• mc-avisa

Victory Octane lansert


Victory Motorcycles har endelig vist frem den mye omtalte og høyt lovpriste Octane. Sykkelen har en væskekjølt 1200 cc motor med 104 hk, og vil være den billigste i Victorys modellrekke.

Det er vanskelig å overse likhetene mellom Octane og Scout: Begge har væskekjøling, Scout har 100 hester, Octane 104, momentet er nesten likt, begge kjører med høyere turtall enn konvensjonelle cruisere (maks dreiemoment på Octane kommer ved 6000 omdreininger), begge har lite bakkeklaring og det må vel sies at de ikke er helt ulike å se på, heller.

Noen forskjeller er det: Octane har 1179 cc, Scout nøyer seg med 1131. Octane er vesentlig lettere og Octanes setehøyde på 660 mm er 25 mm lavere enn på Scout. Det siste sier noe om ergonomien fremtidige kjøpere kan forvente: Indian har en tendens til å etterligne Harleys ergonomi med et ergonomitriangel mange har begynt å betrakte som "tradisjonelt". Victorys ergonomi har generelt sett vært mer romslig og bedre tilpasset høye førere.

PR kampanjen som har vært kjørt har antydet at Octane ville bli en sykkel med mer ytelse enn vanlig. Noen "forutså" til og med at den skulle bli sprekere enn Ducatis Diavel: "130 hester – kanskje mer!" Det er sannsynlig at de som ventet at Octane ville matche eller overgå Diavels 156 hk blir skuffet. De 104 hestene når ikke engang opp til V-Rods 122. Ryktet om at sykkelen er "en sportssykkel" stemmer heller ikke overens med den enkle skivebremsen foran.

Hvordan verdens MC-presse kunne tolke tilgjengelig informasjon så feil er umulig å forklare. Victory ville gjøre Octane billigere enn Harleys Sportster, men det var ikke tilgjengelig informasjon tidligere, noe som til en viss grad kan forklare misforståelsene. Ting tyder også på Octane er relativt lett å trimme til atskillig høyere ytelse. Dette underbygges av at custombyggerne Urs Erbacher og Zach Ness i omtalen av sine Ignition og Combustion konseptsykler sa: "Dette er hva vi gjorde med VÅRE Octane. Hva har du tenkt å gjøre med din?"

På hjemmesiden sin har Victory plassert Octane i en egen kategori de kaller "1200CC Lineup". Dette antyder at det kan ventes flere modeller med samme motor som basis – muligens en tourer eller bagger. Octane er giret lavt for å ha god akselerasjon: 0-100 går på under 4 sekunder, i følge fabrikken. Victory har også klar en rekke aftermarket deler: Støtdempere, turteller og sportslig bagasjeutstyr. ABS er standard på Europamodellene.

#Nyhet

5 visninger
Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
Gunderser-nettbanner-mar19-2020.gif

Bunn

Helite-april-2020.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
198x198_MT-banner_apr.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT.gi
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20.gif
Banner-Tiger900-mcavisa-724x66.jpg
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
Helite-april-2020.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
198x198_MT-banner_feb.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.

Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
Gunderser-nettbanner-mar19-2020.gif