ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

– Vi ønsker å ha et lykkelig MC-samliv sammen med alle våre mannlige «kollegaer»

Kjørt i 2019:

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Neste person ut i vinterhalvårets portrettserie er Anette Sundsbak. Hun er gjerne å finne på lengre MC-turer i inn- og utland, men overlater kjip kaldkjøring til jobb til sin gamle Skoda. Anette er aktiv i organisasjonsdelen av MC-miljøet, ikke minst i WRWR-stafetten og nystartede WIMA Norge. Hun ønsker at alle skal ha mest mulig glede av kjøreopplevelsen på motorsykkel og at begge kjønn kan ha et godt MC-samliv sammen.

Tekst: Anders Eidevik.

Foto: Privat.

Motorsykkel er uten tvil en viktig del av livet til Anette Gaupås Sundsbak. MC-hobbyen får sitt utløp i både flotte MC-turer og i aktiv deltagelse i MC-klubb og organisasjoner. Anette bor i Laksevåg i Bergen og tjener til livets opphold på kundemottaket hos Audi Bergen. Å ta på og av kjøreutstyret ville tatt mer tid enn selve kjøringen til jobb, så da er det greit å ha en trofast Skoda for hånden. Etter et par sesonger med litt teknisk «knirk» med sykkelen, har Anette i år hatt en sykkel som virker, en Yamaha YZF-R1 2004.

– Akkurat det var mitt viktigste kriterium da jeg kjøpte min første motorsykkel (på bildet over) for 15 år siden: Den skal starte når jeg trykker på knappen. Selv om jeg foretrekker å tro at jeg ikke er fullstendig nedsnødd på tekniske ting, har jeg ikke noe ønske om å ligge på kne ved siden av maskinen, i stedet for å sitte oppå den i fart, forteller Anette.

WRWR-jentene på ER-AN vegkro.

WRWR-stafettpinnen.

Stafetten pågår ennå, og fremdeles strømmer det inn med historier fra jenter som har opplevd dette som noe fantastisk. Anette forteller om kvinner som har tatovert stafett-logoen på kroppen! Det ser ut til at stafetten virkelig har truffet et behov for fellesskap hos kvinnelige motorsyklister. Selv har Anette – og mange andre – fått et helt nytt nettverk med jenter i MC-miljøet, og det er skikkelig positivt. Bravo!

– Årets ferie ble utenfor det jeg hadde planlagt, alene med sportssykkel på Færøyene. Det var både det beste og det mest utfordrende jeg har opplevd på lenge. Jeg kom hjem med fly, uten skader på hverken kropp eller økonomi, og med hodet fullt av bilder som aldri kommer til å blekne. Angrer ikke ett sekund.

Anette og Yamahaen hennes deltok på førerutviklingskurs på Rudskogen i år.

Hun trekker frem lokale tiltak, messer, kjørekurs og Se Oss-aksjoner som viktige bidrag fra de lokale enhetene i MC-Norge. Dette vil lokke frem MC-folk fra krik og krok og la dem få kontakt med hverandre. Ikke minst vil det vise de yngre motorsyklistene hvem vi er.

– Vi er jo et «godt voksent» miljø (les: gubbete), men vi har mye å dele med de yngre. Alle trenger jo ikke gjøre de samme bommertene som mange av oss har gjort. Hvis vi i tillegg er bevisst på at vi er rollemodeller for dem, kan vi utvise enorm påvirkning med tanke på bruk av riktig kjøreutstyr og holdninger i trafikken.

Kvamskogen.

Pakket og klar for skikkelig MC-eventyr.

WRWR/WIMA var godt representert på årets Straand-treff i Vrådal, der deltakerne blant annet kunne prøvekjøre en rekke KTM-modeller.

Enda et flott bilde fra Anettes MC-eventyr på Færøyene.

Anette i fint driv på Rudskogen.

Nøkkelord

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse