«Moto Gundersen» setter en helt ny standard for perfeksjon og lidenskap
Lidenskapen for motorsykler kan utfolde seg i så mangt. For noen er det opplevelsen av å kjøre, andre er forfengelige vaske-freaker som liker å vise frem vidunderet, og andre finner terapien i å vedlikeholde, modifisere eller sågar bygge. Motorsyklisten er mildt sagt mangfoldig og svært forskjellig, og måten vi viser hvilken gruppe vi tilhører, kan være tilsvarende mangfoldig og frodig.
Publisert: 23.06.2022 kl 07:19
Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl.
Sist uke gjennomførte MC-avisa «Guzzi-week» hvor målsettingen var å lære og forstå mer om Guzzi-kulturen, driverne og ikke minst hvorfor disse folka blir så utrolig glad i motorsykkelen sin! Av en eller annen grunn får guzzistene et veldig nært forhold til motorsykkelen sin som sjelden selges – guzzisten kjøper bare flere! Under forberedelsene til denne uken fikk vi høre om familien Gundersen fra Ulefoss som har en uvanlig lidenskap og et bankende hjerte for restaurering og ombygging av Moto Guzzi, og interessen deles faktisk av hele familien.
Familiens interesse ledes an av far Sture Gundersen som best kan beskrives som en innovativ perfeksjonist med helt spesielle ferdigheter! Sture som gjennom sitt yrke også har jobbet med innovasjon og utvikling, er rett og slett en perfeksjonert tusenkunstner som holder en uvanlig høy standard. Han bruker tid, tenker, analyserer før han beslutter og gjennomfører. Kun det beste er godt nok, og detaljene er utsøkte og smakfulle.
Vi er så imponert at vi velger å omtale familien som «Moto Gundersen», for dette er rett og slett et varemerke som en hel familie, som hver på sin måte, etterlever med sin egen stil og ferdigheter. Det er kult. Et helt passende navn på det lille fellesskapet i Ulefoss.
Sture har sin motorsykkelinteresse fra ungdomstiden, men var som mange andre uten motorsykkel i mange år. Da interessen kom tilbake, startet det med anskaffelse av en 1100 Sport som ble prøvekjørt en februarkveld i Oslo, i lett snødryss (galskap, ifølge Sture). Her starter lidenskapen som etter mange timer med studier, innovasjon og hardt arbeid etter hvert fører til en heftig portefølje bestående av:
- V75 1986
- Centauro 1000 1996
- V75 1986
I tillegg har han:
- 1100 Sport 1995
- California II 1984
- Stelvio NTX 2011
Syklene blir etter hvert ugjenkjennelige med utsøkte og stilfulle detaljer som du faktisk må sette deg ned for å oppdage. Sture forkaster gjerne arbeid han ikke blir fornøyd med, og det aller meste modelleres med maler før delen produseres. Sture starter alltid med tanken for at proporsjonene skal bli riktige, og selv tanklokk, seter og peilepinner til oljen er designet og spesiallaget. Helt vanvittig vakkert.
Se bare på batteriboksen med termineringspunktene til strøm og sikringer som er dekket med pleksiglass og låsepinner!
Guzzi-interessen har etter hvert inspirert hele familien, som hver på sin egen måte har fått et lidenskapelig forhold til Guzzi. Sønnen Brage og datteren Gølin med samboer Jørgen Bergheim har alle blitt lidenskapelige guzzister, kanskje litt mer funksjonelt orientert, men med akkurat samme lidenskap. De unge er nok litt mer opptatt av å kjøre Moto Guzzi, men har selvfølgelig sine egne prosjekter gående. Brage har akkurat kjøpt en knallgul V65 Lario som skal bygges om, og da er det godt å ha en far som vet hva som skal til for å lykkes.
For seks år siden prøvekjørte Gølin en Honda, men ble ikke godkjent. Gølin ville ha noe annet og hadde fått los på en Moto Guzzi Breva 750 som hun falt pladask for.
Mor Bente Marie Finckenhagen må nok kunne beskrives som tålmodig. Men så ble hun ble da også bestukket med et flygel før Sture kjøpte sin første Guzzi. Til tider har det pågått knallharde forhandlinger om krav til kassasjon før noe nytt kunne tas inn. Ifølge kilden skal Sture ha tolket disse avtalene med utøvelse av skjønn av typen fire hjul ut – to nye sykler inn!
Ikke bare en god mekaniker:
Det er fryktelig mye mer vi så gjerne skulle formidlet om denne familien som har et helt spesielt hjerte for Moto Guzzi. Senere skal vi borre oss litt dypere inn i prosjektene som hver tar hundrevis av timer å ferdigstille. Under utstillingen ved Straand Hotel var det flere som ønsket å kjøpe, men som guzzistene selv sier, så selger man selvfølgelig ikke barna sine!
For å belyse alle sider av Sture, ba vi han med oss på en kjøretur og fotoshoot lørdag med de nye syklene vi hadde med fra fra Motorcenteret på Rud, og jaggu var ikke fyren en skikkelig god fører også. Med perfekte kjøretekniske ferdigheter fikk han kjøringen til å se akkurat like vakker og kul ut som utstillingsobjektene. Kjøreglede og kjøreferdigheter er viktige komponenter i en motorsyklists liv, og vi synes det er kult at Sture behersker så mange sider av motorsykkellivet. Det er heller ikke ofte vi kommer over hele familier som deler lidenskapen så sterkt, og det må bare være til inspirasjon.
Takk til Sture og hele familien for at vi fikk dele helgens opplevelser med dere – vi er mektig imponert og vi takker for dagene med familien og de herlige Guzziene.