ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

På svingete veier med nye Triumph Tiger Sport 660

Vi har vært på Algarvekysten i Portugal for å teste det nyeste tilskuddet i Tiger-familien, nemlig Tiger Sport 660. Herlig prøvekjøring på flotte Portugisiske spagettiveier rett før jul er slettest ikke verst, og den nye Triumphen leverte.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

ANNONSE
Annonse

Tekst: Kyrre Hagen. Foto Kingdom Creative.

Tiger-modellene forbindes ofte med adventuresykler, men spennet i Tiger-familien har alltid vært stort, og mer vei-orienterte asfaltsykler inngår i sortimentet. Denne modellen er laget for by-, pendle- og turkjøring. Kort sagt en sykkel til bruk både i hverdagen og helger, med versatile egenskaper. Tiger Sport 660 baserer seg på Trident 660 med samme motor og ramme. Dette er en ren landeveissykkel som skal konkurrere med modeller som Yamaha Tracer 7 og Kawasaki Versys 650.

Sittestillingen er oppreist og meget romslig. På denne er det plass til både store og små førere. Vindskjermen kan enkelt justeres opp og ned mens du kjører. Styret er passe bredt, noe som gir deg en følelse av god kontroll. Instrumenteringen er oversiktlige, og knappene gir enkel navigasjon i menyer og oppsett. Med sine 17 tommers felger er dette en sykkel som lekende lett lar seg kaste fra kurve til kurve. Det trenger du i aller høyeste grad på veier som de Triumph hadde valgt ut for oss denne dagen. Algarvekysten er som skapt for test av svingvillige sykler, og når tidligere British Superbike Champion Ian Cobby førte an, var det bare å legge seg i tetgruppa og nyte veiene gjennom det kuperte landskapet.

Motoren på 660 cc har i realiteten vært med i ulike modeller hos Triumph siden 2006, men er selvsagt stadig forbedret. Nå er den Euro 5-godkjent. Denne lille trippelen har imponerende krefter i mellomregisteret. Den er turtallsvillig, samtidig som den har et godt moment over et bredt turtallsområde. Den leverer 80 hk og 65 Nm, perfekt for veien vi kjører i Portugal. Effekten passer bra og gjør at du kan nyte følelsen av å kunne gi full gass ut av svingene. Triumph har også kostet på seg to kjøremoduser ROAD og RAIN. Dette liker jeg godt.

Sykkelen er bygget for å konkurrere i en klasse som skal være svært prisgunstig. Demperkomponentene fra Showa fungerer ypperlig på normal kjøring, og vil holde for de aller fleste. Det sitter en 41 mm Showa-demper foran og en Showa monoshock RSU bak, begge med en fin vandring på 150 mm, hvilket betyr sporty og behagelige kjøreegenskaper. Bakdemperen har muligheter for justering av forspenningen. Bremsene på sykkelen er doble 310 mm skiver foran med doble Nissin kalipere. Bak sitter en 255 mm skive med enkel Nissin kaliper.

Ved kjøring på det aller hardeste, er man nok litt over grensen for hva disse komponentene er bygget for, men roer du tempoet en smule, fungerer alt veldig fint. Dette er i grunnen likt for alle konkurrentene også, og la det være helt klart; både dempere og bremser fungerer til ganske så aktiv kjøring.

Av tilgjengelig elektronikk kan vi nevne at den har et nytt TFT fargedisplay som er enkelt, men ser bra ut. Avslagbar antispinn, ABS, full LED-belysning, selvkansellerende blinklys, ride by wire, slipperclutch og to kjøreprogrammer. Triumph har også tatt frem et omfattende utstyrsprogram som gjør at hver du kan tilpasse sykkelen til dine egne behov. I dette inngår blant annet kvikkskifter og komplett koffertsett. Hele 40 komponenter finnes som ekstrautstyr.

Designet ser gjennomtenkt ut med rene og rette linjer. Triumph Sport 660 er relativt høyreist og slank, men med et bredt styre på 834 mm og en akselavstand på 1418 mm er dette en svingvillig sykkel som gir mye kjøreglede. Det er lagt mye arbeid ned i å holde høyde og bredde på salen på et minimum, for at sykkelen skal passe til mange. Vi hadde flere jenter som var med på testkjøringen, og da jeg spurte dem om hvordan sykkelen fungerte, fikk jeg tommel opp. Også manøvrering ut og inn av parkering fungerte bra, ifølge dem.

Undertegnede likte kjøreopplevelsen på den nye Triumphen, og full test av sykkelen vil komme i MC-avisa på nyåret.

Nøkkeldata:

Motor/gir:

3 syl

660 cc

6 gir

Ytelse:

59,6 kW (80 hk) - 10250

64 Nm - 6250

Sittehøyde: 835 mm

Vekt: 206 kg (våt)

Ca. pris fra: 129.900,-

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse