ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

«On a mission with no emission» – del 2: På veien

MC-avisa har sammen med Erling Sande AS gjennomført en test for å finne ut om det faktisk er mulig og praktisk gjennomførbart å kjøre 1000 km med elektriske mo

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

MC-avisa har sammen med Erling Sande AS gjennomført en test for å finne ut om det faktisk er mulig og praktisk gjennomførbart å kjøre 1000 km med elektriske motorsykler i dagens etablerte infrastruktur med hurtigladere.

Del 2: På veien

Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl.

Syklenes karakteristikk og styregeometri:

Jeg kjørte Zero SR/F første gang på Rudskogen i 2019. Da var MC-avisa det første mediet i Europa som fikk prøve sykkelen på bane. Jeg kjente derfor maskinen ganske godt, men var likevel spent på hvordan den ville oppføre seg på veien. Det behøvde jeg ikke å unders på så fryktelig lenge, for SR/F leverte selvfølgelig akkurat det samme på veien, og den var akkurat like fornøyelig.

Dette er en kraftplugg med en aldeles vidunderlig styregeometri som gir den tivoli-status. Sykkelen er kompakt, presis, superrask, smidig, leken, men samtidig veldig forutsigbar og stabil i høye hastigheter. Den fulgte BMW-en uanstrengt og lett, no prob. Bremsene er gode, og ramme, svingarm og dempere fungerer veldig bra, og sykkelens ergonomi tilbyr topp kjørekomfort.

Skal jeg pirke på noe, så må det være litt kort avstand til fotpeggene, noe som gir en litt skarp vinkel i knærne. Morsomt i raske partier, men litt slitsomt når du kjører i timesvis! Egentlig en problemstilling som er relevant for alle merker i dette segmentet.

SR/S er ny av året og har de samme tekniske kapasietetene somSR/F, men denne modellen er tilpasset touring og har lengere akselavstand, en kåpe som gid bedre vindbeskyttelse og 8 % lengre rekkevidde. SR/S har også senkede fotpegger som gir en litt bedre sittestilling på lengre turer.

Vi fikk veldig mye oppmerksomhet:

Vi hadde et lite ærend hos Speed i Sandefjord og svingte derfor innom på vei sørover. Da kom omtrent hele staben ut for å ta syklene nærmere i øyensyn. Forhandlerne i Norge følger utviklingen nøye og ser nok at de på et eller annet tidspunkt bør ha elektriske motorsykler i porteføljen sin. Når er nok mange foreløpig usikre på, men alle er skjønt enige om at dette kommer, det er det ingen tvil om.

Les mer i neste del!

Klikk her for å lese del 1: På papiret.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse