ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

Fire uker og en bruker:

XSR 125 - en fornøyelsespark for A1-førere

Sara er bevist ung dane som er veldig happy med XSR 125, kult.

"Fire uker og en bruker"-teamet har da kommet til Yamaha sin junior klasse (A1) hvor vi finner nykommeren fra 2021 – Yamaha XSR 125. En klassisk retromodell som har et tidsriktig og kult design og i tillegg faktisk ser ut som en fullvoksen motorsykkel.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Sist oppdatert: 08.08.2022 kl 08:54

ANNONSE
Annonse

Den faller derfor faller i smak hos A1-førerne som ikke vil se pinglete ut. Men XSR 125 er ikke bare storvokst, den oppfører seg som en storvokst motorsykkel og viser til kjøreegenskaper du ellers finner hos langt større sykler.

Instrumentet har rett og slett det du trenger når du kjører med 15 hk og 12 Nm, pent er det også.

Hva angår brukergrensesnitt så er det som regel ikke så mye teknologi å finne i A1-segmentet, det er rett og slett ikke nødvendig når du kjører med 15 HK og 12 Nm! Men, «make no mistake» dette er en fullverdig motorsykkel som leverer helt i det øvre sjiktet i denne klassen. XSR 125 leverer nemlig kjøreegenskaper som lett skaper entusiasme og flotte kjøre og mestringsopplevelser, du må bare huske at du faktisk kjører en A1-motor som leverer mindre krefter. Kjøretekniske er dette veldig veldig bra. Som A1 er XSR 125 en av de aller beste både hva angår mekanisk prersisjon, effekt, akselerasjon, ergonomi og styregeometri. XSR 125 kan best beskrives som en mester i sin klasse, og leverer topp resultater i testløypa vår. Hva angår grensesnittet til fører så blir de ergonomiske forholdene det viktigste når teknologien er såvidt enkel, men som slår meg er at XSR 125 rett og slett er nydelig og veldig morsom å kjøre (selv for en godt voksen testfører). Den er velbalansert, forutsigbar, veier kun 140 kg ferdig tanket og har en styregeometri som behersker kompromissene mellom stabilitet og ellevill moro.

Motoren i XSR´en er den samme som du finner på MT-125.

Komponentivået på XSR 125 er også veldig bra, her finner du en god delta-box ramme, gode Nissin bremser, en opp-ned gaffel på 37 mm med 130 mm vandring, og en velfungerende svingarm med en monodemper bak som har en vandring på 110 mm. Selv for voksne førere byr helheten på veldig mye moro og en enorm kjøreglede. Vi har kjørt lang og lenge med sykkelen som vi virkelig har utfordret på alle punkt og helt uten at den viser tegn til svakheter! Innenfor dette segmentet er det lite eller ingen ting å sette fingeren på, rett og slett. Personlig hadde jeg uten betenkningstid sagt ja til å kjøre den til og fra Nordkapp (PS! Fra Oslo).

Vi tok en prat med Sara som selv eier en XSR 125 for å høre hva hun synes

Gul, kul, storvokst og barsk.

Sara Straand er 16 år og eier selv en XSR 125 som til høsten skal brukes til og fra Kvitsund videregående skole i Kvitseid. Sara bor nemlig i Vrådal og har sannsynligvis Norges vakreste og morsomste skolevei fra Vrådal, via Kvitseid-kleivene, over Telemarkskanalen og inn til Kvitsund, det blir tivoli og mye sving-trening hver eneste dag det (lucky girl).

Sara sier selv at hun kjapt har blitt glad i XSR´n som hun synes er kul, barsk og sterk. -Her slipper jeg å gire så ofte fordi sykkelen lett henter seg inn fra lave turtall uten at jeg må skifte gir hele tiden, forteller hun.

Jeg er helt enig med Sara og deler hennes beskrivelse av XSR-125. Yamaha har virkelig lykkes med å lage et A1 sykkel som gir deg en opplevelse av hvordan det er å kjøre motorsykkel i de tyngere klassene og gjennom uken jeg hadde sykkelen savnet jeg faktisk ABSOLUTT INGEN TING. Jeg hadde det rett og slett bare morsomt.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse