ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

Fire uker og en bruker

Yamaha Tricity 300 – morsom «carving» på veien

Nå har jeg kjørt Yamaha Tricity 300 i 5 dager og skal straks på langtur med sjarmtrollet på tre hjul. Dette var morsomt fra første tur og det er det fortsatt. Tricity 300 byr på herlige kjøreopplevelser og jeg er virkelig imponert over sykkelens styregeometri som best kan sammenlignes med å kjøre på et par gode carving ski. Her går det bokstavelig talt på skinner og med brukbare kjøreferdigheter kan du ha det utrolig morsomt på dette materiellet, det er det ingen tvil om. Tricity 300 er virkelig kapabel, morsom og veldig behagelig. Det litt spesielle er at du kan kjøre denne moroa med førerkort klasse B (bil).

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Sist oppdatert: 12.08.2022 kl 19:38

Tricity er ikke definert som en motorsykkel, men...

Tricity er utstyrt med over 60 cm avstand mellom forhjulene. Derfor kan den kjøres med førerkort klasse B.

Ja, det er et lite «men» ved Tricity 300 som pr definisjon altså ses på som en bil av veimyndighetene. Jeg vet ikke hva veimyndighetene spesifikt legger til grunn for dette, men dette er nok EU-regler. Tricity er i det store bygget som en motorsykkel og har stort sett metriske mål som en motorsykkel, men dog´med noen viktige forskjeller. Effektuttaket er som på en motorsykkel i A2 segmentet, drivlinje, dempere og bremser er stort sett like, men ramme, karosseri, akselavstand og styringsmekanismen foran er vesentlig større og tyngere. Våt-vekten på Tricity er på hele 239 kg, nesten like mye som en 12-1300 kubikk stor motorsykkel og det er ganske mye vekt og masse å flytte rundt på.

Tricity er altså pr definisjon en bil, til tross for at den har tre hjul og oppfører seg som en motorsykkel! For en motorsyklist som er kjent med tohjulingens styregeometri og fysikk er ikke dette noe problem, men for en bilfører som ikke er kjent med motorsykkelens fysiske rammer og begrensninger kan dette komme til å by på overraskelser og jeg anbefaler derfor at førere med klasse B koste på seg noen kjøretimer med en erfaren motorsyklist eller med en kjørelærer. Det nok vise seg å bli både viktig og nyttig for egen og andres sikkerhet!

Tricity 300 er på grunn av styringskonstruksjonen foran tyngre enn en vanlig motorsykkel og dette krever at du er kjent med og gjerne bruker push-teknikk og blikk når du kjører. Med så mye masse i bevegelse kan likegyldighet til de fysiske lovene bli mere utfordrende og kritisk enn du liker i sving med litt hastighet! Dette er bare et velmenende råd ifra min side.

Menneske maskin grensesnittet har hatt høy prioritet

Jeg digger scooter-konsepter, de er som regel inovative, praktiske og veldig kule. Det aller meste er godt gjennomtenkt og konseptene fungere som regel svært godt både til hverdags og til fest. Tricity 300 byr på det aller beste hva angår ergonomi, setet er stort og gir god støtte, det brede styret er tiltet litt bakover og gjør det enkelt å bruke push teknikk med høy komfort.

Tricity har stor lastekapasitet med pakke-kapasitet tilsvarende en middels stor trillekoffert. I tillegg kommer disse syklene ofte med en romslig top-boks som uten problem gjør det mulig å pakke til en liten ferie. Det er til og med lys i pakke-rommet under setet. Tricity kommer også med 12V uttak ved styret som kan være nyttig på lengere turer. Fotbrettene er store men ikke for store og gir nødvendig værbeskyttelse. Ønsker du å telte har du svært gode festemuligheter på den fastmonterte bagasjerailen som starter ved passasjer setet.

Tricity har parkeringsbrems og en egen låsemekanisme som gjør det mulig å sette fra seg sykkelen på hjula uten sidestøtte, Yamaha kaller dette «standing assist». Tricity er som scootere generelt helt genial, dette er urban mobility på første klasse men du skal være klar over at dette er og blir en stor maskin, den er rett og slett bred og ganske omfangsrik. Men Tricity 300 er godt motorisert og jeg mener derfor at den også skal være svært godt egnet for tur kjøring. Det har jeg tenkt å prøve ut i morgen, så da drar jeg på tur. Det gleder jeg meg virkelig til og antakelsen min er at Tricity lett skal holde de tradisjonelle motorsyklene på tur. Hva angår styregeometri og kjøregenskapene så er disse så langt funnet å være helt fantastiske i en urban setting, men følg med så skal jeg fortelle mere om touring egenskapene gjennom helgen.

Dette blir morsomt.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse