ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

Fire uker og en bruker:

Yamaha Tracer 9 GT – konturene av noe veldig bra

Tracer 900 var en fantastisk og bra motorsykkel da den ble lansert i 2015. Etter sju år i produksjon og mange forbedringspunkter senere har modellen gradvis blitt bedre og det er nesten litt vanskelig å se for seg hva som skal kunne gjøres bedre herifra. Jeg har imidlertid et forslag som virkelig ville gjort susen, men det skal jeg komme tilbake til.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Sist oppdatert: 20.08.2022 kl 12:23

Hybrid og sports tourer

Travel through the roads of life – sier Yamaha og tilføyer at reisen er viktigere enn målet. Videre sier Yamaha at deres sportstouring segment gir deg mulighet til å leve i nuet og finne varige minner for livet. Yamaha sier også at Tracer 9 GT er laget for å levere det høyeste nivået av touring, store ord og spørsmålet er om Yamaha virkelig har belegg får å si dette?

Som journalist er jeg selvfølgelig kritisk til festtaler og brosjyretekst og gjør meg selvfølgelig opp min helt egne mening basert på våre egne tester og opplevelsen av sykkelen. Det er gjerne det dere som leser testene våre også vil ha, andres synspunkter og opplevelser av syklene som kanskje står på din egen shopping liste og som du gjerne vil innhente mest mulig informasjon om! Men, faktum er at min egen sju år lange erfaring med Tracer modellene og denne testen langt på vei kan bekrefte at Yamaha faktisk har belegg for å si det de gjør. Jeg har ingen problemer med å konstanter at 2022-modellen holder det Yamaha lover og kanskje litt mer. Yamaha er foroverlente og innovative og leverer en motorsykkel som er spekket til randen av teknologi, ytelse og fantastiske kjøreegenskaper. CP-3 motoren, den forsterkede rammen og svingarmen lever et herlig liv sammen med gode hovedkomponenter som bremser, elektroniske dempere fra KYB og det utradisjonelle og todelte instrumentet.

Førsteinntrykket av løsningen er litt underlig men etter litt bruk synes jeg det er helt greit. Jeg får tilgang til mere informasjon og kjøredataene på høyre skjerm er større og lettere å lese. Navigasjonsknappene for begge instrumentene sitter på høyre og venstre styreholk og er enkle å bruke så grensesnittet til brukeren er så absolutt godkjent.

Sykkelens ergonomi er vesentlig forbedret med et helt nytt sete som følger trenden, litt fast i stoppen, bredt bak med god støtte og smalt foran med en nydelig overgang til tanken og et godt feste til knærne. Sittestillingen er litt mere foroverlent enn forkjengeren men det passer svært godt til det spreke effektuttaket av de 119 hk og 93 Nm som kan piskes med kvikkskiftersystemet som fungerer kjapt og presist. Styregeometrien er noe av det bedre jeg finner i markedet i dag og det er faktisk litt vanskelig å ikke bli bøllete når du kjører med en så morsom styregeometri. Innstilling av kjøremodus og dempervalg er enkelt å betjene, men for egen del liker jeg sykkelen best i det høyeste effektuttaket og den stiveste demperinnstillingen. Det er merkbare forskjeller på de to forskjellige demperinnstillingene og mange vil nok kunne sette større pris på komfort valget som gir betraktelig mykere demping når du setter på litt fart. Euro5 regimet er ikke merkbart så dette har Yamaha løst veldig bra. Gassresponsen er pigg men jevn og fin, ikke noe rykking og napping.

Kjøregeneskaper og styregeometri er kirurgiske og inviterer hele tiden til dans og lek og jeg er faktisk litt forundret over at en så heftig og sprek maskin samtidig oppleves som veldig forutsigbar og trygg. Jeg holder gjennomgående en høy kurvehastighet og sykkelens ergonomi gjør det veldig enkelt for meg å regulere svingen med gasspådrag eller blikk og kroppsposisjon. Skikkelig morsomt og veldig festlig. Tracer 9 GT er velbalansert og kan virkelig å svinge, det oppleves som å sitte på et skate-board på tvers hvor du bare kan sende sykkelen sideveis under deg i svingkombinasjoner, helt herlig og denne kapasiteten finner jeg igjen på kun et fåtall motorsykler.

Lysfilosofien til Yamaha skjønner jeg imidlertid ikke helt! Designet av kåpe, vindskjerm og plasseringen av lyskildene er symmetriske og fine, men at kun det ene lyset som ligger høyest i svingen tennes ved nedlegg må nesten betraktes som en underlighet. Yamaha kunne enkelt, av årsaker knyttet til våre preferanser til symetri, rett og slett tent begge kurvelysene uten å endre dagens løsning, det hadde sett mye bedre ut og neppe forringet lyskjeglenes effekt.

Fronten er kul og symetrisk men forstyrres av den merkelige lysfilosofien!

Ønsker som neppe kan oppfylles

Jeg digger Tracer 9 GT akkurat som den er, men jeg har allikevel et så inderlig stort ønske om å få oppleve to modifikasjoner som jeg virkelig tror at markedet ville satt stor pris på. På ønskelisten min står det et 19 tommer stort forhjul og et 4 cm bredere styre, det ville virkelig gjort susen. Pr i dag har ikke Yamaha noen modeller med 19 tommers forhjul men her har de virkelig muligheten til å lage en super-tourer som vil passe til alt. Men det blir nok med drømmen!

Fra 17 til 19 tommer foran hadde virkelig skapt store overskrifter.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse