ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

Yamaha Tenere 700 (T7) World Raid – Menneske, maskin og grensesnitt

Disse berømte ordene falt etter den månelandingen til fartøysjef Niel Armstrong på Apollo-11: "Looking good, the eagle has landed!" Det kan vi nå også si om nye Yamaha World Raid, looking good and the eagle has landed! Hvor vidt landingen er like viktig for menneskeheten som en månelanding kan vel sikkert diskuteres, men at denne nyheten kommer til å bli viktig for adventurefolket er det ingen tvil om! Kanskje blir den til og med en game-changer som utfordrer de etablerte mega tourerne på kjøreglede, vekt og pris!

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Sist oppdatert: 16.07.2022 kl 21:05

ANNONSE
Annonse

Hva skiller World Raid fra en standard T7

Standard T7 til venstre, World Raid til høyre – litt høyere, tyngre og bredere.

Det største forskjellen er nok knyttet til kjøreopplevelsen av sykkelen som skiller seg fra en standard T7 på noen merkbare områder. World Raid gir deg umiddelbart en opplevelse av at du kjører en større sykkel i klassen til Honda Africa Twin, KTM 1290 eller BMW sin GS 1250, dog lettere. CP2 motoren på 74 hk leverer mer enn nok krefter og er fortsatt rosinen i pølsa. World Raid har en styregeometri og komfort som er veldig lik de store mega-tourerne i det norske markedet og den skiller seg på noen viktige punkter vesentlig fra en standard T7.

Jeg merker kjapt at World Raid er større enn standardutgaven, den er høyere og tyngre, men dette opplever jeg som positivt fordi de ekstra 16 kiloene gir sykkelen en fantastisk ro og opplevelse av kvalitet under kjøring. De nye demperne er vesentlig bedre og har lengere vandring og tygger i seg absolutt alt av dårlig underlag. Kjøreopplevelsen er på mange måter like de store anerkjente tourerne, men sykkelen oppleves allikevel lettere og mer smidig. Sammenlignet med en standard T7 må jeg jobbe litt mere i svingkombinasjoner (det er imidlertid en vanesak) men når jeg har fått satt svingen har jeg en fantastisk og herlig opplevelse av selve svingkurven og at Pirelli Scorpion STR dekkene suger seg fast i asfalten.

Med stor ro holder jeg høye kurvehastigheter ergonomien formidler kreftene via kroppen til hodet og blikk. En sykt deilig opplevelse som gir meg en herlig følelse av lykke og mestring. Jeg opplever virkelig at jeg kjører en trygg og komfortabel mega-maskin som er kjapp og har mer enn nok krefter. Mine bekymringer om at de ekstra kiloene og størrelsen ville bli tøffe for CP2 motoren er gjort fullstendig til skamme! CP2 motoren er like effektiv som på en standard T7 og jeg mangler aldri krefter, den er pigg som tjusan og har en jevn og fin gassrespons som ikke rykker og napper. Dette er rett og slett supermorsomt og superherlig. Jeg opplever heller ikke at jeg har vesentlig mindre krefter en det jeg opplever å ha tilgjengelig på en GS 1250 eller en Honda Africa Twin. Dette er rett og slett «digg». Det kan muligens tenkes at motoren «fader ut» ut litt tidligere i toppen av registeret, men da snakker vi om hastigheter vi sjeldent opererer i!

Med en setehøyde på 89 cm blir den litt høy for meg ved stans i terrenget, men dette ville aldri ha stanset meg fra å kjøpe en World Raid. Det finnes senke-sett som tar den ned ca
3-4 cm og da er jeg innafor med mine 173 cm over havet. Jippiiiii.....

Grensesnittet til føreren er nytt og bedre

Instrument T7 standard øverst, nytt instrument på World Raid nederst.

World Ride kommer med et helt nytt og kult TFT instrument som minner veldig mye om en IPhone eller et lite nettbrett med god oppløsning og fine fargekombinasjoner. Sammenlignet med instrumentet på standardutgaven er dette et vesentlig framskritt, selv om jeg bare må tilføye at jeg aldri har hatt noe som helst å utsette på det eksisterende instrumentet som er helt ok. Men jeg kan ikke legge skjul på at jeg liker det nye instrumentet som gir meg en opplevelse av å kjøre en moderne og oppdatert motorsykkel og dette påvirker helt klart min opplevelse av den nye modellen. Vi skal komme tilbake til instrumenteringen i sin helhet i neste artikkel om World Raid.

Size matters

Det må ikke være noen som helst tvil om at størrelse teller og faktisk påvirker både sykkelens bruksområde og egenskaper. I dette tilfellet tar T7ens vekst og størrelse modellen rett inn i eliteserien. Som kollega Edi Alec sier så har World Ride nå fått akkurat de oppgraderingene han selv ville valgt i et T7 case, med større tank og ditto rekkevidde, bedre dempere foran og bak og mere bakkeklaring. Yamaha her til tross for relativt store endringer klart å ivareta T7´ens identitet og fantastiske ergonomi og derfor har dette blitt så utrolig bra. Med disse to modellene (World Raid og T7 standard) favner Yamaha virkelig bredt og kan med dette betjene både adventureførere og spesialistførere som herjer rundt i TET ligaen (Trans Europeian Trail). Prismessig kan derfor også de tekniske endringene forsvares med god margin.

Jeg har heldigvis noen fine kjøredager foran med og skal nyte disse til det fulle. Som sagt kommer vi tilbake til analysen av instrumenteringen om noen dager.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse