KTM got news for you
Ja ryktene har svirret en periode og nå er det bekreftet. Vi i motorsykkelpressen møtes 25. april på Sardinia for å kjøre og feire gjenoppstandelsen av en legende som på mange måter tok oss inn i dagens teknologi plattform hva angår ytelser og styregeometri – nemlig KTM 990 SMT som nå gjenoppstår som 890 SMT.
Publisert: 20.03.2023 kl 18:05
Sist oppdatert: 22.03.2023 kl 17:49
Spionbildene som svirrer er få og gir ikke veldig mye informasjon, men med inngående kjennskap til forgjengeren skal jeg her og nå lage en analyse av hva jeg tror vi kommer til å møte på Sardinia sent i april, så får vi etter lanseringen se om jeg hadde rett, eller om min analyse var helt på jordet!
Den utgåtte 990 SMT ble laget i perioden 2008 til 2013 og jeg eide selv to forskjellige årsmodeller av denne. SMT som står for "Super Motard Touring" er en aldeles treffende betegnelse på modellen som da hadde en LC8 V-twin motor på 116 hk, en aldeles festlig styregeometri, og nydelige ergonomiske kapasiteter. Dette var før "ride by wire" teknologien kom så gassrespons og motorstyring var/er av det litt røffe slaget. Sykkelen var/er veldig kapabel og løfter mer enn gjerne forhjulet i tredjegir. Motard DNAét i kombinasjon med touring designet gjør modellen til en festlig, svingvillig og faktisk veldig behagelig kjøremaskin. Det går fortsatt mange av den i Norge i dag og jeg må bare anta at eierne av disse har det morsomt på jobb. 990 SMT var nok på mange måter en av døråpnerne til dagens KTM regime selv om den egentlig aldri helt klarte å ta tronen hva angår salgstall.
Dessverre, må jeg vel si, så måtte KTM på grunn av utslippsutfordringer forlate V-twin konseptet og gikk deretter over til dagens utgave av LC4 og LC8 motorene som en rekke-twin. Det heftige og morsomme med V-twinene til KTM var jo det endeløse og aldeles heftige draget oppover i turtallsregisteret som løftet hatten av de aller aller fleste, noe som virkelig fikk oss til å smile. Styrevinkel, dempere, svingarmer og ergonomi representerte på mange måter KTM sin reise inn til «ready to race konseptet», som lett også kunne passet godt inn her, sammen med 990 SMT og 990 Duke eller 990 Super Duke. Alle aldeles euforiske ytelsesmaskiner.
Så når KTM nå melder en ny utgave av denne SMT modellen så er det faktisk ganske store sko som skal fylles og jeg har personlig en ganske krevende forventningsliste som ser sånn nogen lunde slik ut:
Jeg forventer selvfølgelig at KTM er tro mot egen design-plattform, stealth-preget i riktige farger, ikke nødvendigvis pen, men innmari kul. Jeg forventer at sykkelen hva angår styregeometri blir en mellomting mellom en Duke 890 og en 890 Adventure, med gode sportstouring kapasiteter for de som liker fart, gode og festlige svingkapasiteter på høyde med det aller beste. Da snakker vi nok om BMW F 900 XR og Yamaha Tracer 9 GT+.
Nye 890 SMT må ha et demper-oppsette som til tross for 17 tommer store hjul, klarer å levere på balansen mellom høy fun factor og trygghet, noe som faktisk er litt krevende.
Jeg forventer videre at KTM har klart å gå enda en ekstra mil hva angår instrument teknologi, og dermed overasker meg med nye funksjoner. Kanskje med en integrert GPS funksjon og adaptiv cruise kontroll som tilleggspakker! Den skal være litt lettere en 890 Adventure og må under ingen omstendighet veie mer enn 210 kg våt.
Motorstyringen skal også ha kommet videre med en jevnere gassrespons, jevnere motorgange og ytelsesdata som ligger i området 115 hk og 100 Nm. Førerstøttesystemene til KTM er allerede bra så her forventer jeg ikke at de overgår seg selv, systemet fungerer bra som det er. Kvikkskifter systemet til KTM fungerer kjempebra og er veldig festlig å omgås, selv førere som ikke har brukt slike systemet blir kjapt avhengig av disse funksjonene og digger det.
Jeg forventer imidlertid mye av sykkelens ergonomi og her vil jeg helst se et godt men sportslig sete som det er lett å bevege seg over, en god sittestilling med et bredt styre, og en sportslig menikke så alt for stor kåpe-seksjon eller skjerm. Ikke noe panoramavinduer her please. Det blir spennende å se hvilke dekkvalg KTM har gjort, dette vil helt klart fortelle mye om hvilket bruksområde KTM har valgt å prioritere for denne modellen.
Dette er et ganske trangt men populært segment hvor mange av førerne som tidligere har kjørt de større touring maskiner over 1000 cc nå gjerne opplever større og mer kjøreglede i mellomsegmentet på 700 – 900 cc. Dette nok mest aktuelt for de som kjører «single pilot» og som derfor kan bytte behovet volum og tyngde med laver vekt og mer moro!
Jeg forventer også at sykkelen prismessig blir konkurransedyktig. Det betyr at den under ingen omstendighet ikke bør koste mer enn 890 Adventure som i dag ligger på ca. 190 000 kroner. Klarer KTM dette så ser vi kanskje på en ny yndling som faktisk kan ta markedet med storm.
Så får vi se da, om jeg er helt på jordet, eller om nye 890 SMT kan innfri mine forventninger.
Jeg lover å dele mine erfaringer underveis fra Sardinia, og skal også selvfølgelig levere en fyldig test i neste utgave av MC-avisa.
Stay tuned!