ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

Voge 500DS – et lite kinesisk eventyr

MC-avisa har kjørt en ett år gammel Voge 500DS som har gått 5000 km

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Sist oppdatert: 08.08.2022 kl 12:39

Mange er kritiske til kinesiske motorsykler men er det nødvendig?
Folk er gjerne kritiske på to nivåer som omfatter produktene i seg selv på en side, eller politikk på den andre. Vi tar ikke stilling til politikk og konsentrerer oss kun om produktenes kvalitet og egnethet. Det er det vi har greie på.

Vi er nysgjerrige på Voge som ny og spennende aktør på den internasjonale MC arenaen og
vi har tidligere i år kjørt nakenmodellen 300AC. Nå står altså adventure-modellene 500DS og 650DS for tur og det har vi gledet oss til. Hva bor det i disse maskinene, hvor gode er de og holder de kvaliteten som markedet forventer?

Vi er spente på hva Voge leverer!

Vi får se da tenkte vi og tok kontakt med forhandlerne for å finne sykler vi kunne kjøre. Men det var ikke helt enkelt å få tak i modeller som kunne kjøres og vi hadde derfor virkelig hellet med oss da vi fant en et år gammel 500DS som hadde gått 5100 km som står til salgs hos Motorcenteret på Rud i Bærum. Nesten enda bedre enn en helt ny, nå kunne vi nemlig se hvordan sykkelen har holdt seg etter et år i bruk og det er nyttig når vi skal presentere caset for de største skeptikerne. De er det nemlig noen av!

Designet til 500DS har særpreg og identitet, proporsjonene er riktige og linjene markante. Stil og identitet.

Som den heldige testføreren gledet jeg meg virkelig til dette, forberedelsene mine avdekket at Voge 500DS er spekket med anerkjente komponenter og alt tilsier at dette er materiell som skal kunne holde nivået til de etablerte og anerkjente merkene. Her finner du gode Nissin bremser, gode Kayaba dempere og Pirelli Gran Turismo dekk, gjennomgående bruk av gode komponenter. Teknologien som brukes er oppdatert og instrumentet holder for eksempel tritt med de aller beste og tilbyr mye og relevant informasjon i en fin og oversiktlig presentasjon. Også under kjøring.

TFT-instrumentet tilbyr mye og viktig informasjon som du faktisk har behov for.



Overrasker umiddelbart

Setehøyden er fin og jeg kan sitte «flat footed» på Voge 500DS.

Når jeg inspiserer sykkelen som er ett år gammel finner jeg ingen mangler eller slitasje utover det man kan forvente, kun en falmet veltebøyle og en deksel-skrue med litt korrosjon. Det er alt. Skruen kan byttes og veltebøylen kan enkelt lakkeres dersom du finner det nødvendig (fint vinterarbeid). Ellers er sykkelen i topp stand og helt uten skader.

Kun litt rustavleiring fra en skrue til et sidedeksel.

Jeg blir umiddelbart positivt overrasket over ergonomien med et herlig bredt styre og en svært god posisjonering av føreren, setet er noe av det beste jeg har sittet på, passe hardt og passe bredt og gir god støtte bak. Brytere og hendler sitter der de skal og er enkle å operere. De mekaniske funksjonene er myke men presise og lyden fra eksosanlegget er dyp og herlig. Girkasse og bremser er presise og forsterker opplevelsen av kvalitet men jeg opplever umiddelbart at noe ar galt med styregeometrien. Det viser seg at dekkene bare har 1,7 bar, ikke 2,5 bar som de skal ha. Når jeg får ordnet med dette blir sykkelen mye bedre å kjøre og opplevelsen av smidig og rytmisk flyt kommer umiddelbart. Styregeometrien er rett og slett herlig og modellen byr på svært god komfort og en høy fun-factor.

Jeg har en affinitet for 19 tommers forhjul på slike sykler men her savner jeg absolutt ikke det. Med det eksisterende forhjulet har sykkelen god stabilitet og demperne jobber så godt at jeg ikke legger merke til sporing eller slag på ujevnt underlag. Med det 17 tommer store forhjulet er sykkelen leken og festlig å kjøre. Størrelser, demperkvalitet og ergonomi fungerer perfekt sammen og sykkelen er rett og slett en fryd å kjøre.

Forhjul og dempere tillater også gruskjøring. Jeg ville vurdert er 70-30 dekk for å utvide bruksområdet litt!

500DS er en A2-modell. Motoren leverer 47 hk og 43 Nm og med den fine styregeometrien og de gode ergonomiske forholdene er det vanskelig å avslutte kjøringen med 500DS! Demperne jobber svært godt med ramme og svingarm og jeg savner på ingen måte et større forhjul. Dette fungerer perfekt, jeg har god kontakt med forhjulet mitt og vi danser tett og godt sammen. Sykkelens mobilitet og balanse kan minne om en V85TT eller en liten GS og jeg blir rett og slett lykkelig av å kjøre denne maskinen.

Sykkelen som er til salgs hos Motorcenteret på Rud har hendelbeskyttere i karbon.

Gassrespons og leveransen av kraft fordeles jevn og fint gjennom hele turtallsregisteret. Motoren liker godt å jobbe oppover i turtallsregisteret og jeg er imponert over sykkelens styregeometri og svingegenskaper. Voge 500DS står ikke tilbake for noen av konkurrentene og i akkurat dette tilfeller kan du altså slå kloa i en herlig og kraftfull kjøremaskin som kan brukes til absolutt alt, akkyrat denne sykkelen kan du få for beskjedne 64.575 kroner og da får du virkelig mye for pengene.

Voge 500DS er med andre ord et lite kinesisk eventyr og skuffer ingen, den overbeviser derimot. Så er det nå helt avgjørende at forhandlernettverket også leverer det markedet forventer. Produktet er rett og slett dritbra, men forhandlerne må også levere. Opplever markedet og kundene noe annet vil man neppe lykkes, og det vil være synd.

Vi skal fortsette søket etter flere Voge modeller. Vi skal følge merket over tid og følge med på reisen som i hvertfall jeg tror vil bli spennende. Disse gutta er konkurransedyktig på kvalitet, kjøreegenskaper, kjøreglede og ihvertfall på pris.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse