ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

Voge 500DS - Pleasure and big big fun

Rett og slett bare festlig å kjøre. Foto: Henning N. Isdahl

Så var det kjøreegenskapene da, helt enestående og faktisk med en pitch som leverer det lille ekstra som ikke nødvendigvis alle har, selv om de koster 300.000,-! Voge 500DS, sjarmtrollet med de optimale målene og designet som levere det lille ekstra som du ikke nødvendigvis finner hos alle, har en behagelig og festlig identitet du rett og slett blir glad i. Jeg skal forklare.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Sykkelen er ikke spesielt stor og har med sine 188 kg en bra vekt/power ratio. Sitte og styregeometri er perfekt og med det svært gode ergonomiske forholdene i cockpit er Voge 500DS aldeles enestående og ikke minst festlig å kjøre. Med en akselavstand på 1460 mm og så velfungerende ramme, dempere og svingarm spiser sykkelen ujevnt underlag enkelt og uanstrengt mens den forutsigbart holder krappe kurver og overganger til nye utfordringer.

Slank seterygg i front og overgangen til en smal tank med godt feste til knærne. Foto: Henning N. Isdahl

Kjøreegenskapene gir meg en fantastisk mestringsfølelse og det er lett å kjenne på at det er nettopp slike kjøreopplevelser jeg søker. Størrelse, kubikk og mye effekt er ikke alltid ensbetydende med kjøreglede og mestringsfølelse og nettopp på dette området skiller 500DS seg ut fra andre og langt kraftigere maskiner. Sykkelens perfekte dimensjoner og design spiller en vesentlig rolle. Ergonomi, styregeometri ,vekt og balanse holder et høyt nivå og er faktisk bedre enn på mange andre og langt dyrere konkurrenter. Jeg digger personlig brede styrer og når jeg i tillegg sitter så godt i balanse med godt feste til knærne mine, ja da blir det fest og aufori.

Sykkelen er godt blansert og motoren har en fin gassrespons. Effektuttaket på 47 hk og 43 Nm får ikke noen til å himle med øynene, men dette er faktisk mer enn nok og jeg har ikke savnet monsterkrefter en eneste dag. Dette holder i massevis og sykkelen skaper en «decent fun factor» og gir en fantastisk fin flyt og mestringsfølelse som gjør det morsomt å kjøre motorsykkel. Dette er på ingen måte noen sinke og dersom du finner god flyt er det fult mulig å holde følge med det meste!

Topp forhold i cockpit. Foto: Henning N. Isdahl

Til de forutinntatte og skeptiske må jeg bare minne på om at mange av de etablerte motorsykkelmerkene også produserer sine sykler i Asia nettopp fordi de her finner aktører som har et bevist forhold til kvalitet. Disse aktørene disponerer det fremste av kompetanse og teknologi og må på ingen måte undervurderes.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse