ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

Voge 500DS – bruksområde og demping

Kinesiske motorsykler er nytt i Norge og mange uttrykker skepsis til alt som er nytt og ukjent. Veldig dumt egentlig når vi faktisk vet at det meste av den industrielle produksjon vi bruker i dag utvikles og produseres nettopp i Kina, mye mere en det vi er klar over kommer nettopp herifra og da er det mildt sagt pussig at vi ikke skal ha troen på kinesiske motorsykler! Voge bygges ved en av verdens største fabrikker Loncin, som forøvrig også bygger sykler for BMW og andre velkjente europeiske merker!

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Sist oppdatert: 12.09.2022 kl 12:27

Voge bygges med velrennomerte komponenter, av svært kompetente teknologer og med topp moderne produksjonslinjer og syklenes kjøreegenskaper står heller ikke tilbake for noen av sine konkurrenter. Jeg har selv kjøpt en for å bli kjent med hva dette faktisk er og bli godt kjent med alle sider av merket som leverer kvalitet og kjøreglede til en veldig rimelig penge.

I dag skal vi se litt nærmere på sykkelens demping og hva den faktisk klarer å levere.

Voge 500DS er en «multi purpose» sykkel som kan brukes til nær sagt ALT. Dersom du ikke er spesialist i en eller annen retning og ønsker deg en morsom, bahagelig og driftssikkert morsorsykkel som skaper veldig mye kjøreglede til en veldig fornuftig penge så er dette virkelig greia. 500DS kan brukes til alt, den er lett, sterk og har fantastisk gode kjøregenskaper takket være en svært velfungerende ramme (deltabox), en bra svingarm og veldig gode dempere fra Kayaba. Disse tre hovedkomponentene jobber utrolig godt sammen og i kombinasjon med den helt enestående styregeometrien er resultatet aldeles enestående. Faktisk mye bedre enn mange av de kjente main-stream merkene som vi løper avgårde i for å kjøpe i flokk!

Selv om hverken for eller bakdemper er justerbare håndterer ramme, svingarm og dempere mine 90 kg helt topp, også i høyere hastigheter. Demperne foran skyver forhjulet kjapt og effektivt tilbake til underlaget ved kompresjon og jeg har veldig god kontakt med forhjulet mitt. Forhjulet holder hele tiden kontakten med underlaget slik at jeg hele tiden opplever å ha full kontroll. Når alt er så presist og kirurgisk gjør sykkelen akkurat det jeg ber om og helt uten overraskelser og jeg stoler virkelig på sykkelen som heller ikke er spesielt stor og derav anvendelig for flere. Jeg har supergod kontakt med forhjulet mitt og stoler derfor virkelig mere på sykkelen. Ikke noe bykking og nikking ved brå nedbremsing og jeg har full kontroll ved hard bruk av sykkelen.

Svingarmen er pen og kraftig og leverer så absolutt det den skal.

Jeg er rett og slett imponert over kjøreegenskapene og kjøregleden Voge 500 DS skaper. Med 188 kg og 1460 mm akselavstand er det duket for mye moro og kjøreglede til en veldig fornuftig pris. Dele og servicekostnader er også fordelaktige.

I neste uke skal vi prøve nye 70/30 dekke for å utforske grus-egenskapene. Jeg har valgt å montere Mezzler Tourance som er et såkalt «street enduro» dekk som er støysvakt, veldig bra på asfalt og på grus. Da tenker jeg at jeg også vil få bekreftet et ytterligere utvidet bruksområde og mye mere moro, selv og 500 DS bare har et 17 tommer stort forhjul.

Da skal vi få strekt litt mere på demperne og virkelig få prøvd kombinasjonsegenskapene til Voge 500DS. Vel å merke som en grus-tur sykkel og ikke et TET-redskap.

Følg med =0)

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse