Vi får nok se Moto Guzzi V100 Mandello på EICMA, men...
Den er estetisk vakker å se på, den er kraftig, den er teknologisk oppdatert og vi kan bare anta at den med sitt italienske DNA fra Moto Guzzi er aldeles nydelig å kjøre. Men det store spørsmålet er, kommer den tidsnok til at vi kan nyte den neste sesong?
Publisert: 01.10.2022 kl 16:25
Sist oppdatert: 03.10.2022 kl 12:01
Jeg observerer at det er mange som er interessert i V100 Mandello og sykkelen står nok derfor allerede på shortlisten til mange førere i Norge. Moto Guzzi har sluppet noe informasjon men ikke så alt for mye og kun en gruppe motorjournalister har ved en anledning fått teste den så langt, disse var imidlertid veldig fornøyde og har nok langt på vei bekreftet det folk ser og ønsker. Så at V100 Mandello blir nok en populær modell fra Moto Guzzi tror jeg er hevet over enhver tvil, dette blir en kanonbra motorsykkel som kommer til å hente kjøpere fra mange forskjellige segmenter, og ikke nødvendigvis bare de som kommer fra sports touring segmentet. Guzzi sier selv at V100 Mandello er en mellomting mellom en roadster og en sportstourer og det er nok en spennende kombinasjon for svært mange!
I tillegg til det faktum at sykkelen er aldeles nydelig å se på er den utvilsomt også tekniske veldig kapabel med sin nye væskekjølte V-twin som yter fine 115 hk og 105 Nm. Mandello kommer selvfølgelig med kvikkskifter og blipper, og med moment kurvene Moto Guzzi normalt leverer snakker vi sannsynligvis om en kraft som minst er på høyde med de litt eldre og kraftigste Griso-modellene som fortsatt er svært polupære. I tillegg er V100 Mandello oppgradert på førerstøtte og ergonomi så dette lover virkelig bra. Hva angår pris så vet vi foreløpig ingenting, men en høyst ukvalifisert gjetning fra min side kan antyde at modellen vil koste rundt 210.000 kroner her i Norge (give or take). Antakelsen bygger på at en V85 TT koster ca 180.000, dette er en nyutviklet teknologiplatform med nytt design, ny motor og mere førerstøtte som det nødvendigvis må koste mere å produsere. Litt mer kubikk og høyere effekt tilsier også at det norske avgiftssystemet skal ha mere av kaka, så ja, jeg tror vi lander sånn omtrent på denne prisen!!! Vi får se.
Men kommer den tidsnok til at vi kan nyte den i 2023?
Vel, det er jeg litt usikker på. Italienske produksjonslinjer er ikke alltid de mest forutsigbare og for de av oss som husker tilbake til lanseringen av V85 TT i 2019, så kan nettopp dette forløpet vise seg å bli nokså likt tror jeg. I og med at Guzzi produserer ca 5-6000 sykler pr år og Norge er et lite marked på den internasjonale arenaen er det lite som tyder på at det kommer særlig mange hit neste år. I V85 TT caset kom det bare en håndfull sykler hit det første året, og volumet ble først levert de to påfølgende årene og det samme kommer sannsynligvis til å skje med V100 Mandello, tror jeg! Derfor så bør de som virkelig ønsker å få satt kloa i en V100 til neste sesong enten komme seg på et fly til Milano og EICMA i november, eller bare bestille nå – usett! Da kan du kanskje lykkes med å få en til neste sesong, tror jeg!
V100 Mandello Aviazione Navale
Jeg synes det er litt spesielt at Moto Guzzi starter med å selge en nummerert «special edition» men det har helt sikkert med en klok eller mindre klok markedsstrategi å gjøre. Vanligvis gjøres dette i motsatt rekkefølge og gjerne etter at etterspørselen for standardmodeller har mistet piffen i markedet! Det kan tenkes at dette er kjempeklokt, men personlig finner jeg det en smule irriterende så lenge det er et marked som virkelig lengter etter å få kjøpt en standard modell som faktisk er en nyhet! Men det er ikke sikkert at jeg er representativ for folk flest så det får bli som det blir. Konseptet med de 1913 Aviation Navale-modellene er kult nok det, men det kommer neppe mange av disse til lille Norge og da må resten av folket som ønsker å kjøre V100 Mandello desverre vente!
Jeg gleder meg imidlertid vilt til å få testet V100 Mandello og håper at MC-avisa snart blir invitert til presselansering for dette blir garantert bra.