ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

Yamaha Neo´s – elektrisk scooter:

Urban mobility konseptet er morsomt og innmari praktisk

De fleste fabrikanter med et snev av selvrespekt leverer nå elektrisk modeller til markedet og det har derfor nesten blitt vanlig at det ukentlig lanseres nye urban mobility konsepter. Det morsomme er at urban mobility begrepet nå omfatter alt ifra elektriske sparkesykler, sykler, mopeder til mega-nakeds med svært høy effekt. Begrepet bærekraft er på alle oppegående menneskers tunger og da kan ikke fabrikantene sove i timen, det kan bli farlig!

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Sist oppdatert: 22.09.2022 kl 18:38

Elektrisk passer godt inn i urban mobility konseptet og det har selvfølgelig med rekkevidde og infrastruktur å gjøre. Elektrisk passer godt i byområder og løser våre hverdagslige mobilitetsutfordringer på en helt super måte.

Yamaha har nylig lansert sin nye elektriske scooter Neo´s og vi har brukt scooteren i sommer for å bli kjent med kapasiteter, anvendelighet og bruksområde. Som testfører kjører jeg hovedsakelig store maskiner men endring er på vei, elektrisk kommer og jeg synes det er spennende å se om jeg selv kan klare å endre mine egne vaner og behov og kanskje finne kjøreglede med Neo´s i dette tilfellet.

Hvem er i målgruppen til Neo´s

Alle som har behov for å forflytte seg i urbane strøk eller byer vil nok være i målgruppen til Neo´s. Om ikke lenge vil nok det å kjøre elektrisk være forbundet med et image som forteller hvem du er eller ønsker å være. Det moderne menneskets mobilitetsbehov forteller derfor at både unge og voksne er i målgruppen til Neo´s, eller simpelt hen alle som har et urbant mobilitetsbehov. Så skal jeg tilføye at Neo´s faktisk har en reell rekkevidde på over 70 km hvilket muliggjør bruk i regionale områder også, for eksempel til skole og fritid i distriktene.

Image is everything

Neo´s har et kult og moderne design, den ser kul ut og er i tillegg svært praktisk innredet med et stort lasterom som dekker dagsbehovet for en handletur og to bærbare batterier som enkelt kan løftes ut og tas med innendørs for lading. Sittestilling og ergonomi er kjempebra og som scooter tilbyr Neo´s god værbeskyttelse på regnværsdager.

Ladeløsningen er tilpasset 220 V og litium-ion batteriet har en oppgitt ladetid (begge batterier a 37 km) på 8 timer hvilket er dekkende for et normalt dagsbehov for urban-riding.

Ladeløsningen er smart, enkel og tidsriktig og Yamaha har laget en egen App – My ride som gir god oversikt over sykkelens teknsike status, værdata, tapte anrop og mye annet morsomt. Ganske kult. Verdt å merke seg at du får 3500 kr i støtte fra Enova dersom du kjøper en elektrisk scooter og det er fin håndstrekning fra eller så avgiftskåt stat.

Kjøreegenskapene er festlige

Den nav-plasserte motoren leverer en fin akselerasjon og et godt skyv. Kjøreegenskapene er faktisk temmelig festlige og neo`s blir derfor et svært effektivt kjøretøy i bykjerner. Scooteren er stiv og fin og jeg får faktisk en opplevelse av morsom fartsleg både på vei til og fra jobb. Bremsene er gode og stopper scooteren kjapt når jeg trenger det.

Konklusjonen så langt

Enkelt, Neo`s byr faktisk på en god porsjon kjøreglede og i urbane strøk er den faktisk temmelig morsom å kjøre rundt på. Jeg bruker scooteren i stedet for bilen til ærend og daglige gjøremål og jeg har ingen problemer med at dette går i 50 km/t. Neo´sen gjør jobben, enkelt å parkere, kortere ei til alt og hverdagen glir på en måte lettere. Til og fra jobb er det faktisk enklere å suse rundt på denne enn en diger GS på 250 kg!

What next
I ukene som kommer skal Neo´sen deles med litt yngere brukere slik at vi kan finne ut hva de synes om Neo´s, orban mobility og bruksområdet. Det blir spennende.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse