Annonse
Annonse
Annonse
MC-avisa

På tiger i Amerika

RCs sommerritt

Foto: Team Ricky

Ricky Carmichael er kjent under kallenavnet «G.O.A.T» – Greatest of all times – innenfor motorcross og supercross. Ingen har noensinnet vunnet så mange profesjonelle amerikanske mesterskap som Ricky har i sin karriere. Han er kjent for sin unike stil og for sin idrettsånd som har ført med seg en skare av lojale fans fra hele verden. I dette stykket følger vi Ricky når han tar med seg et sommerritt-crew på en motorsykkeltur på hele 2358 km gjennom 6 stater.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Sist oppdatert: 03.12.2022 kl 14:08

Denne artikkelen ble først publisert i MC-avisa #9-2022.

For en flott motorsykkeltur! For hvert år vi kjører denne turen blir den bedre og bedre! Det overrasker meg hvordan vi fortsetter å finne nye veier som fører oss til nye steder som er vel så spektakulære som de stedene vi dro til året før. Vi sier det hvert år, og det er sant, det er ingen bedre måte å se og utforske dette landet på enn på en motorsykkel. En adventure-motorsykkel gjør turen enda bedre fordi den utvider mulighetene dine til å finne utradisjonelle ruter som ofte fører til nye steder du ellers ikke ville ha funnet. Noe som viste seg å stemme i år også. Jeg er takknemlig for å gjøre denne turen år etter år. Den nylig oppdaterte og redesignede 2023 Triumph Tiger 1200 gjorde årets tur enda bedre, spesielt med tanke på alle de kilometerne vi tilbakelagte oss.

Gjengen samlet hos Empire Cycle, Triumph-forhandleren i Spokane Foto: Team Ricky

22. juli. Ankomstdag
Crewet ankom Empire Cycle som er en Triumph motorsykkelforhandler i Spokane. Crewet bestod av folk fra Australia, California, Tennessee, Mississippi og Florida. Den røde løperen var rullet ut og lunsj ble servert til oss da vi kom. Hos Empire Cycle jobbet vi med å gjøre syklene våre klare for turen. Her fikk vi møte noen av kundene deres som vi fikk dele erfaringer og opplevelser fra tidligere turer med, og de ga oss noen tips angående ruten vi skulle kjøre til Darby. Da vi var ferdige med å sette opp Quad-Lock-telefonfestene våre, Mosko-veskene, Boxo-verktøyrullene, Cardo PackTalk-kameraene og alle de andre delene som trengs for turen, dro vi ut på middag for å spikre de siste planene for turen.

23. juli. Dag 1 Spokane, WA til Darby, 484 km 6t 42 min
Vi forlot Spokane tidlig fordi vi ønsket å komme til Darby så tidlig som mulig. Darby har blitt en fast del av sommerturen vår og har blitt et av favorittstedene våre å bo. Ruten vi tok fikk oss til å gå sørøstover ut av Spokane til St Maries på St Joe River Rd gjennom Hoyt og deretter opp til St Regis. Den super gøye svingete veien som fulgte elven passet perfekt for å tilpasse oss den nye Tiger 1200. Det ble også en rask tur innom motorveien til Alberton før vi dro sørover på Petty Creek Road mot Lolo. Her fikk vi prøvd ut hvordan Tigeren oppførte seg på grusveier. Da vi hadde vært i salen noen timer, kom vi over Jack Saloon, en westernsalong som ligger like før Lolo. Dette var et flott sted å vaske støvet av. En av mine favorittdeler med disse turene er å finne morsomme steder som Jack Saloon for å ta en pause. Stedet har god atmosfære, og våre utenlandske gjester elsker å se en ekte westernsalong med tonnevis av karakter. Derfra bar det videre til Darby. Darby er en fantastisk by som tilbyr gøyale steder med god mat og live musikk, noe vi benyttet oss av før vi tok kvelden. De siste par årene har det blitt noen seriøse runder med dart, kanskje litt for seriøse (ikke alle som tåler å tape), på Sagruk Saloon. Darby ligger i Bitterroot Valley, den berømte Yellowstone Ranch fra TV-showet ligger også der. Vi har benyttet oss av Rye Creek Lodge i tre år nå. Det er et av de hyggeligste stedene å bo, hyttene deres er førsteklasses og det er et fredelig sted å hvile etter en lang tur. Vi tok en rask tur innom butikken for å skaffe litt proviant til frokost neste morgen, så tok vi oss til hyttene for en rask dusj og dro deretter inn til byen for å spise middag. For et par år siden fant vi Big Cat Cafe, og det har vært «vårt» sted siden. Det er et flott sted for å slappe av, nyte god mat og reflektere over dagens tur. Kompisen min Chad Warrix var med på årets tur, og han hadde med seg gitaren sin, så vi avsluttet dagen med en enestående konsert fra kompisene våre Apples, Ray og Chad. Det ble en perfekt avslutning til en allerede bra dag!

Elver må krysses, da er det greit at det finnes bruer. Foto: Team Ricky

På Jack Saloon fikk vi god pleie Foto: Team Ricky

24. juli. Dag 2 Darby til West Yellowstone, 457 km 6t 58min
Det er vanskelig å forklare hvor utrolig fint det er å våkne på Rye Creek Lodge midt i en av de vakre dalene i Montana. Slik som mange tilfeller er så yter ikke bilder opp til virkeligheten, noen ting må bare oppleves. Temperaturen var på 13 grader, og det var ikke en sky på himmelen. Vi visste at dette ble en flott dag å kjøre på! Etter å ha smurt noen eggeskiver til crewet, lukket vi alle ventilene på Fox Legion-utstyret vårt. Deretter ledet Chad oss i en «førkjøringsbønn», før vi salte opp syklene og kjørte av sted mot West Yellowstone. Vi ønsket å finne noen flere grusveier og en utradisjonell rute til West Yellowstone, så vi dro nordover til Grantsdale og svingte østover mot Anacoda. Etter et lite stykke kom vi over noen fantastiske små fosser kalt «Skalkaho Falls». Vi benyttet oss av det flotte stedet og stoppet opp for å ta et raskt bilde av crewet. Opp til Butte fikk vi prøvd oss på klatring med syklene. Når vi ankom Butte hadde vi en rask pit-stop, deretter dro vi tilbake fra hovedveien på vei mot Virginia City. Det å finne steder som Virginia City er noe av det som gjør turene våre så morsomme. Det er en gammel gruveby som nå inneholder mange kule butikker og spisesteder, tenk hvordan livet må ha vært her for 150 år siden! Vi tok oss først litt pizza før vi sjekket ut den gamle Pioneer bar, for å deretter spasere litt rundt i byen for å strekke på bena. Da vi dro ut på veien igjen, bar turen gjennom Ennis. Her så vi flere storslåtte utsikter, før vi vendte nesetippene sørover på en førnøyelig vei forbi Earthquake Lake. Vi måttes stoppe opp for å lære oss hvorfor innsjøen var navngitt «Earthquake Lake»: I 1959 forårsaket et stort jordskjelv et steinras som blokkerte elven, og 3 uker senere var det blitt til en innsjø! Moder jord er jammen meg imponerende!

Vi kom til stedet vårt i West Yellowstone med tid til å både slappe av litt og rydde før middag. Halvparten av oss bodde på West Yellowstone B&B like utenfor byen, mens den andre halvdelen bodde på noen virkelig fine hytter på Yellowstone Inn. Denne kvelden hadde vi et av de beste måltidene vi noen gang har hatt på noen av turene våre, muligens den beste grillmaten jeg noen gang har hatt i min levetid! Stedet heter Fire Hole BBQ. Kompisen min Guy Fieri har tidligere vært der, han ble så imponert at han spilte inn en episode av showet hans; «Diners, Drive-ins and Dives» der. Crewet vårt ble servert et stort fat med mat, vi ble så mette at vi visste at frokost neste dag kom til å bli en utfordring!

Reisefølge samlet i baren etter en lang dag i salen. Foto: Team Ricky

25. juli. Dag 3 West Yellowstone, MT til Palisade, CO,v 919 km 11t 10min
Planen for dagen virket bedre på papiret enn den var i virkeligheten. Vi visste at det kom til å bli en lang dag, men gevinsten var å kunne kjøre litt terreng i Colorado. Vi fikk en tidlig start slik at vi kunne treffe Yellowstone nasjonalpark før folkemengdene begynnte å strømme til. Det var 5 grader da vi rullet ut, så Tigerens oppvarmede grep og sete var ekstra kjekke å ha den morgenen. Vi opplevde et rikt dyreliv rundt oss med en gang turen begynte. Vi så blant annet bison, elg og hjort. Vi tok oss forbi noen av de varme kildene som så fantastiske ut på denne klare, kalde morgenen. Vi kjørte forbi Yellowstone-sjøen og fikk se noen av attraksjonene, før vi dro til Tetons. Det var en helt nydelig morgen, og fjellene så ut som de var tatt ut fra et maleri. Gutta våre fra Australia ble svært imponert over størrelsen på fjellene og hvor majestetiske de var. Crewet lengtet etter mer grus, så heldigvis fant vi en gøy terrengseksjon der vi tok noen flotte bilder som vil vare som minner for livet. Med fortsatt mange kilometer foran oss tok vi veien sørover via Flaming Gorge for flere fantastiske utsikter med helt episke svingete og kronglete veier. Langs de vakre svingete veiene ble jeg overrasket over hvor godt den nye 1200 presterte på grunn av sin kvikkhet og smidighet fra lavt CG (tyngdepunktet) og på grunn av dens lettere totalvekt. Derfra fortsatte vi sørover inn i Grand Junction Colorado, og deretter over til Palisades hvor motellet vårt for de neste par dagenelå, Spoke and Vine. Vi var heldige med at motellet hadde en matbil den kvelden, etter 919 km hadde vi ikke lyst å dra noen sted. Motellet hadde også en kul liten bar, så et par drinker var på sin plass for å feire etter den lengste dagen på turen.

oppstilling for bilde ved inngangen av Yellowstone. Foto: Team Ricky

Motorsykkel, blå himmel og åpen landevei, livet kan ikke bli bedre Foto: Team Ricky

26. juli. Dag 4 Palisade til Ouray, Engineer Pass, Silverton tilbake til Palisade. 455 km 8t 20min
Vi hadde en senere starttid siden vi skulle ha en kortere, men supergøy, offroad-dag i San Juan-fjellene. Lite visste vi at vi var i ferd med å få et større eventyr enn vi hadde planlagt. Kompisen min Chad har fortalt meg om Ouray i årevis. Colorado har alltid vært et av mine favorittsteder å besøke, så jeg kunne ikke vente med å sjekke det ut. Byen Ouray er fantastisk! Det er et av de stende du bare må oppleve, og jeg anbefaler at du gjør det hvis du får muligheten. Byen er kjent som USAs sitt svar på Sveits på bakgrunn av friluftsliv mulighetene som finnes der. Vi var der for å kjøre i terrenget og se noen spektakulære utsikter. Rett utenfor byen hoppet vi på stien til Engineer Pass. Det var sannsynligvis en av de tøffeste turene jeg har gjort på en adventure-sykkel, men Tiger 1200 klarte det, og vi fikk i gjengjeld en utrolig naturopplevelse underveis. Det var veldig givende å komme til toppen, men det var her det virkelige eventyret startet! Vi så et skifte i været, og regnet truet på. Vi prøvde oss på en rask utgang, bare for å bli fanget av kraftig regn. Vi kom oss til Silverton, en westernby, og trodde at det verste var over. Vi begynte å navigere oss frem på de asfalterte, kronglete veiene tilbake til Ouray, men etter noen kilometer fant vi ut at et massivt jordskred nettopp hadde strengt av veien! Jeg har aldri sett noe lignende før, og heller ikke noen i gruppen vår har sett et jordskred på den størrelsen før. Vi kom ca. 15 min etter jordskredet. Veien var selvfølgelig sperret, og alternativene våre var svært begrenset. Vi visste at veiene også var stengt på Lake City-siden, så vårt eneste alternativ var å ta passet ut igjen og kjøre rundt gjørmeskredet, hvis vi ikke ønsket å vente på at veien skulle åpne igjen. Dette kunne ta mellom 3–5 timer, og så lang tid ønsket vi ikke å vente. Vi tok en beslutning om å dra tilbake til Silverton, fylle tankene, for å så ta oss tilbake til fjellene og over korketrekkerpasset (som endte opp med å bli et fantastisk tillegg til turen), og rundt til Ouray. Med regnet som plasket ned var det garantert mer utfordrende enn det vi planla. Heldigvis var Tigrene klare for en utfordring, og vi klarte å navigere oss ut og komme oss helskinnet tilbake på veien til Palisade. På et tidspunkt var vi i stand til å se utover dalen. Her så vi arbeidere som var i gang med å rense jordskredet, så vi fikk bekreftet at vi hadde tatt rett avgjørelse. Da vi var på vei nord for Montrose klarnet endelig himmelen, og det ble dermed varmere. Vi var ganske så mye tørrere ytterligere 80 km senere, og hadde tid til å dele med hverandre hvilken fantastisk og uventet opplevelse dagens tur hadde vært!

Vi avsluttet turen med en fantastisk vinsmaking på Blue Beryl Winery, som våre forhandlervenner i Grand Junction, All Terrin Moto, arrangerte for oss. Det var svært hyggelig av Wells-familien å ønske crewet vårt velkommen og være vertskap for oss på et nydelig sted. Det var den perfekte avslutningen på turen vår!

På slutten av dagen, når turen er over og jeg har tid til å reflektere, blir jeg alltid ydmyk i hjertet over all den gode støtten våre partnere gir oss. Spesielt de utrolige Triumph-forhandlerne. De gir oss av sin tid, sin arbeidsdag og arbeidskraft for å gjøre vår opplevelse så sømløs og god som mulig. Jeg er så takknemlig for deres engasjement! Helt til slutt vil jeg også benytte muligheten til å takke sommerritt-crewet som ofret både økonomisk og brukte verdifull tid borte fra jobb og familie for å kunne være med på turen. Jeg setter så utrolig stor pris på dere alle sammen, og hjertelig takk for at dere gjorde denne turen helt uforglemmelig!

Det obligatoriske gruppebilde ble tatt under fossefall. Foto: Team Ricky

Utstyr:
Motorsykkel: 2023 Triumph Tiger 1200 Rally Pro og Tiger Rally Pro Explorer
Dekk: Dunlop, Trailmax Mission
Ekstra utstyr: Fox Racing, Legion Gear
Kommunikasjonssystem: Cardo Systems, PackTalk Edge
Telefonfeste: QuadLock, Moto mount med anti vibration damper
Verktøyrull: Boxo USA, ADV Tool Roll (kommer snart)
Bager: Mosko Moto, Pico Tank, Nomax tank og 30L setebagger
Satelittkommunikasjon: Bivy
Navigasjonssystem: TrailTech, Voyager Pro
Hjelmer: Arai, XD4 Adventure hjelmer
Anti-tåke: Klotz, AntiFog Paste
Leide sykler for crewet: Eagle Rider

Motorsyklister (crewet):
Ricky Carmichael, Tallahassee, FL
Anthony Paggio, Laguna Nigel, Ca
Ray Butts, Lexington, KY
JH Leale, Tallahassee, FL
Chad Warrix, Nashville, TN
Jimmy Keys, Odessa, FL
Chris Goolsby, Tampa, FL
Russel Griffin, Mississippi
Scott Runciman, Melbourne, Australia
Ian “Magoo” McGillivray, Bright, Australia
Shaun “Apples” Appleyard, Australia

Endelig statestikk:
2358 km, 34t 5min
Seks ulike stater; Washington, Idaho, Montana, Wyoming, Utah, Colorado
To Nasjonalparker; Yellowstone, Grand Teton
Flere nasjonale skoger
Utallige stunder med latter og en hel levetid full med minner.

Annonse
Annonse