ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

Yamaha Tricity 300:

Oppsummert og litt utenfor konvolutten

Her er Tricity 300 egentlig så langt unna sitt tiltenkte bruksområde og element som du kan komme, men hjelpes det var spennende og morsomt.

I fire uke og en bruker konseptet synes jeg det har vært morsomt å bruke syklene litt utenfor sitt tiltenkte bruksområde, i hvertfall når mulighetsromet ikke er helt på viddene. I Tricity 300 sitt tilfelle mente jeg at denne også burde kunne skape mye turglede på grunn av størrelsen og lastekapasiteten under setet. Det var også ganske spennende å se hvordan gaffel og forstilling med to hjul ville fungere på tur! Som sagt så gjort, jeg dro på langtur med Tricity 300.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Sist oppdatert: 16.08.2022 kl 12:51

Foto: Ralf Braun
Tekst: Ole-Andreas Isdahl

Tricity var selvfølgelig lett å pakke og jeg hadde god plass for en firedagers tur. Veldig greit å pakke i et lite «badekar» hvor du bare stapper tingene dine oppi uten at noe faller ut. Oversiktelig er det også, og setet kan løftes så høyt opp at det ikke er i veien for selve pakkingen, helt topp.

Gjennnomgående veldig praktiske løsninger som fungerer svært godt i hverdagen.

Yamaha lager mye kult utstyr og denne lille tankvesken håndrerer dine administrative behov gjennom turen, akkurat som en liten tankveske. Strålende løsning.

Men hvordan fungerer Tricity 300 i touring-mode?

Joda, Yamaha Tricity 300 er en helt super turkompis og den er både behagelig og morsom å dra på tur med. Som jeg har nevnt tidligere har Tricity er festlig styregeometri som er helt enestående i sitt tiltenkte bruksområde, da snakker vi om hverdagskjøring og såkalt «urban mobility» med hastigheter opp til ca 90 km/t. Kommer du utenfor dette operasjonsområdet, altså på svingete vei i hastigheter over 90 km/t, synes jeg personlig at vekten på forstillingen blir litt for høy. I kombinasjon med 14 tommer store forhjul bidrar vekten foran til at jeg virkelig må jobbe med push-teknikk, blikk og forflytning av vekt (overkropp følger blikk og hode). I disse situasjonene (husk nå er vi godt utenfor sykkelens bruksområde) synes jeg at Tricity 300 sliter litt mere og så dersom slike hastigheter er greia di så bør du nok helle se på Yamaha Niken som er laget for nettopp slik kjøring. Har du kun førerkort klasse B og ikke er så kjent med styregeometri og svingteknikk, ja da bør du i hvertfall holde bitte litte granne igjen på farten.

Allsidig og morsom

Yamaha Tricity 300 får teringkast 6 så lenge du er innenfor dens bruksområde. Den er behagelig, festlig, nyttig og veldig morsom å kjøre. Som pendlerverktøy er det neppe mye som kan matche dette, Tricity 300 er i tillegg en skikkelig gjerrig fyr med er forbruk på 0,23 liter pr mil. Hva angår Touring (som den altså ikke er laget for) så må jeg virkelig si at det fungerte bra det også, vel å merke så lenge jeg husker at dette er en sykkel som er laget for noe annet og derfor vil ha styregeometriske begrensninger i høyere hastigheter. Men jeg kosa meg herfra til månen på min langtur på Tricity 300 som også er et kontaktskapende blikkfang hva angår design og nysgjerrighet. Sykkelen har mer enn nok krefter, demperne jobber superbra og alt stoppes effektivt av Nissin bremsene foran og bak.

Nok en gang kudos til Yamaha som våger å gå opp nye spor for brukerne, dette er forover lent, innovativt og veldig veldig bra.

TAKK FOR DANSEN.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse