Annonse
Annonse
Annonse
MC-avisa

Nytt år nye muligheter - mitt valg for 2023

Honda X-ADV 750 - Fart, flyt og høy fun-factor

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Journalist Ole-Andreas Isdahl har begynt oppvarmingen til 2023-sesongen.

Som journalist og testfører kjører jeg mange forskjellige motorsykler gjennom et år og jeg blir både forelsket og imponert over mange av maskinene jeg kjører. Men når jeg selv skal velge skal sykkelen treffe en nerve som bidrar til at jeg ikke klarer å glemme kjøreopplevelsen og gjerne vil ha mere av den. For kommende sesong falt valget på en Honda X-ADV 750, et fyrverkeri av en teknologibombe og som faktisk er definert som en scooter, omtales som en cross-over og har et enormt bruksområde!

Hva er en X-ADV 750 – egentlig!

Kult design.

Exploration power house sier Honda som også bruker begrepet cross-over i sin beskrivelse av sykkelen. Jeg har hatt modellen i kikkertsiktet siden den kom i 2017, jeg har alltid synes at den er tøff, litt annerledes og kul. Designet er «stealt orientert» barskt og tøft. Scooter DNAét byr på komfort, smarte lasteløsninger og en himmelsk ergonomi. Sykkelen er veldig godt balansert og jeg digger mulighetene til å dyrke blikk og kroppsposisjonering for å få sykkelen til å flyte og danse godt under meg. X-ADV 750 kan påmonteres ekstra pegger som gjør den veldig sportslig på vei og mye bedre til stående kjøring på grus. Gode dempere og det 17 tommer store forhjulet skaper cross-over effekten som gjør det mulig å kjøre godt på grus eller jage på asfalt. Modellen kommer med et 70/30 dekk som også utvider bruksområdet vesentlig. Jeg digger at sykkelen er kompakt, slank og har en vanvittig fin ergonomi med et bredt og herlig styre. Jeg faller totalt for sykkelens evne til å tilby variasjon, kraft og en balanse som gir meg den tryggheten jeg trenger og en svært høy fun-factor. Jeg gleder meg virkelig til å reise rundt i hele Norge på denne kommende sesong.

Påmonterte pekker utvider buksområdet vesentlig – en «må ha greie»

Første gang jeg kjørte en X-ADV 750 var under Touringtreffet på Beitostølen hvor jeg fikk prøvd en 2017-modell som imponerte meg veldig. Disse syklene holder seg godt og modellen som da var fire år gammel var fortsatt som ny.

2017-modellen er litt røffere i gassrespons og motorgange sammenlignet med 2022-modellen.

Under testen vår i 2022 hadde vi med tre sykler og hadde det utrolig morsomt. Testen startet i Kyrres MC bu og skapte brede smil og stor lykke.

Kyrres MC-bu – 3 stk X-ADV 750.

Sykkelen skal inspirere, by på kjøreglede og utfordringer
For meg er det nødvendigvis ikke noen sammenheng mellom pris og opplevd kvalitet eller kjøreglede. Motorsykkelen skal først og fremst inspirere meg, skape svært gode kjøreopplevelser og ikke minst utfordringer. Motorsykler som er for forutsigbare og ikke utfordrer mine ferdigheter på ett eller flere nivåer blir jeg fort lei av, og sykkelen må derfor helst kunne tilby kapasiteter som overgår mine ferdigheter. Jeg er opptatt av grensesnittet mellom mann og maskin og jeg vil helst kjøre en maskin som på ett eller flere områder er overlegen mine ferdigheter og gir meg en opplevelse av mestring når jeg klarer å kjøre presist og teknisk godt.

Honda X-ADV 750 byr på nettopp dette, teknologi platformen med DCT systemet (Dual Clutch Transmission) tilbyr manuell eller automatisk giring som kan overstyres med «pedal giring» på venstre styreholk, festlig men teknologien krever trening for at jeg skal bli effektiv og oppleve enda større kjøreglede. Det liker jeg. Instrumentet er grensesnittet til sykkelen og bidrar til at vi begge er fullstendig klar over hva status er under kjøring. Jeg digger kombinasjon av effekt, teknologi og balanse. Bruksområdet er enormt og gjør det mulig for meg å bruke X-ADV til nær sagt alt, lek i urbane strøk, landevei og touring, grus og fjellturer, ja nær sagt alt. X-ADV gir meg kjøreglede og kan i kombinasjon med ferdigheter hamle opp med det aller meste. Det er også ganske festlig.

Jeg anbefaler alle å prøve modellen som også kommer i en 350 utgave. Dette er rett og slett et festlig, behagelig og utrolig kult SUV konsept på to hjul og jeg digger det.

Annonse
Annonse