Annonse
Annonse
Annonse
MC-avisa

Ny Zero DSR/X banker eksisterende elektrisk teknologi

Etter lanseringen av Zero sin splitter nye DSR/X denne høsten har det blitt enda klarere at de som var først ute i den elektriske porten, faktisk har et forsprang på de som ennå ikke er i markedet med elektriske modeller! Late-bloomerne er fortsatt i utviklingsfasen mens Zero er i forbedringsfasen og er derfor på vei videre. Det merkes.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Sist oppdatert: 24.10.2022 kl 10:49

Amerikanske Zero har produsert elektriske motorsykler i snart tjue år og nå viser de virkelig muskler. Med DSR/X-modellen viser de med presisjon hvor langt framme de faktisk er, og vi kan bare fastslå at design, bruksområde, kjøreegenskaper, ladekapasitet, batterikapasitet og komfort sitter som ei kule. Zero er utvilsom i front og har pr i dag ikke mange reelle konkurrenter hva angår elektrisk teknologi, slik er det bare. De er på mange måter i en Tesla-posisjon i bilverdenen.

Hva er nytt

Niel Saiki heter NASA ingeniøren som etablerte Zero Motorcycles for snart tjue år siden i Santa Cruze California. Allerede i 2010 masseproduserte de motorsykler basert på egenutviklet teknologi. Dette var en tøff måte å lære på og Zero opplevde derfor tidlig at de måtte tilbakekalle store deler av produksjonen på grunn av feil, men på en annen side – hvilken læring! Og nettopp læring har vært og er fortsatt et av fabrikantens store fortrinn. Zero bruker fortsatt egenutviklet teknologi og de lærer kjapt, derfor ligger de pr i dag laaaaangt foran konkurrentene i dette segmentet. Akkurat nå står de nærmest alene i lyskrysset og nesten uten reelle utfordrere!

MC-avisa kjørte SR/F utgaven som på mange måter var den første «high performance» utgaven til gatesegmentet da den ble lansert i 2019 og allerede da lå Zero langt foran sine konkurrenter på nær sagt alle områder. Men nå skjer det altså noe igjen, Zero gjør et nytt kvantesprang som bør få alle konkurrerende merker til å skjelve. Zero har nemlig brukt sitt eksisterende teknologiforsprang til å komme enda lengere og leverer nå en maskin som ikke bare er teknisk kapabel, den er vanvittig herlig å kjøre også. En adventure sykkel som er kraftig, sportslig og veldig behagelig å kjøre, både sittende og stående. Styregeometri, akselavstand, et 19 tommer stort forhjul, et høyt komponentnivå og et lavt tyngdepunkt bidrar til at jeg får en auforisk kjøreglede med å operere det syke skyvet på med 112 HK og vanvittige 225 Nm. Hola.

Zero leverer med DSR/X en av de aller første seriøse elektriske adventure modellene i markedet og fabrikanten bruker nå egen kompetanse og tilgjengelig teknologi til å skape enda større kjøreopplevelser for oss. Mye av årsaken til at de klarer dette heter «Cypher III +» og er navner på sykkelens operativsystem. Dette er tredjegenerasjon av operativsystemet som nå tillater at du med en app som rett og slett kan kjøpe tilleggsytelser som kortere ladetid, opp til 20% økt rekkevidde, performance boost eller en aldeles herlig revers-funksjon som er nyttig i terrenget, dersom du ønsker eller har behov for det! Det geniale med løsningen er at Zero i fremtiden vil tilgjengelig gjør framtidige oppgraderinger for deg via en app og du vil selv kunne ta i bruk nye «features» som ennå ikke er utviklet. Hvor kult er ikke det!
Zero har selvfølgelig oppgradert førerstøtte system (MCS) som sikrer at de vanvittige kreftene kan porsjoneres iht behov og egne erdigheter.

Den største og mest merkbare forskjellen finner du i batteri og ladekapasitet som har blitt mye mye bedre. Sykkelen regenererer lading under kjøring til batteriet superhurtig og du kan derfor lade mye underveis og opprettholde kjørelengden din veldig lenge og uten at du må kjøre passivt eller forsiktig for å spare. DSR/X har en oppgitt rekkevidde på 290 km ved blandet kjøring og dette er nok reelt. Jeg testet sykkelen i 5 grader celsius og kjørte nesten 190 km i denne temperaturen i et sportslig modus, det er imponerende. Lade og regenereringskapasiteten er rett og slett imponerende. Motoren som heter Z-Force 75-10X er tunet for å gi en kjapp og presis gassrespons som du gjerne vil ha når du ikke kjører på fast underlag.

DSR/X kommer i det hele tatt med mange nye «features», blant annet «turn by turn» navigansjon. Jeg må for egen del si at det er nå virkelig på tide at flere klarer å integrere navigasjon i instrumentet uten at vi må bruke telefonbaserte systemer som krever oppkobling! Harley Davidson har faktisk hatt dette i mange år allerede!

Designet til DSR/X er kult og tidsriktig og kvaliteten på sykkelens maskinering er høy, så dette ser veldig bra ut ifølge industridesignere jeg har snakket med.

Vindskjermen er justerbar og kan til og med flyttes enkelt under kjøring. TFT instrumentet er godt, dog´ med litt små tall og bokstavstørrelser på noe av informasjonen. DSR/X har et bredt og herlig styre og det digger jeg. Det er imidlertid litt merkelig at jeg som ikke er så lang i dette tilfellet faktisk ønsker meg et sete som er to cm høyere. Jeg sitter litt for lavt og med en litt for lang avstand frem til styret ser det ut som om jeg har stjålet motorsykkelen til faren min. Ergonimien er helt fin, men proporsjonene blir litt gale for korte førere! Derfor hadde det gjort seg med et sete som er 2 cm høyere, jeg ville fortsatt nådd med i bakken med god margin og fått en bedre sittestilling på sykkelen. Heldigvis er mulig å bestille et høyere sete til modellen så dette blir neppe noe problem.

DSR/X er velbalansert og har derfor gode kjøreegenskaper både på og utenfor vei og med så mye krefter tilgjengelig kan du gjøre hva du vil når du vil. Vel å merke, gitt at ferdighetene dine tillater full bruk av den heftige kraftpakken! Det er herlig og festlig å sitte å kjøre og det er akkurat like festlig å stå. Jeg får lyst til å danse i begge posisjoner og koser meg virkelig.

DSR/X er rigget for adventure kjøring men er nok ikke noe TET kjøretøy! Drevet bak er stort (330 mm) og har liten bakkeklaring (135 mm) hvilket gjør drev og belte sårbart som mitt arrangerte bilde over viser. Kjører du på en ikke så alt for stor sten i terrenget kan du virkelig forårsake skade som kan sette en effektiv stopper for turen!

Det er veldig mye bra å si om denne fantastiske teknologibomben og det skal vi komme tilbake til. Mitt første møte med modellen og elektrisk adventure teknologi forteller meg imidlertid at det ikke lenger står på teknologi , kjøreegenskaper og kapasiteter, der er alt på plass. Nå er henger det på infrastruktur og dette arbeidet må skyte nå fart! Her må de ansvarlige aktørene kvikne til slik at ladenettverket for motorsykler kan vokse like fort som bilens infrastruktur. Erfaringene vi har gjort med elbilen forteller at dette også er helt avgjørende for våre framtidige valg av teknologi!

Annonse
Annonse