Annonse
Annonse
Annonse
MC-avisa

Honda X-ADV 750:

Mye mer enn det du ser

Ja, Honda X-ADV 750 er så uendelig mye mer enn det du ser og faktisk kan forestille deg før du eventuelt har gjort deg kjent med vidunderet. MC-avisa har vært ute med team Hellan og Hallan, eller «metern» og «to-metern» for å se nærmere hva som bor i Honda X-ADV 750, Det ble kule greier med bare glade mennesker som var strålende fornøyd og happy med kjøreopplevelsen.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Sist oppdatert: 14.10.2022 kl 14:16

Tekst: Ole Andreas Isdahl, Lenka Leginova og Kyrre Hagen.
Foto: Viggo Carlsen og Lenka Leginova

Under testen vår møtte vi mange motorsyklister som faktisk lurte på hva dette var! De så at X-ADV umiddelbart ligner på en scooter, men de så også at dette var noe annet som de selv ikke helt klarte å forklare. Honda X-ADV 750 er ikke utviklet for spesialister, men den er kapabel til å matche spesialistene.

Team X-ADV
Vi i MC-avisa ville finne ut mer av hva som bor i disse aller kuleste og grommeste scooterne på markedet. Vi samlet derfor inn tre eksemplarer for en utvidet test. to stk 2022 modeller og en bruk 2017-modell. Her skulle ikke bare en journalist få lov til å uttale seg. Nei; her skulle vi ha tre testpiloter, og en av dem måtte være en dame. Hagen og Isdahl tok med seg to kapable førere og proffe fotografer for å dokumentere øvelsene som foregikk på asfalt og grus. I følge dem selv, et av Norges mest kapable test-team med mye og høy selvtillit. Viggo Carlsen og Lenka Leginova holdt det hele sammen og sørget for at hele tildragelsen ble linsemat.

På testturen traff vi på to interesserte motorsyklister. Team X-ADV, Lenka (t.v), Kyrre (midten) og Ole-Andreas (t.h), ga disse to en liten innføring i denne spesielle motorsykkelen.

X-ADV 750 ble altså lansert i 2017 og har solgt godt i syd-Europa hvor det faktisk er solgt flere enn 10 000 eksemplarer. I de første presseomtalene ble den beskrevet en «adventure scooter» men journalistene mente da at sykkelen ikke passet helt inn i adventure begrepet eller segmentet fordi modellen var for lang med sine 1590 mm, for tung med sine 238 kg og for lite offroad- vennlig med sine relativt små hjul (17 tommer foran og 15 tommer bak) og dårlige bakkeklaring ift. en adventure sykkel. Litt merkelige argumenter kanskje når vi vet at de største adventure maskinen har tilsvarende mål. Toppfører Renato Zocchi mente nok at dette var nokså tøvete og ville gjøre uttalelsene til skamme ved å kjøre X-ADV 750 i Gibraltar Rally i 2019, det løpet vant han like godt!

Hva er egentlig X -ADV 750?
Honda-X ADV 750 både er og er ikke en scooter, men den har klare likheter. Den er heller ikke en motorsykkel men ramme, dempere og styregeometri, girkasse og motor bygger på de samme prinsippene.

Lenka leder an når en kjører på småsvingete asfaltveier.

X-factoren eller forskjellene knyttes til design, plasseringen av tanken som ikke er der den pleier å være på en motorsykkel og derfor ikke gir føreren støtte til knærne under kjøring i sving og nedbremsing. Sykkelen har mere karosseri, et mindre bakhjul og et bredere sete som gir en annerledes sittestilling. I og med at du ikke har tanken som støtte til bena må føreren selv være i balanse og dette krever. DCT kasser finner vi på tradisjonelle motorsykler, så det er ikke så spesielt.

X-ADV utfordrer ikke spesialist segmentene hvor vi finner hard-core førerne som typisk opererer i TET-land, dette er snarere en hybrid som passer generalister som har glede av å utøve alle typer kjøring og gjerne bruker sykkelen til å gjøre litt av alt.

Hvem er i målgruppen?
Vi snakker altså om de som bruker motorsykkelen i hverdagen, kanskje pendler og bruker sykkelen til adspredelse eller terapi og som ønsker innslag av turkjøring eller adventuring på vei eller grus. De som er i målgruppen er gjerne førere som gjør litt av alt, følger egen overbevisning og ikke er redd for å gjøre det de selv liker. Kanskje små «Zocchier» som liker mangfold og finner stor glede i å gå sine egne veier. Førerne i denne målgruppen dyrker kjøreopplevelsen, ny teknologi og muligheten til å utøve variert kjøring med gode kapasiteter. Hva andre synes om det er de gjerne ikke så opptatt av, disse førerne ser det store bruksområdet og liker å ha det morsomt.

Utrustning
X-ADV er på en måte scooterens svar på en beatch-boogie. Tøff bukplate i aluminium under motoren. Store hjul. Gull-elokserte forgafler og en frekk eksospotte som peker rett til værs akkurat som en dakarsykkel. Den har en aggressiv front, med litt sinte og tøffe led lys. Med denne i speilene, er det lett å forveksle den med en R-sykkel. Du ser med en gang at dette er noe helt annet enn en A4 scooter. Joda Teamet var fornøyd med det de så, men det stoppet ikke der. Stilige sidedeksler i børstet stål, handguards og et sete som ser virkelig komfortabelt ut. Vi kunne bare slå fast at designet virkelig er vellykket. Denne scooteren er virkelig noe av markedets kuleste, og den bare innbyr til turer både i byen, på grus, eller rett og slett til en skikkelig langtur. 745 kubikk, 58 hk og 70 Nm i DCT innpakning og et oppgradert og velfungerende styringssystem med fire kjøremodus og muligheter til å gire manuelt gir høy fun-factor og massevis av kjøreglede.

Ole-Andreas (t.v) og Kyrre (t.h) forteller noen gode historier til hverandre på turen...

Kjøreegenskaper
Etter å ha lekt oss en stund på asfaltveier, og testet ut de ulike programmene, var det på tide å ta maskinen ut på grus. Et av eksemplarene har ekstra påmonterte fothvilere bak som er ypperlige å stå på. Her får du gønne på, og legge noen lange sladder oppover bakken foreslår Hagen. Isdahl er ikke helt overbevist om dette og låner villig vekk eksemplaret som går an å stå på. Du må nemlig ha disse ekstra påmonterte fothvilerene på baksiden av fotbrettene, dersom du skal finne en skikkelig stående posisjon. Isdahl står som en dakarfører, mens Hagen med sine 188 cm blir relativt ruvende på scooteren. Men det funker. X-ADV har et eget GRAVEL program som vi har nevnt tidligere. Dette tillater imidlertid minimalt med hjulspinn. For å få noe greie på gruskjøringa blir det derfor til at vi benytter USER programmet. Dette tillater minimalt med ABS, samt at vi kan slå helt av Traction kontrollen. Når vi i tillegg setter girkassa i manuell, kan vi selv styre turtall og sladder. Dette blir ganske interessant. 2017 modellen har ikke alle disse kjørestøttesystemene og modusene, og lar deg heldigvis få anledning til å leke deg litt på grusen. Vi har det litt morsomt under denne grus-seansen, og konkluderer med at sykkelen så absolutt er egnet til gruskjøring. Med rette føreren her, vil du lett kunne bli frakjørt av en scooter. Når Ole Andreas foreslår at vi skal prøve noen hopp og powerslides, syns Hagen det er fornuftig å gi seg mens leken er god.

Her går det unna i grusrøyken! Kyrre storkoser seg som alltid på veier utenfor asfaltjungelen!

Honda X-ADV 750 er uten tvil noe av det festligste vi har kjørt. Den har et enormt bruksområde og er ikke minst veldig kapabel, det har Renato Zocchi helt klart bevist.

Les hele testen i MC-avisa nr 10 som kommer ut i løssalg 4. oktober.

Annonse
Annonse