ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

Moderne nostalgi med vanvittig dreiemoment

For en tid tilbake lanserte Harley-Davidson prosjektet Icons Collection. Konseptet er å hente frem gamle klassikere i ny og moderne innpakning. Nå kommer de med en ny modell i denne serien. Low Rider El Diablo. Denne er et hint tilbake til Harley-Davidsons FXRT fra 1983. Modellen uttrykker motkulturen man fant i Sør-California på 1980-tallet.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

El Diablo er bygget ut fra Low Rider ST som vi ble kjent med tidligere i år. Kåpen er helt ny, og svært mye smekrere enn den man finner på 1983 utgaven.
Kåpen på El Diablo utgaven har også blitt pimpet opp med stereoanlegg fra Rockford Fosgate, så her blir det lyd i massevis.

Lakk-dekoren har også noe 80-talls over seg. Med pinstriping og kjente farger fremstår El Diablo som noe man har sett før, men med en ny og moderne vri, moderne notalgi rett og slett...

Som nevnt tidligere, El Diablo er bygget ut fra Low Rider ST, en modell som ble introdusert i januar i år. Interessen for modellen har vært ekstrem og etter opplysninger MC-avisa har fått fra Harley-Davidson, var hele årsproduksjonen bestilt og utsolgt på få timer.

I sommer fikk jeg anledning å testkjøre Low Rider ST og det ble en vill opplevelse av dreiemoment. Denne motoren på 117 kubikktommer buser ut 168 NM ved 3500 omdreininger så det er bare å holde seg fast. Motoren er på nesten to liter med sylindre på størrelse med kanonløp. Når dette drar i vei er det skikkelig ekstreme krefter som får regjere. Jeg ble skikkelig imponert hvor fint og velsmurt motoren gikk. Her har ingeniørene hos Harley-Davidson virkelig gjort jobben sin.
Kjøreegenskapene var det heller ikke noe å si på. Dette er et oppsett som er beregnet for å kjøres hardt og det blir bare mer og mer moro jo mer man legger på.

El Diablo blir produsert i et begrenset opplag på 1500 utgaver. Hver sykkel får et emblem på tankdekselet med nummerering. Eksklusive saker med andre ord.

Prislappen er satt til 465.900,-. Da får du et klassisk ikon med stereoanlegg og et fryktelig brutalt dreiemoment.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse