Annonse
Annonse
Annonse
MC-avisa

Større nyhetsslepp på Intermot enn ventet:

Honda CB750 Hornet den største nyheten!

Triumph avsluttet pressedagen med sin egen vri! I god Bond-stil hadde gjengen pyntet seg og presenterte sin Speed Triple 1200 RR Bond Edition som produseres kun i 60 eksemplarer. Det skulle komme 10 stk. til Tyskland og Østerrike, så da blir det vel 1 stk som kommer til Norge.

Så var det endelig messe i Køln igjen. Vi hadde forberedt oss på et magert nyhetslipp, men heldigvis ventet ikke alle fabrikkelene til Eicma i november. Messen hadde halvert seg siden messen i 2018, nå var det bare 3 haller med motoriserte tohjulinger, utstyr, tilbehør og annet som gleder oss som liker MC. Heldigvis var været på vår side dette året og det var igjen herlig å rusle i sentrum, oppleve Kølnerdomen og sitte på en fortauskafe og nyte livet!

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Sist oppdatert: 04.10.2022 kl 23:46

Honda var først ute og slapp endelig 750 Hornet som de viste frem som lasershow på fjorårets messe i Milano. Kawasaki overrasket alle med å slippe en elektrisk prototype som de har kalt EV. Suzuki viste frem nyheten V-Strom 1050 DE, Moto Guzzi var på plass med sin V100 Mandello og Royal Enfield sin nyhet Hunter 350 fikk også sin plass i rampelyset. Triumph avsluttet dagen med sin elektriske TE-1 og James Bond-versjon av Speed Triple 1200 RR som produseres kun i 60 eksemplarer.

Vi kommer tilbake med en egen story på de fleste av nyhetene, men i denne artikkel får du en billedkavalkade fra dagens nyhetsslipp:

Den store nyheten på Intermot var etter vår mening Honda CB750 Hornet. Utstyrt med en helt ny ramme og en nyutviklet parallell-twin på 92 HK og 75 Nm er dette en sykkel som Honda mener alvor med. Honda uttalte at de ville prise denne modellen aggressivt og forventer at den blir en av storselgerne i Europa neste år. Meldingen på slutten av pressekonferansen var: "Remember to preorder now!" Denne modellen kan det på norsk være lurt i å reservere hos din lokale Honda-forhandler så raskt som mulig hvis du er blant dem som har lyst å kjøre den nye Hornet´en.

Vi trodde Moto Guzzi ville vente til "hjemmebane" og Eicma med å presentere V100 Mandello, men plutselig så var den å se i Køln!

Suzuki hadde som Moto Guzzi ingen egen pressekonferanse, men hadde heldigvis hadde de funnet plass til sin store Adventure-nyhet: V-Strom 1050/DE.

Kawasaki overrasket oss med sin elektriske prototype EV. Fabrikken snakket om at de nå også ville satse på elektrisk, hybrid og hydrogen i årene fremover.

Royal Enfield sin nye Hunter 350 skrev vi om i MC-avisa #8. De første modellene var akkurat sendt med båt fra fabrikken i India og ventes til fohandlere i Europa medio november. Bak skimtes årets nyhet Scram 411.

Gjengen fra Ace Cafe Londen som selvsagt på plass med sitt salg av merchantiles. Fotografen må innrømme at en av hans store MC-skuffelser var å besøke Ace Cafe i London. Brandet er bra, men kafeen og plassen var ikke helt det store!

Vi lette lenge etter KTM og fant til slutt at de hadde plassert noen få sykler på Motorex sin stand. Her hadde ikke den europeiske fabrikken brukt opp mye av sitt messebudsjett. Vi håper de kommer sterkere tilbake!

Husqvarna fant vi også på Motorex sin stand og selvsagt var 901 Norden på plass!

Triumph var også på plass med sin elektriske TE-1. Denne sykkelen er sammen med årets nyhet fra Energica en gamechanger når det gjelder elektriske motorsykler. Ladetiden er 20 min for opp til 80% og TE-1 veier 25% mindre enn sine elektriske konkurrenter.

BMW hadde plassert seg i et hjørne med de fleste modeller og nyheten S1000RR. Vi hadde ventet mer fra denne tyske fabrikken i deres hjemmemarked, spesielt med tanke på BMW Motorrads 100-års jubileum i 2023.

H-D var sammen med Yamaha, Ducati og Indian savnet på årets messe. H-D hadde iallfall en stand som minnet MC-folket om 120 års markeringen i Budapest neste år.

Den ene siden var Kølnerdomen var under oppussing. Et majestetisk bygg som mirakuløst overlevde nedbombingen av byen under 2. verdenskrig.

Annonse
Annonse