Annonse
Annonse
Annonse
MC-avisa

Henning forbereder seg til neste sesong:

Henning tester KTM Duke 790

Fire sykler på shortlisten for 2023

Skalpellen – sharp, kul og med et moderne design, ready to race

Neste modell på shortlisten min er KTM Duke 790, nærmere bestemt en 2019 modell som står til salg hos AMD Oslo.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Sist oppdatert: 04.10.2022 kl 22:04

KTM selger i dag modellen som en 890, men Duke 790 er en rimeligere modell og er mer enn nok til mitt bruk. Duke 790 er en ekstremt svingvillig sykkel som oppfordrer til leken adferd med både quikshifter og blipper som standard. Med sine utrolige kjøreegenskaper har den fått kallenavnet «Skalpellen». Sykkelen har en fin sittehøyde på 825 mm og en smal sal har selv en vertikalt utfordret mann på 170 cm begge føttene godt plantet i bakken. Den har wheelie controll, ABS og traction controll, dette er en sykkel du kan sette opp akkurat slik du selv ønsker.

Rett og slett barske greier.

Sykkelen har fire kjøremoduser (Rain, street, sport og track), personlig foretrekker jeg helt klart street-modusen hvor man har full motorkraft tilgjengelig, mens ABS og traction controll er påskrudd og gass-responsen er skarp men ikke fult like responsiv som i sport eller track modus.
I sport og track-mode reduseres inngripen til både traction controll og wheelie controll kraftig og sykkelen vil løfte framhjulet med ett bestemt gasspådrag helt opp i 3 gir. Den tosylindrete motoren oppleves som sterk, full av moment og med en tydelig karakter som stadig jager høyere turtall og mere moro.

Utrolig festlig å kjøre.

Duke-familien er kjent for å være smidige og fulle av torque, 790’em er ikke noe annerledes. Den har 86.2 newtonmeter og en akselavstand på 1475 mm. Kombinasjonen av den korte akselavstanden og den lave vekta på 186 kg fulltanket er mye av årsaken til at modellen har fått kallenavnet «Skalpellen», det gjør den til en av de mest svingvennlige syklene i klassen. Den har ingen problemer med å leve opp til familiemottoet; Ready to race.

KTM 790 er et heftig verktøy med smale velbalanserte hofter, ett ansikt kun en mor kan elske og mer krefter enn de fleste har bruk for. De brukte 790 modellene er fornuftig priset og så absolutt tilgjengelig for unge førere. Dette ga mersmak.
Siste sykkel på shortlisten er Yamaha MT-09 og det gledes.

Annonse
Annonse