Annonse
Annonse
Annonse
MC-avisa

Guzzi-forhandlere har kjørt V100 Mandello i Italia

Erik Grøndal og Markus Karlsen ved Motorcenteret på Rud har vært i Italia for å kjøre Mandello og vi syntes det var relevant å spørre hvordan de opplevde det nyfødte vidunderet som er en av de «hotteste» nyhetene for kommende sesong. Moto Guzzi er i rask vekst selv om de fortsatt er en liten fabrikant sammenlignet med de store. Siden 2018 da Moto Guzzi produserte ca 6000 motorsykler har de vokst raskt og leverte i 2021 en dobling til 12000 sykler.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Sist oppdatert: 05.11.2022 kl 16:13

Interessen for Moto Guzzi i Norge er økende og det er spesielt morsomt at også den yngre garde fatter så stor interesse for det ikoniske merket fra Mandello og Comosjøen. Det gagner alle forhandlere i Norge som neste år også kan nyte godt av den store interessen for nykommeren V100 Mandello. En modell som forøvrig sprenger nye tech-grenser i Guzzi platformen med en væskekjølt motor og uvanlig mye elektronikk og førerstøtte.

Endring er på gang

Erik og Markus forteller at det skjer mye i Guzzi-leiren om dagen, fabrikken utvides, museet fornyes slik at fasilitetene kan bli en destinasjon iht Ferrari modellen. Hit skal du kunne reise, oppleve og kanskje designe din egne og personifiserte nyanskaffelse. Guzzi reisen skal starte med en ny nettside som skaper nysgjerrighet og interesse forteller Erik og tilføyer at Moto Guzzi i likhet med KTM nå også henvender seg til den yngre generasjon som representerer framtiden.

Foto: MotoGuzzi.com

I 2023 kommer det blant annet en spesialutgave av V7 850 som er designet i samarbeid med Gucci for å nå de unge og det heier vi da virkelig på. -Motorsykkelbransjen er stappfull av voksne gutter så vi må tenke rekruttering av både kvinner og yngre førere, sier Erik Grøndal.

Men hvilket inntrykk fikk dere av V100 Mandello?

-Dette blir garantert en suksess, sier Markus som fremhever den nye og væskekjølte motoren, girkassen og det sømløse kvikkskiftersystemet som spesielt bra. Motoren har et vanvittig dreiemoment og sykkelen er utrolig komfortabel og er veldig enkel å mobilisere i svingkombinasjoner. Rett og slett lettkjørt. Dette er en fantastisk blanding mellom en klassisk motorsykkel og en high-teck maskin som virkelig er kapabel. Vi fikk prøvd de aerodynamiske vind-skjørtene og den elektriske vindskjermen som også viste seg å ha en god effekt i regnvær med tanke på værbeskyttelse. I tillegg til at sykkelen har et heftig moderne Italiensk design har den et stort bruksområde og kan crusing, sport eller touring for den saks skyld. Gutta er ganske klare på at det nok er S-utgaven (som har full tech pakke og oppgraderte dempere fra Øhlins) som sannsynligvis vil selge best her hjemme. Skal du oppgradere en standardutgave kan det kjapt koste mere enn prisforskjellen på 25.000 kroner og det vil neppe bli avgørende for de som gjerne ønsker å ha tilgang til en fullblods Mandello tilføyer Erik. Touring-«kittet» kommer med smarte løsninger som både er elegante med integrerte løsninger som er enkle å montere.

2023 blir nok et godt år for Guzzi-forhandlerne!

Moto Guzzi har nå en veldig bra portefølje som passer det norske markedet svært godt med sine store bruksområder. V7 og V9 er de urbane og kule image-pumpene som også er svært kapable tur maskiner, men V85 TT og V100 Mandello er «range-alibiene» som hver på sitt område kan hamle opp med de store. Samtlige modeller er fornuftig priser og har service kostnadeder som ligger sånn midt på treet. Opplevelsen av kvalitet er gjennomgående svært høy og skaper derfor mye kjøreglede. Dette vil nok samtlige av de norske forhandlerne nyte godt av i 2023 og vi kan nok forvente at alle modeller også vil kunne konvertere førere fra andre merker kommende år. I sommer avviklet MC-avisa Guzzi-week som ble både morsom og lærerik. Vi kan basert på denne og annen erfaring absolutt anbefale alle å gjøre seg kjent med både syklene og Guzzi-kulturen som helt klart har «noe» de andre merkene ikke har.

Finn din nærmeste Guzzi-forhandler, vær litt nysgjerrig, dette konseptet kan faktisk skape helt nye og ikke minst helt spesielle motorsykkelopplevelser.

Annonse
Annonse