Annonse
Annonse
Annonse
MC-avisa

Fotoalbum fra sesongen 2022

Jarl Hole gir oss et tilbakeblikk på året som har vært. Han har mekket sammen et fotoalbum som inneholder mengde av MC-glede, MC-folk og generell "MC-snadder".

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Tekst og foto: Jarl Hole

På den første dagen i det nye året publiserte Statens vegvesen de foreløpige ulykkestallene for 2022. Det er ikke lystelig lesning: Totalt omkom 118 personer i trafikken i fjor. Det er 38 flere enn i 2021. 21 motorsyklister omkom og det er 6 flere enn i 2021 og det høyeste antallet siden 2016. 5 omkom på elsparkesykkel, 2 på elsykkel og 4 på vanlig tråsykkel

Vi skal også merke oss at av det totale antallet omkomne er 3 av 4 menn. Det er egnet til ettertanke.

For denne skribenten forløp sesongen 2022 uten dramatikk av noen art. Det er imidlertid ikke til å unngå at jeg i løpet av sesongen har sett mye forunderlig, aggressiv og idiotisk kjøring. MC-opplæringen i Norge er god, men det er åpenbart en del motorsyklister som legger igjen det de har lært hjemme når de får på seg hjelmen og setter seg på sykkelen. Det er stor risiko forbundet med å overlate egen sikkerhet til andre trafikanter og «leke» med marginene.

Nok om trafikksikkerhet og mangel på det i denne omgang. Jeg har satt sammen et lite «fotoalbum» fra sesongen 2022 slik jeg opplevde den. Kjemisk fritt for alvorlige uhell, men fullt av MC-glede og hyggelig og kunnskapsrike entusiaster.

For meg startet sesongen 02. april. Da åpnet MC Collection dørene og jeg var på plass. Det var kaldt, men verdt innsatsen og de ca. 90 milene det tar å kjøre tur/retur Oslo-Västerås-Oslo. Det er en lang rekke arrangementer knyttet til MC Collection Tidö Slott gjennom hele sesongen så jeg anbefaler alle som planlegger et besøk å gå inn på hjemmesiden som du finner på www.mc-collection.com. Her kan du koordinere besøket ditt med prøvekjøringer, foredrag og andre arrangementer.

Det er mye å se på MC Collection for den som er historisk interessert. Her er det et trekløver Norton maskiner som man skal lete lenge etter. Lengst bort har vi en Norton Manx 350 Racer fra 1959. Både Geoff Duke og ikke minst Mike Hailwood kjørte Norton Manx. Manx ble produsert i både 350 og 500 versjoner fra 1947 til 1963 og er sannsynligvis den mest legendariske raceren noensinne.

I midten står en John Player Norton Replica fra 2015. Det er en replica av den raceren Peter Williams vant Formula 750-løpet på Isle og Man med i 1973. Peter Williams konstruerte den ekstremt lave og lette sykkelen med en banebrytende monocoque-ramme i stål. Lav luftmotstand og lav vekt kompenserte for manglende ytelse (76 hk) og sikret en historisk seier på Isle of Man. I 2014 bestemte Peter Williams og hans samarbeidspartnere seg for å lage en begrenset serie på maksimalt 25 replicaer. Peter Williams døde i 2020 og det ble ikke lagt flere enn 5 eksemplarer. Det utstilte eksemplaret er JPN 003 og ble brukt som utstillings og testeksemplar i England før den kom til MC Collection.

Nærmest ser vi en Norton Commando 750S fra 1970. Denne modellen ble introdusert på Earls Court Showet i England i 1967. AMC gruppen som eide Norton på den tiden greide ikke å utvikle forretningsideen og merket og i 1978 var det slutt og portene stengte. Bengt Lyrèn har bygd opp dette flotte eksemplaret.

Den kjente svenske produsenten av kjøreutstyr, Halvarsson, har eget monter på MC Collection. Den røde og hvite dressen, populært kalt «Homodressen», er lånt ut av artikkelforfatteren. Våren 1972 ble jeg bortvist fra Osloungdommens Motorsenter fordi det ble hevdet at det bare var homoer som kjørte i en slik dress og homoer ville de slett ikke ha noen av på Osloungdommens Motorsenter. Jeg deler skjebne med min gode venn Arne Paulsen som også ble bortvist fra Osloungdommens Motorsenter dog ikke fordi han kjørte utkledd som en homo. Nei, Arne ble bortvist fordi han kjørte hvit Vespa iført brun podepesj- jakke og hvite turnsko og var bosatt i Bærum. Ungdom fra Bærum kunne lage seg sitt eget motorsenter ble det hevdet.

Som skrevet i introduksjonen til denne artikkelen var det 21 motorsyklister som mistet livet i 2022. Et av tiltakene for å prøve å komme de fatale ulykkene til livs og tilby kjøretrening i kontrollerte former er Trafikksikkerhetsdagen i regi av Statens vegvesen i Telemark og Vestfold i tett samarbeid med politiet og klubbene i regionen. I 2022 ble arrangementet flyttet fra Geiteryggen flyplass til Motorsportsenteret på Flittig og gikk av stabelen lørdag 07. mai med stor oppslutting.

Deltagerne på Trafikksikkerhetsdagen blir delt inn i grupper ledet av en eller flere erfarne instruktører.

Alle sykler i alle størrelsesklasser er velkomne på Trafikksikkerhetsdagen. Det er noe å lære for alle uansett forkunnskaper og erfaring.

Søndag 12. juni 2022 inviterte Trygg MC til sitt årlige kjørtreningskurs på Rudskogen. Arrangementet kan i mangt og mye ses på som en forlengelse av Trafikksikkerhetsdagen selv om det formelt sett ikke er noen bindinger mellom de to. Mange av deltagerne er de samme og formålet er det samme, å skape tryggere og sikrere landeveismotorsyklister. Jeg fikk luftet min nyinnkjøpte og usedvanlig velholdte Suzuki GSX750R 2000 model. Nye hjullagre, nye dekk og nytt kjede og vips var den 22 år gamle sykkelen så god som ny.

Det er grønt lys og første gruppe er klar til å kjøre ut på banen ledet av sin instruktør. Riktig opplegg og erfarne instruktør gir mye god læring som kan overføres direkte til kjøring på landeveien.

Ingen kryssende og ingen motgående trafikk gir god anledning til å konsentrere seg om de kjøretekniske utfordringene et balanserende kjøretøy som en motorsykkel byr på.


Helgen 03.06 i 05.06.22 var jeg invitert til Scandinavian Benelli Meet på Sanderstølen Hotel på Golsfjellet. Benelli er et gammelt og ærverdig motorsykkelmerke og det nest eldste italienske merket som fremdeles er i virksomhet. Firmaet ble grunnlagt for 111 år siden i Pesaro i Italia av Teresa Boni Benelli og hennes seks barn. Det begynte som et verksted i garasjen hvor brødrene Benelli reparerte tråsykler og motorsykler. Delene de trengte for å utføre reparasjonene laget de selv. Benelli eies i dag av kinesiske interesser.

Benelli 750 Sei er den mest kjente av alle Benellis modeller og var verdens første serieproduserte motorsykkel med 6-sylindret motor da den ble lansert i 1972. Det gikk 6 år før Honda presenterte sin CBX 1000 i 1978. Til forskjell fra 750 Sei som hadde 3 forgassere som matet to sylindre hver flesket Honda til og utstyret CBX 1000 med 6 forgassere, 105hk og enda bredere motor.

I midten av juli gikk turen til Bodø. Ruta jeg fulgte var E6 gjennom Norge. Det ble en hotellovernatting i Steinkjer. Her traff jeg dette brødreparet på hver sin BMW GS1250. Den ene av brødrene bodde i New Zealand og den andre på kanaløya Jersey. Syklene hadde de kjøpt for anledningen. Begge hadde som et av sine mål her i livet å komme seg til Nordkapp. De er ikke alene om det. De fleste utenlandske motorsyklistene jeg traff på turen var enten på vei til Nordkapp eller kom derfra med kurs for Europa.

Stopp for bensin på Namsskogan. To tyskere på hver sin BMW GS1250 og en italiener på en Suzuki V-Strom 1050 på vei fra Nordkapp i retning sørover.

Bodø sett fra småbåthavna. 20 år siden sist jeg var der og mye har forandret seg. Høyhus spretter i været uten at jeg synes det er spesielt vakkert.

Vakkert er det imidlertid på Kjerringøy, noen mil nord for Bodø. Jeg står på kaia i Misten på Kjerringøysiden og fotograferer fergen som kommer fra Festvåg på fastlandssiden. Det er mye å se på Kjerringøy. Kunstneren Karl Erik Harr har et museum der og det velbevarte handelsstedet daterer seg tilbake til 1800-tallet. Forfatteren Knut Hamsun hat også tette bånd til Kjerringøy gjennom noen av sine romaner.

En typisk Nordlandsbåt ligger og dupper i finværet utenfor handelsstedet på Kjerringøy.


Gjensyn etter 38 år! Terje Ness til venstre kommer fra Kjøpsvik i Nordland og er udannet teolog, hovslager, cowboy og eventyrer. Jeg besøkte ham og kona hans Heidi sommeren 1984. Da bodde de i Prince George på vestkysten av Canada og Terje var prest i den Lutherske menigheten på stedet. Jeg lærte å kjenne Terje på et treningssenter i Oslo. Han studerte teologi på menighetsfakultetet. Terje syklet og kolliderte med kona, Heidi, på Rådhusbrygga i Oslo i 1983 og siden har de vært gift. På den tiden var ikke internett og mobiltelefonen i alment bruk og jeg mistet kontakt med Terje. Jeg «traff» ham igjen da jeg søkte etter hotellrom i Bodø via nettet. Da poppet et bilde av ham opp og det kunne fortelle at han var prest i Hamarøy drøy 15 mil nord for Bodø. En SMS var alt som skulle til så hadde vi avtalt et møte på Hamarøy hotell hvor bildet er tatt. Vi var på bølgelengde med en gang etter 38 år. Det var en underlig, men fin opplevelse.

Hjemreisen via Sverige og Inlandsvägen var akkurat like våt som bildet indikerer. Startet klokka 08:00 om morgenen i Bodø og var i Oslo klokken 06:00 om morgenen dagen etterpå. Det ble 136 mil og 22 timer i ett strekk. Anbefales ikke!

Jeg besøkte min gode venn Tellef Tellefsen og kona hans Kari flere ganger i løpet av sommeren. Tellef er tidligere MC-forhandler og her triller han sin Honda X-ADV ut av «Kontoret» som han kaller det tidligere butikklokalet i Arendal.

Jeg har parkert min MV utenfor «Kontoret» til Telleff. «Kontoret» er nå hjemmet til Tellefs store samling av motorsykler og mopeder. Samlingen er verdt et besøk om du er på de kanter, men det har en litt spesiell åpningstid.

Samlingen til Telleff består blant annet av en usedvanlig flott portefølje av restaurerte Tempo motorsykler og mopeder. Tror ikke jeg overdriver om jeg sier at det må være landets vakreste.

Her ser du åpningstidene på «Kontoret» til Telleff og den interessante samlingen hans i Arendal.

Bytte av dekk må til simpelthen fordi gode dekk er helt sentralt om du vil ha et sikkert kjøretøy under alle forhold. Jeg har prøvd flere forskjellige dekk på min BMW K1600 GTL, men har kommet til at det som fungerer best for meg er Bridgestone. Her legger Hjelpis Motor Stall på nye ferske dekk midtveis i sesongen.


De fire skruene som holder kaliprene på forhjulet sammen begynte å få stygge rustanløp. Det er ikke sikkerhetskritisk på noen måte bare lurvete og stygt. På spørsmål til merkeforhandler MC Oslo var det ikke mulig å få noe svar på om de kunne bytte ut disse skruene bortsett fra en advarsel om at jeg ikke måtte finne på å skru ut skruene selv. Når ikke merkeforhandler vil finnes det andre løsninger og Hjelpis Motor Stall byttet ut skruene med nye friske samtidig som de skiftet dekk. Skuene er identiske med skruene som benyttes av en del andre produsenter og kan kjøpes i løsvekt. I dette tilfellet var det skruer som Hjelpis Motor Stall hadde i sitt store lager av reservedeler for Suzuki. Det er vesentlig rimligere å bytte skruer fremfor å bytte hele kaliperen.

Det er ikke noe artig å få stopp på E18 ut av Oslo i retning Drammen. Strekningen er Norges mest trafikkerte vei. Her stod jeg altså med min Suzuki GSX750R og kom ikke av flekken.

Litt mekking for å komme til batteriet under sadelen viste at det var levert av Biltema og sannsynligvis utslitt tross at det ikke hadde stått i sykkelen veldig lenge. En telefon til tidligere eier og han stilte opp med nødvendig utstyr og sykkelen startet igjen. Nytt batteri levert av Hjelpis Motor Stall, som riktignok kostet dobbelt så mye som batteriet fra Biltema, ble installert og løste problemet. I rettferdighetens navn må det legges til at Biltema refunderte tidligere eier det det defekte batteriet hadde kostet. God service, men dårlig batteri med andre ord.

Første uken i august var jeg tilbake hos MC Collection. Den skandinaviske Benelli klubben og Laverda klubben i Sverige hadde satt hverandre stevne hos MC Collection lørdag 06. august. Jeg var såpass imponert av det jeg så på Golsfjellet tidligere i sesongen at jeg umiddelbart krysset av for datoen i almanakken. Det ble et herlig treff med interessante sykler fra de legendariske produsentene Laverda og Benelli.

Så var det september og klart for Straand Treffet. Fredag 16. september, utpå ettermiddagen, begynte de første deltagerne å melde seg for innsjekking. Treffet har vokst raskt, men under kontroll til tross for meget stor deltagelse og meget stor trafikk av to-hjulinger og sjåfører av alle slag.

Terje Bredal og Speed Motorcenter AS i Sandefjord er en av mange forhandlere som slutter entusiastisk opp om Straand Treffet med egen stand og sykler for prøvekjøring.

Lazyboys i Oslo anført av Tom Sylling hadde også funnet veien til Straand Treffet med en kolleksjon av Royal Enfield sykler.

Jeg vet ikke hvorfor det ikke har skjedd tidligere, men under et besøk hos Alf Graarud Motor AS i Sarpsborg fikk jeg endelig prøve Yamaha Tracer 9. Det er lett å forstå at denne og andre Yamaha modeller har blitt storselgere og brakt Yamaha til topps på salgsstatistikken. Lettkjørt med fin motorkarakteristikk faller Yamaha i smak hos de fleste.


I løpet av sesongen 2022 var jeg så heldig å møte to vaskeekte entusiaster og få se resultatet av deres arbeid. Jan Øverberg bosatt i Bærum var den første jeg møtte. Han har bygget landets eneste fungerende Triton. En Triton er en motorsykkel med Triumph motor i Norton Featherbed ramme. Jeg spurte Jan hva som var nøkkelen til suksess med et slikt prosjekt. Svaret var: «Skaff deg en mekanisk utdannelse og få deg erfaring ved å arbeide på et motorsykkelverksted. Skaff deg råmaterialene. Etter utdannelse og arbeidserfaring kjøpte jeg i 1967 en Norton Dominator 88, 500cc, 1957, i dårlig stand for en billig penge. Den hadde den legendariske «Featherbed» ramma som regnes som stamfaren til moderne rammekonstruksjoner. Deretter kjøpte jeg en kollisjonsskadd Triumph Trophy, 650cc, 1960. Den donerte motor og girkasse. Etter intenst arbeid gjennom høst, vinter og vår så landets eneste fungerende «Triton» dagens lys i 1968». Alt som har skjedd etterpå er forbedringer og forfininger til sykkelen i dag er det mesterverket Jan poserer på høsten 2022.


Ulf Sandberg var den andre vaskeekte entusiasten jeg møtte høsten 2022. Ulf har et stort hjerte for engelske motorsykler. Det bærer underetasjen på huset hans sterkt preg av. Alle syklene Ulf viser meg har han kjøpt i Norge og restaurert selv og alle sammen er i driftsklar stand og er registrerte og blir kjørt. Selv om Norton er den store favoritten har han også en rekke andre motorsykler fra forskjellige produsenter. På bildet sitter Ulf på sin BSA DBD 34, 1963, Gold Star. Et strålende eksempel på engelsk motorsykkelkunst.


Våren 2019 besøkte jeg Norsk kjøretøyhistorisk museum og skrev en artikkel om besøket i MC-avisa. Høsten 2022 var jeg tilbake på museet. Norsk kjøretøyhistorisk museum er en del av Norsk vegmuseum som ligger ved Hunderfossen nord for Lillehammer. Til sammen danner vegmuseet, det kjøretøyhistoriske museet og Norsk fjellsprengningsmuseum landets største teknisk industrielle museum med mer enn 4.000 kvm innendørs utstillinger og en stor museumspark. Inngangspartiet til Norsk kjøretøyhistorisk museum signaliserer orden og rede og slik er det også innvendig. Bra er det, et museum skal være ryddig! Og så er det gratis!

Slik blir du møtt i det du går inn på selve utstillingen. Biler i alle former og farger er selvsagt i flertall, men det er også et tydelig innslag av motorsykler.

Oslo Motor Show ble arrangert i helgen 28.10 – 30.10.22. Selv om biler dominerer showet hadde motorsykkelfolket et stort areal i hall D til disposisjon. Svært mange av de spesialbygde syklene er utstyrt med motor fra HD.

Peter Forsberg fra Gävle i Sverige bidro med flere meget spesielle objekter på Oslo Motor Show. Det mest oppsiktsvekkende må sies å være hans ombygde «Piaggio Vespa El Bruto 1958» med væskekjølt KK 250 to-takts motor fra Kawasaki med hele 52 hk. Ekvipasjet er kjørbart og målt til 182 km/t i toppfart med Peter selv som pilot.

Et mer nærgående bilde av Kawasakimotoren og hvordan den er montert på «Piaggio Vespa El Bruto». Legg også merke til alle de andre arbeidene som er gjort på det som en gang var en ganske vanlig Vespa. Peter Forsberg er en dyktig mekaniker.

Den utvandrede nordmannen Sig. Haugdahls selvbygde racerbil «Wisconsin Special». Med denne bilen satt han 7. april 1922 uoffisiell verdensrekord på Daytona Beach med 290,12 km/t (180,27 mph). Motoren på «Wisconsin Special» er en gigantisk rekkesekser på 16,5 liter (1.006 kubikktommer) med 250 hk.

Annonse
Annonse