ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

Yamaha Tenere 700 (T7) World Raid:

Fire uker og en bruker!

7 dager og 1000 km. Vi har opplevd utrolig mye fint sammen World Ride´n og jeg. Vi har kjørt alene, med folk og i følge med folk. Vi har kjørt i by og land, høyt og lavt og vi ble kjapt forelsket i hverandre og vi «connecta» temmelig kjapt!

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Sist oppdatert: 21.07.2022 kl 23:19

ANNONSE
Annonse

Og hva skaper en forelskelse, jo i «maskin-termer» er det kanskje forårsaket av «noe» dette ene individet har som ikke andre har, noe som skaper en spesiell opplevelse av å kunne nyte og mestre! Kanskje til og med påvise et behov du strengt tatt ikke viste at du hadde og som bidrar til at føreren kjører bedre, sikrere og som til og med maksimerer kjøreopplevelsen og kjøregleden. Når fabrikanten, i dette tilfellet Yamaha, klarer å skape slike rammer, ja da er menneske - maskin grensesnittet tatt så langt som du strengt tatt kan komme.

Jeg synes at Tenere 700 World Ride er akkurat der.

Jeg viste godt at T7 standard er en vanvittig god motorsykkel, men jeg klarte ikke å se for meg at det skulle være mulig å gjøre dette enda bedre og på en måte som faktisk gjør det mulig å utfordre mye større og dyrere sykler i samme segment! Da skal vi ikke gjøre dette til en ensporet diskusjon om hestekrefter og Newtonmeter, for da har vi bomma. Dette dreier seg i prinsippet om kjøreglede og ikke minst evnen til å finne kjøregleden på materiell som legger til rette for nettopp det og det gjør virkelig T7 World Raid. Når det er sagt så er det mer enn nok krefter her.

World Raid leverer gjennomgående langt over mine forventninger og jeg har svært lite å sette fingeren på. Jeg forsto nok at den ville være god, men jeg forventet ikke at jeg skulle finne en motorsykkel som til en lavere kostnad faktisk kan utfordre langt større maskiner i eget segment! Den så jeg ikke komme. Motoren leverer mye bedre enn det jeg forventet i denne større og tyngre T7 modellen, ergonomien er enestående (stående og sittende) og det nye setet er bedre enn på standardutgaven. Dempere og styregeometri er også helt topp og gir meg en opplevelse av høy kvalitet og mestring det er svært enkelt å nyte. Faktisk på et kvalitetsnivå jeg normalt forventer å finne på langt dyrere sykler i dette segmentet.

Opplevelsen av kvalitet er enestående og jeg er rett og slett imponert over komfort og ytelse og det er lett å kjøre langt, langt verre å stoppe eller slutte å kjøre!

Yamaha har nå en veldig spennende adventure portefølje med standard versjonen og nå World Raid som kanskje i større grad henvender seg til både proffene og turfolket. Med World Raid får begge disse gruppene et helt rått verktøy som kommer til å begeistre folket, garantert. De som tidligere har vært usikre på hva de skal velge, vil sannsynligvis nå bli sikre på hva de skal velge. Dette er nytt, kvaliteten er høy og prisen er riktig.

Til de som tenker at modellen er i høyeste laget vil jeg bare si at jeg med mine 173 cm over havet klarte å ha det helt fint på det 89 cm høye setet. Det finnes forøvrig også her et senkesett som kan da den ned ca 4 cm og da er jeg for egen del helt innafor.

Den største feilen du kan begå nå er å ikke prøve en. Jeg må for egen del si takk for en lang «date» og gå løs på nye oppgaver i «fire uker og en bruker» konseptet.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse