Annonse
MC-avisa

En helt Gresk julereise. Del 7.

Vi har fått nok av kuldegrader og høye strømpriser, og satt kursen mot Peloponnese. Her koser vi oss blant gamle sagn om greske helter og guder, på den sydligste halvøya av Hellas. Vi har flydd til Athen, og hentet ut sykler på www.andelimototouring.gr (se link nederst). Været har vært over all forventning så langt og julereisen har blitt akkurat den spennende turen vi hadde håpet på. Nå skal vi nyte de siste dagene, og turen tilbake mot Athen.

Publisert:

Sist oppdatert: 31.12.2022 kl 11:07

Vi kom til Klitoria i går kveld. Egentlig skulle vi bare stoppe for en liten pause, men mens vi satt der på en liten shabby restaurant, og spiste en gyros, fant vi ut at vi egentlig hadde kjørt nok, og at det kunne passe med en litt tidlig slutt på dagen. Neste morgen er vi gode og uthvilte. Vi ser ut hotellvinduet, som har en flott utsikt mot Aroania fjellene. Vi ser den søvnige landsbyen våkne til live utenfor i det sola står opp. Det kommer hvit røyk ut av pipene på stadig flere av de små husene.

Vi planlegger ruta videre, mens vi spiser frokost på hotellet. Vi kunne kjøre nordover mot Kalavrita, en vei som lover fin utsikt, men det samler seg skyer i den retningen. Og vi ville havne på motorvei ved kysten. Å kjøre motorvei, gjør vi ikke hvis ikke vi må. I stedet setter vi kursen mot de 2000 meters høye toppene i Killyni fjellet. Det blir en flott dag, med fin utsikt til disse høye golde tindene, som rager høyt over tregrensa.

Utpå dagen stopper vi for lunsj på en sjappe ved veien. Her sitter det grekerne og røyker om kapp, de tenner den ene sigaretten med den andre. Den unge jenta som jobber på restauranten, nekter å snakke engelsk, så vi får hjelp av en av de andre gjestene for å få bestilt mat. Det er i grunn underlig at ikke disse unge grekerene kan engelsk, men så er vi da virkelig langt utenfor de områdene utenlandske gjester vanligvis besøker.

Landskapet i dag byr på mange variasjoner. Fra fjellserpentiner, gjennom flate våtmarksområder omgitt av høyder, til plutselig vingårder med vinranker i alle retninger. Og der det ikke er vinranker, er det olivenlunder. Landsbyene har litt annen karakter enn de vi har kjørt i syd eller i fjellene. Det er i det hele tatt spennede hvor stor variasjon vi har opplevd gjennom denne runden på Pelopones.

Arkitekten er enda ikke helt ferdig med gamle bygg, så vi besøker ruinene i Archaia Nemea. Denne byen hadde nemlig på samme måte som Sparta, og flere andre byer her nede, tilsvarende idrettsanlegg med konkurranser som Olympia. Sånn sett kunne det like godt blitt nemeiske leker i stedet for olympiske leker, om historien tok en annen retning. Vi rekker akkurat noen minutter inne på museet, og å løpe en tur ut mellom de gamle tempelrestene før stengetid.

Vi bestemmer oss for å ta siste overnattingen på samme hotell, som vi tok den første; Det litt slitne Hotel Sea View i Elenis, med den fantastiske morgensolen, og den flotte utsikten over Middelhavet. Den gamle dama som driver hotellet kjenner oss igjen, og smiler bredt til oss. Når vi kommer hit har vi faktisk rundet Peloponnese. En fantastisk halvøy som faktisk gir en smakebit av hele Hellas. På denne halvøya har du alt. En fantastisk kystlinje, små og store byer. Spisse landskap med hye fjell, og flate landskap, med flotte strender som strekker seg ut i havet. Noen steder preges naturen av tørke, mens andre områder er svært så frodige. Som motorsyklister har vi stortrivdes i denne variasjonen. Det har virkelig vært mye å se.

Retur Athen
Siste kjøredag preges alltid av at man må tilbake, og levere syklene til et spesielt klokkeslett. Dette gir ikke rom for den største kreativiteten, men vi kjører den nordligste broa over Korintkanalen. Dette er faktisk ei bro som senker seg ned i vannet, og lar båter som skal gjennom, passere over. En utrolig merkelg patent å daglig senkes en stålkonstruksjon ned i saltvann. Det er vist nok ikke uvanlig at det ligger fisk på broa når denne hever seg opp igjen. Etter Korint følger vi veiene nordover og så østover igjen langs kysten. Veiene blir smalere og smalere, og til slutt går de over til å bli grusveier. Dette er noe vi har opplevd mange ganger før på turen. Den flotteste hovedvei kan gå over til å bli de trangeste gater gjennom små landsbyer.

Athen med sine nær fire millioner mennesker er så vist ingen småby, og transporten inn og ut hit er det mest utfordrende av all kjøringen på turen. Med en halvtimes margin ruller vi allikevel inn i lokalene til Andeli Mototouring. Kostas venter på oss, og tar oss i mot på en hyggelig og profesjonell måte.

Globetrotter
Etter noen dager på en slik reise føler du deg litt som en globetrotter, man vi kommer fort ned på bakken i gjen, da vi inne i Athens gater senere på ettermiddagen treffer Julian fra Argentina på sin “La Porota” - Africa Twin 750. Han har sammen med kona Lorena reist jorden rundt siden 25.02.2002. Tilsammen har de vært i 119 land, og tilbakelagt 450.000 km på turen. De har vært i Norge både på vinter og sommer. De hadde også med seg hunden Trico, som døde for noen år siden. Nå har de med seg sønnen Fabrizio, og har derfor en liten bil i tilegg, men om ca et år skal også sønnen sitte på med motorsykkel. Da må de skaffe seg en til.

Vi avslutter kvelden inne i Athen, den mest pulserende og spennende byen jeg noen gang har besøkt. Gatene er i hovedsak fem meter brede, og det er en vanvittig stemning. Her er det mye folk over alt. Byen pulserer på en magisk måte, og om du ikke har vært her før, bør du legge en tur hit.

Til dere om ha fulgt oss på turen, håper vi artiklene har vært inspirrerende, og at dere har fått lyst til å besøke dette området. I morgen legger vi ut litt fakta om vår lille reise. Inntil da ønsker vi MC-avisas lesere et riktig Godt Nyttår!