Annonse
Annonse
Annonse
MC-avisa

Nå med MotoGP teknologi og begrenset antall:

Ducati med ny Panigale V4 R

Ducati ønsker å tilby entusiastene de mest raffinerte og sofistikerte teknologiske løsningene. Dette dreier seg om teknisk raffinement og presisjon, operasjonell optimalisering og veldig mye effekt!

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Med nye Panigale V4 R klarer de da virkelig Ducati å møte denne visjonen, for her hentes det mest av optimaliserte MotoGP-teknologi inn til en nummerert versting versjon som virkelig krever sin mann eller kvinne. Du kan for litt over en halv milion kroner velge å dundre i vei i enten full, high, medium eller low effekt, på et maskineri som er så tunet og optimaliserte at det nesten savner sidestykke. Her må du virkelig ha greie på hva du holder på med for dette materiellet setter relativt store krav til ferdighetene dine!

Det nummererte vidunderet bygger altså på den eksisterende modellen av Panigale V4 men er utfordret på nær sagt alle områder. Samtlige deler at sykkelen er optimalisert med bruk av MotoGP teknologi får å forbedre ytelse, vekt, styregeometri og demping. Sykkelens operasjonsparametre styres av et nytt instrument som også ivaretar grensesnittet til føreren og Ducati har i følge listen av endringspunkter tenkt på absolutt alt.

Du kan dra den EURO 5 godkjente Desmotichi Stradale R motoren opp til 16.500 omdreininger dersom du våger. Ducati har til og med utviklet en egen olje som reduserer friksjonen i motoren med ca 10% og gir tilgang til ytterligere 3,5 HK.

Ducati har brukt DLC teknologi (Daimond Like Carbon) på overflaten til de spesialutviklede stemplene som også bidrar til redusertfriksjon og økt effekt. Dempervandringen er økt med ca 5 mm, motorstyring og throtle controll er tunet, ja listen av forbedringer er lang og ikke minst imponerende. Som alle heftige Ducatier er også denne modellen utstyrt med en tørr-clutch som tåler de avsindige kreftene. Men dette maskineriet skal også stoppes og Ducati har i tillegg til heftige bremsesystemer adoptert Engine Brake Control (EBC) EVO 2 som aktiviserer motorbremsing tilpasset hvert gir i de forskjellige motor-mappingene.

Modellen har også fått en revidert kvikk-skifter strategi (DQS) som skal gi mykere og kjappere giring. Helt greit tenker jeg når du trøkker så mye effekt ut av en slik motor, rett til bakhjulet.

Ducati er kjent for å jobbe intenst med produkt optimalisering og gjør alltid så mye de kan for å bygge videre på eksisterende platformer, til stor glede for Desmodromene som gjerne liker å kjøre eller eie personifiserte sykler. I dette tilfellet kan vi vel bare konstatere at de kan få tak i noe som virkelig er spesielt, unikt og heftig for den nette sum av ca 528.000,-. Ikke verst.

Annonse
Annonse