Annonse
Annonse
Annonse
MC-avisa

Brukttest av Honda X-ADV 750

2017-modellen jeg har kjørt står til salgs hos MC-Huset Nydal og har gått ca 15000 km.

Det er ikke så mange av de i Norge, men allikevel er de veldig populære og omsettes ganske kjapt. De er litt annerledes, veldig praktsike, sportslige og har et enormt bruksområde og er ikke minst veldig festlige å leve med.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Sist oppdatert: 07.10.2022 kl 16:40

Honda X-ADV 750 ble lansert i 2017 og har solgt i bøtter og spann i syd Europa men av en eller annen årsak har ikke modellen blitt like populær her hjemme. Det skjer av og til med alle merker og modeller av årsaker det ikke er så lett å forklare! Med kvaliteten på Norske veier og topografien i landet vårt er dette litt rart da denne crossover modellen egentlig er særdeles godt egnet her hjemme.

Honda X-ADV 750 er en hybrid som kan operere som en sportssykkel, urban cruiser, touring maskin og til og med som en grus- og terrengsykkel. Renato Zochi beviste det i 2019 da han vant Gibraltar-rally med nettopp denne modellen, så kapasiteten til sykkelen trenger man strengt tatt ikke å diskutere!

2017-modellen jeg har kjørt står til salgs hos MC-Huset Nydal og har gått ca 15000 km. Prisen på denne sykkelen er satt til 88.888 kroner og jeg har sett nærmere på hvordan den fem år gamle X-ADV 750 er å kjøre og hvor godt den har holdt seg. Forut for denne testen har jeg kjørt mye med 2022-modellen slik at jeg har en god referanse til dagens versjon og teknologinivå.

X-ADV 750 sin front er ganske lik Honda sin NT 1100 som ble lansert i 2021. Fronten er nesten identisk og når syklene står side om side må du nesten se to ganger for å være sikker på at du velger riktig sykkel. X-ADV 750 var altså hva angår design forut for sin tid og holder altså tritt med dagens modeller.


Honda omtaler selv X-ADV som en crossover og det oppleves helt riktig når jeg kjører sykkelen som har klare scooter-trekk med kåpeseksjonen og fortbrett som gir veldig god værbeskyttelse på våte dager. Men X-ADV er så uendelig mye mere enn en scooter, den er nemlig en god sport- eller touring-sykkel som til og med trives veldig godt på grus.

Det 17-tommers store forhjulet som kombineres med et 15-tommer bakhjul og en akselavstand på hele 1590 mm gir både stabile og festlige kjøreegenskaper. X-ADV 750 er svingvillig, retningsstabil og veldig enkel å mobilisere i svinkombinasjoner, her kan du holde tritt med absolutt alt på to hjul. Den tosylindrede motoren som har to kjøremoduser (sport, standard) på 2017-modellen yter 54 hk og 68 Nm og lager en «raspy» og kul lyd. Ikke noe grunn til å skifte ut den originale eksospotten. Komponentnivået er høyt og ellers som en hvilken som helst annen motorsykkel i samme priskategori og leverer virkelig bra ytelser.

GPS og instrument er godt plassert og lesbart.

X-ADV kan kjøres som automat eller DCT, eller gires manuelt med «pedal giring» på venstre styreholk. Festlig, behagelig og veldig komfortabelt. Jeg savner overhodet ikke den manuelle girkassen når jeg har dette materiellet. Girkassen girer seg logisk og fint og det er merkbare forskjell på de to automatiske kjøremodusene sport og standard. Det er festlig at jeg i tillegg kan låse girkassen til manuell giring eller overstyre automatgiringen med gir-pedalene på vesntre styreholk. Som i alle andre samenhenger må du gjerne trene litt, men dette fungerer virkelig bra.

Hvor godt har sykkelen holdt seg?
Jeg er rett og slett imponert over denne sykkelen tekniske tilstand. Med unntak av noen få forhold som er knyttet til modellrelaterte modifikasjoner (instrument og motorstyring) er sykkelen som faktisk er fem år gammel helt som ny. Setestoppen, demperne, bremsene, rammen, alle deksler og luker er akkurat like faste og fine som på en ny sykkel og det er ikke mulig å skille den fem år gamle modellens kapasiteter fra en ny sykkel. Akkurat denne sykkelen er satt opp med nyere gatedekk fra Michelin, GPS (Garmin Zumo), vindavviser på det justerbare kåpeglasset og toppboks. Sykkelen har ingen skader og tilstanden på lakk og overflater er svært høy, sykkelens alder tatt i betraktning.

Dersom kompisene dine kjører T7 eller tilsvarende trenger du overhodet ikke engste deg for X-ADV sine grusytelser (ref Renato Zochi). Kjøper du denne sykkelen kan du ta to enkle grep ved å montere fotpegger som det er lagt til rette for bak fotbrettene og eventuelt montere 30/70 dekk som er bedre egnet til kombinert kjøring på grus og asfalt. Fotpeggene som kan monteres gir en helt fantastisk stå-posisjon på grus eller i terreng og en mere sportslig posisjonering på asfalt.

2022-modellen koster ca 169.000 kroner og er derfor på ingen måte noen billig-maskin. At et så bra eksemplar koster ca. 80.000 mindre etter fem år må derfor betraktes som et godt kjøp og det er imponerende at den tidligere eieren har klart å ta så godt vare på sykkelen. Kommende helg skal vi ha med denne og to helt nye 2022-modeller får å se nærmere på hva som er forskjellig og nytt på første og andre generasjon og det blir både morsomt spennende.

Honda X-ADV er rett og slett et aldri så lite kinderegg som byr på litt av abslutt alt på en fasinerende og veldig morsom måte dersom man våger å være en litt annerledes motorsyklist.

Annonse
Annonse