Yamaha MT-09:
A2 – nei det kan ikke jeg kjøre med – eller...
Ja sover du i timen så tror du kanskje fortsatt at dette er for de yngre førerne! A2 segmentet ble innført som en del av EØS reglementet for noen år tilbake og setter følgende rammer for denne klassen:
Publisert: 25.07.2022 kl 11:00
Sist oppdatert: 25.07.2022 kl 11:11
Førerett i klasse A2 gjelder for Motorsykkel med eller uten sidevogn hvor motorsykkelen har en effekt på høyst 35 kW (47,6 hk) og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,2 kW/kg. Etter nedtrimming kan motorsykkelens tidligere effekt ha vært høyst det dobbelte av nåværende effekt. Kilde:Wikepedia
Det har skjedd mye i A2 segmentet de siste 5 årene og ingen må forlede seg til å tro at dette er noe mindre morsomt eller spennende, det vil være som å kjøre med blikket rettet bakover i speilet!
De aller aller fleste ville faktisk kunne leve lykkelige med A2 sykler og dette er, like it or not, ofte sykler som passer ferdighetsnivået til de som kjører 1-2000 km pr år mye bedre enn store tunge og motorsterke maskinene. Mindre og lettere motorsykler gir ikke mindre kjøreglede, snarere tvert imot! Selvfølgelig gjelder det med mindre du driver med touring eller annen særidrett på to hjul!!!
I dag produseres det sykler som er utviklet spesifikt for A2 segmentet og det selges også sykler som er nedtrimmet for også å kunne selges i både A2 og A klassen. Variasjon og modellspekter er stort og variert og MC avisa har tidligere i år sett nærmere på nykommeren fra Royal Enfiled, Scram 411 som fremstår som en retro »multi purpose» sykkel som kan brukes til alt og skaper mye kjøreglede.
Nå skal jeg ut på tur med Yamaha sin MT-09 som hører hjemme i «hyper naked» familien og gjerne byr på noe helt annet det det Scram 411 byr på. Sortement og segmentvariasjon er stor og det er derfor så absolutt mulig å finne noe for enhver smak. Da drar jeg på tur, så skal jeg rapportere hvilke erfaringer jeg gjør meg med MT-09 under veis. Kanskje kan du få litt inspirasjon til å tenke helt annerledes og nytt du også!