Annonse
Annonse
Annonse
MC-avisa

1000 km på el-scooter - helt nye og strålende urbane reisevaner

Journalisten fikk lagt på ca 1000 km med elektriske Yamaha Neo`s nå før hjul og endte opp på litt over 23000 kjørte km i år!

Jeg har begynt å trener på elektrisk omstilling og det er faktisk utrolig morsomt. 45 km/t blåser ikke hatten av noen, men dette er mer en nok til å starte en festlig fartslek i urbane strøk, morsomt til og fra jobb og veldig praktisk er det også. Jeg parkerte de store maskinene i oktober og det er derfor ekstra festlig og å være på hjul med Yamaha Neo´s til et godt stykke inn i desember måned. Noen fine skiturer i januar og februar, så er vi igang igjen i mars. Jeg har kjørt nesten 1000 km på Neo´s i høst og scooteren leverer virkelig topp resultater hva angår kvalitet, rekkevidde, brukervennlighet og sist, men ikke minst – veldig mye kjøreglede.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Journalisten elsker å kjøre Neo´s som nå dessverre må byttes ut med ski!

Som journalister og testførere må vi følge med på utvikling og trender og vi skal helst ligge litt i forkant av brukeren. Vi skal være interessert i fremtiden og vi skal forstå fremtiden. Vi skal følge utviklingstrender og formidle muligheter og begrensinger til dere som har drømmer eller ønsker som skal realiseres på en eller annen måte. Jeg er som førere flest, kjører til daglig med forbrenningsteknologi, men bestemte meg tidlig for å ta del i den elektriske fremtiden og se mulighetene som ligger i denne, ikke fokusere på begrensninger. Derfor har jeg fått lov til å være med på det elektriske utviklingsløpet og fått kjøre de fleste av de elektriske modellene som har kommet til markedet pr i dag. Det har vært kjempemorsomt og det har helt klart gitt meg tro på at vi også i fremtiden skal kunne kose oss på to hjul med nye elektrisk teknologi! Yamaha Neo´s er en veldig bra scooter som byr på gode kapasiteter, er morsomme å kjøre og samtidig veldig nyttig. I urbane strøk kan du suse rundt som en travel liten humle, tråkle deg gjennom stillestående trafikk med et bredt smil. For deg som hater å reise kollektivt er dette nøkkelen til frihet og selvråderett i hverdagen!

Hva koster moroa?

I dag får du en Neo´s til 29.990 kroner, av disse får du tilbake 3500 kroner fra ENOVA og det er en skikkelig god deal. Er du to-sonebruker hos RUTER, har du spart inne dette på halvannet år (gitt at du kan kjøre hele året)! Gleden og frihetsfølelsen Neo´s gir deg er det vanskelig å sette en pris på, jeg synes den er stor.

Design og tekniske løsninger er geniale.

Jeg har hatt nye Yamaha Neo´s på langtidstest og kjører pr 5. desember fortsatt med denne. Jeg kjører og tester ellers alle typer og størrelser av motorsykler, men denne er ikke noe mindre morsom fordi den er liten. Tvert i mot. Yamaha Neo´s er så åpenbart et lite sjarmtroll som jeg har lært meg å trives veldig godt med og jeg har det til og med morsomt, hver eneste dag.

For å forberede meg på den elektriske fremtiden og bli kjent med «urban mobility konsepter» har jeg derfor trent med Yamaha Neo´s i høst. Jeg har trent på å bli kjent med teknologien, lært meg å tenke annerledes og ikke minst forstå hvordan jeg kan finne nytte og glede i ny teknologi, nye kapasiteter og selvfølgelig også begrensningene. Jeg har brukt Neo´s under alle værforhold for å se om jeg kan få dette til å fungere og til og med ha glede av det! Jeg har brukt Neo´sen over alt, men jeg kjører stort sett mellom Sandvika og Oslo sentrum i tett rush-trafikk og her er Neo´s på sitt aller beste. Denne scooteren har vært med på det meste og har på en imponerende måte levert under absolutt alle og ikke minst krevende forhold, kvaliteten er rett og slett høy og scooteren er veldig brukervennlig. Selv om den går i knappe 50 km/t er det temmelig festlig å leke seg gjennom stillestående og tett bytrafikk. Mobiliteten til Neo´s er rett og slett like enkel som den er morsom og fantastisk.

Veien til kaffekoppen er både kul og morsom.

Hver dag kommer jeg tørrskodd og happy til jobb etter å ha hatt morsomme kjøreopplevelser i et festlig nettverk av veier og rutevalg. Jeg opplever faktisk disse turene som en befriende og morsom fartslek som gir meg stor kjøreglede. På tørre dager kan jeg kjøre ned helle bak-dekket så kjøreegenskapene er det ikke noe å si på. Den lille elektriske scooteren fungerer så godt at jeg faktisk gleder meg til å kjøre til og fra jobb i de aller verste regnbygene. Jeg sitter godt beskyttet bak kåpen, har god lastekapasitet under setet og savner hverken kubikk eller hestekrefter i mine daglige og urbane racing-seanser. Det er herlig og skikkelig morsomt. Designet er kult og jeg kan lese av folks lange blikk at dette er noe som interesserer mange. De våger kanskje bare ikke å ta skrittet!

For å gjøre de våte og litt friske høstdagene i november så behagelige som mullig bruker jeg et par robuste sko eller støvler, et mykt men robust regn-sett, gode hansker og en god hjelm med både blankt og sotet visir. Regnsettet har som hovedoppgave å holde meg tørr på våte dager og stopper kald vind veldig effektivt. Da har jeg det veldig bra på scooteren og jeg digger at jeg kan være min egen herre, scooteren drar når det passer meg og jeg kan reise til og fra når jeg vil og jeg kan konkurrere med hva som helst hva angår reisetid og fleksibilitet. På vei hjem kan jeg til og med handle og fylle Neo´s sitt lasterom eller bruke lastekroken på innsiden av kåpen til en velfylt plastpose eller veske.

Lasterommet rommer for eksempel en fire-pakk med 1,5 liter Pepsi Max, eller det du måtte trenge til familiens middagsplaner!

Den lille maskinen er genial, jeg har absolutt alt jeg trenger i hverdagen og jeg har det til og med morsomt.
De to bærbare batteriene leverer en rekkevidde på 70 km og står plassert fremst i det dype lasterommet. De er enkle å ta ut og lades med en 220 V lader. Maxfarten på ca. 50 km/t er helt grei, scooteren akselererer like kjapt som biltrafikken og i byen kan jeg forflytte meg kjappere mer effektivt enn det en bil kan greie.

Godt råd:

Ønsker du at scooteren din skal være pålitelig og driftssikker ligger den aller beste investeringen i hyppig renhold. Bruker du scooteren ofte bør du vaske den ofte, vasker du ofte bruker du også mindre tid på jobben og du unngår kjipe driftsavbrudd forårsaket av sand og skitt som tærer på bevegelige komponenter og pakninger. Annenhåndsverdien øker betydelig med godt vedlikehold og det blir ditto hyggeligere å bruke maskinen.

Yamaha Neo´s = bra design og ytelse, høy kvalitet, festlig og veldig veldig nyttig

Annonse
Annonse