ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
MC-avisa

Nye Triumph Speed Triple 1200 RS – rett og slett en herlig «blast»

Testsykkelen ble levert av AMD Motorsykler i Oslo – som fortsatt har demosykkel tilgjengelig!

Trenger du en motorsykkel som kan ta deg bort ifra hverdagens stress, tjas og mas, en sykkel som virkelig kan løfte hatten av deg og som svinger som en høyere makt, og som kan få deg til å le høyt og hysterisk når du endelig har fått litt egentid! Ja, da skal du kjøre Triumph Speed Triple 1200 RS, for maken til fyrverkeri skal du lete lenge etter!

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Sist oppdatert: 08.07.2021 kl 19:05

Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl.

Nye Speed Triple RS kan lett å sammenlignes med BMW S 1000 R, bortsett fra et denne er MYE kraftigere. Selve sykkelen er i metriske mål temmelig lik S 1000 R, men skiller seg vesentlig fra denne med den tresylindrede motoren som pusher 180 gamp og 125 Nm.

Speed Triple ble introdusert for markedet for første gang i 1994, da som en 885-kubikker. Nesten 30 år senere har sykkelen gjennomgått en gedigen teknisk evolusjon, og dagens utgave fremstår som et teknologisk mesterstykke som kun kan sammenlignes med topp tre i segmentet for super-naked. Den nye Speed Triple 1200 RS har beholdt sitt særegne design med den klassiske doble rørrammen og de doble lyktene, som nå har fått en LED-stripe øverst i lykten. Den ser ikke bare sint ut, det ER sint.

Speed Triple er blant de største nakensyklene vi har i det norske markedet, og kanskje den mest kompakte. Smalest, lavest og kortest og det med den en av de største motorene du kan få tak i uten bruk av kompressor eller turbo. I god Triumph-ånd er teknologien modnet gjennom flere tiår, og da funker det også bra. Motorgangen på den tresylindrede motoren er nydelig og kan nytes i alle hastigheter og miljø. Komponentnivået er svært høyt med bremser fra øverste Brembo-hylle og dempere fra Øhlins. Ramme, svingarm og klassens korteste akselavstand gjør turen til hysterisk morsom kjøreopplevelse, og du har ALLTID nok krefter. Kvikkskifter-systemet til Triumph fungerer vanvittig godt og løfter opplevelsen av det å kjøre en premium bølle-maskin enda høyere. Ledninger og slanger er skjult, noe som gjør vedlikehold og driftssikkerhet enklere og bedre. Service- og reservedelspriser ligger i det nedre sjiktet.

Triumph har i mange år ligget langt fremme i tekno-racet og har mange års forsprang på blant annet TFT-instrumentering. De bruker hvert år til å forbedre kvalitet og forenkle brukergrensesnittet, og du kan formelig se utviklingen fra år til år. Navigasjonsknappene er utrulig enkle, funksjonelle og brukervennlige og bidrar derfor til å løfte kjøreopplevelsen. På mange sykler blir ting så unødvendig komplisert at hjelpemidlene nærmest virker mot sin hensikt. Slik er det ikke her.

Speed Triple RS har blitt vanvittig god å kjøre og har fortsatt den herlige triple-lyden. Føreren kan kose seg i et godt tilpasset sete og en god og oppreist sittestilling, et bredt og kult styre og en kjapp, men forutsigbar gassrespons. Selv i de raskeste mappingvalgene er sykkelen forutsigbar og trygg, men selvfølgelig veldig heftig. Her er det så mye krefter og moment at det er nesten ikke til å tro. Jeg kan gjøre hva jeg vil når jeg vil! Sykkelen er så svingvillig at du nærmest blir frustrert når du kommer til en rett strekning. Jeg glemmer tid og sted, at jeg har familie og andre oppgaver, ja jeg glemmer alt og alle forpliktelser – og slik skal det vel være. Jeg blir sykelig opptatt av nuet og arbeidet med å perfeksjonere egen kjøreteknikk slik at jeg kan matche den heftige maskinen som bare «ruler» gata.

Speed Triple 1200 RS er fornuftig priset til kr 242.500, og da har den absolutt alt du trenger. Den er rett og slett en av de beste, kraftigste og rimeligste – og det er faktisk fortsatt mulig å få tak i sykler i år (enn så lenge)!

ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse