Nye Ducati Panigale V4 SP
Spredt over flere uker denne høsten strør Ducati om seg med nye modeller. Denne gang viser den italienske produsenten fram nok en Panigale. Med Panigale V4 SP har Ducati finjustert Superbike-katalogen.
Publisert: 21.11.2020 kl 10:54
Tekst: Rolf W. Marthinsen.
Foto: Ducati.
Hvorfor ønsker Ducati en sykkel som bråker slik de gjorde tidligere? Du husker det kanskje. Ducati var i mange år forbundet med en raklelyd fra tørrclutchen. Nye Panigale er utstyrt med et åpent clutch-hus og tørrclutch. Selv om den kan kjøres langs veien er Panigale SP bygget for ekstreme ytelser på bane. Ducati mener at motoroljen holdes renere dersom man bruker tørrclutch. Et argument vi kjøper!
Ducati har sørget for at motorene til Panigale nå er Euro 5-godkjent. Likevel yter motorene 214 hester, og har et dreiemoment på 124 Nm som tidligere. Euro 5-kravene medfører i utgangspunktet en vektøkning, men med felger, framskjerm og vinger i karbon har fabrikken i Bollognia greid å pine SP-en ned til 173 kilo tørrvekt. Karbonfelgene er hele 1,4 kilo lettere enn de tradisjonelle felgene.
Som nevnt er Panigale SP bygget for å prestere på bane. Med justerbare fothvilere i aluminium kan den tilpasses de fleste førere. SP-en er også utstyrt med Öhlins elektronisk styrte støtdempere og styredemper. Foran finner vi en 43 mm Öhlins NIX30, og bak en Öhlins TTX 36 monoshock støtdemper. Med en ny og mer sofistikert sensor har Ducati forbedret flere av de førerassisterte funksjonene. Fabrikken hevder at Cornerilg ABS Evo, DWC (Wheelie Control) og DSC (Ducati Slide Control) er bedre enn noen gang.
Bremsene er også denne gang fra Brembo. Foran finner vi to semiflytende skiver på 330 millimeter og to kalipere med betegnelsen Monobloc Stylema R som har fire stempler. Bak finner vi en 245 millimeter skive og en kaliper med to stempler.
Den nye modellen er ikke rimelig, men blir nok spesiell for samlere siden den får sitt produksjonsnummer preget inn på styrekrona.
Veil. pris: Fra kr 468.000,-