Nye BMW S 1000 R
I likhet med Ducati har BMW denne høsten valgt å legge messepengene i video og direktesendinger på YouTube. Denne gang var det BMW S 1000 R som fikk speile seg i glansen av rampelyset.
Publisert: 20.11.2020 kl 11:58
Sist oppdatert: 20.11.2020 kl 11:58
Tekst: Rolf W. Marthinsen.
Foto: BMW Motorrad.
BMW selv har valgt å gi den nye modellen tilnavnet Daredevil. Med heftige burnouts og piruetter inne i en tom industribygning fikk vi torsdag kveld for første gang se nye S 1000 R, og vi ble langt fra skuffet. Dr. Markus Schramm, CEO for Bmw Motorrad, har all grunn til å smile når kan ønsker velkommen til direktesendingen. Nye S 1000 R ser enda mer heftig ut enn sin forgjenger. Undertegnede liker spesielt fronten og linjene – sett fra siden – svært godt. At rammen synes i større grad er et klassisk eksempel på at «less is more».
Det kan ikke være lett for motorsykkelprodusentene å presentere sine produkter uten de store internasjonale MC-messene. Vi MC-journalister vil jo gjerne ta, føle og gjerne sitte litt på de nye modellene. Det blir langt fra det samme å se filmer og bilder. Likevel vil jeg si at S 1000 R ser svært bra ut, og denne må nok prøves når sesongen er i gang igjen. Den nye frontlykten er svært kledelig. Den er laget med LED-teknologi, og bak beskyttelsesglasset har produsenten preget inn en «R» som fjerner all tvil om at dette er noen sinke i trafikken.
S 1000 R har sitt DNA fra superbiken S 1000 RR. Den har riktignok ikke like mange hester, men likevel mange nok til at den blir morsom å kjøre. Nye S 1000 R har 165 hk og et dreiemoment på 114 Nm. I motsetning til BMWs RR-sykler er denne bygget for morsom kjøring på vei. Med sine 195 kilo våtvekt har man absolutt ikke behov for mer krefter om man skal kjøre mest i Norge. BMW forteller at de har mappet denne modellen annerledes enn RR-syklene. Siden denne modellen er konstruert for å kjøre på vei, har de hentet mer krefter ut i mellomregisteret, hvilket høres fornuftig ut. Den korte akselavstanden (1450 mm) og stuket vitner om at sykkelen vil innby til høy tivoli-faktor.
Som seg hør og bør har denne motorsykkelen selvsagt flere kjøremoduser og x-antall førerassisterte programmer. Noen får du med på kjøpet, og andre må du betale ekstra for. Jeg vil tro at de fleste norske kjøpere vil ha med kvikkskift, Keyless, Dynamic Pro og litt annet stæsj, men dette må du dessverre betale ekstra for. Når det er sagt vil en meget godt rigget S 1000 R trolig ikke ville være vesentlig dyrere enn for eksempel KTM SuperDuke R eller Ducatis Streetfighter, som det kan være naturlig å sammenlikne med.
Veil. pris: Fra kr 218.100.