Annonse
Annonse
Annonse
MC-avisa

OA´s Bucket & Keepers list:

NT1100 - Noe av det beste jeg har kjørt

Førsteinntrykket av den sorte skjønnheten er at den er stor!

MC-avisa har testet Honda NT1100 tidligere så dette er ikke en test nr 2, snarere en deling av opplevelsene jeg får fra min Bucket & Keepers-list. Dette er en farlig liste som har kostet meg mye opp igjennom årene, farlig fordi jeg gjerne ender opp med å kjøpe syklene jeg omtaler som «keepers», og det har selvfølgelig kostet mye penger opp igjennom årene. Vennene mine ler så snart jeg tar ordet i min munn fordi de mener at det ikke kreves spesielt mye til for å havne i kategorien «keeper», men her tar de såååååå feil. Det kreves faktisk ganske mye for å komme igjennom dette nåløyet og Honda NT 1100 skulle altså nå prøves for denne standarden.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Sist oppdatert: 21.08.2022 kl 15:46

Tekst Ole-Andreas isdahl
Foto: Even Wøllo



Hva skal til for å komme inn i kategorien for «keepers» da?

Jo, her gjelder følgende kriterier:

• Sykkelens og anskaffelses og driftskostnader skal henge på greip
• Kjøreopplevelsen som skapes skal også stå i forhold til pris. Jeg forventer altså mye mere av en sykkel som koster mere enn 300 000, enn av en som koster 150 000
• Sykkelen behøver ikke være pen, den kan være stygg så lenge den er kul eller har et image eller en identitet jeg kan identifisere meg med
• Sykkelen behøver nødvendigvis ikke å være spekket med komponenter fra øverste hylle, snarere være designet og satt sammen av folk som er tilstrekkelig kompetente til å finne komponenter som er gode nok til å gjøre helheten bedre.
• Ergonomi er viktig, sittestilling, plassering av fotpegger, brytere og hendler, et bredt og godt styre (sykler med smale styrer kommer aldri inn i keeper-kategorien)
• Vekt og balanse er viktig, både ifm kjøregenskaper og daglig håntering inn og ut av garasjer. Sykkelen skal helst ikke bli for tung.
• Sykkelens bremser skal bite bestemt for så å virke jevnt til stans i alle hastigheter
• Sykkelen skal ha en ramme og et dempersystem som gir en fin styregeometri og balanse i alle hastigheter og den skal være konstruert på en måte som gjør at jeg alltid har god kontakt med forhjulet mitt
• Sykkelen skal ha en presis og morsom styregeometri som gjør den forutsigbar og morsom å svinge med (fun factor) og skal ellers levere en opplevelse av mekanisk presisjon og balanse i samarbeidet mellom komponentene
• Sykkelen skal respondere kjapt og godt på bruk av blikk og kroppsposisjonering i sving og svingkombinasjoner
• Motor og gassrespons skal være responsiv og presis og fri for rykking og napping
• Jeg skal like motorlyd og eksos og jeg forventer ellers at all maskinering ser bra ut uten for mye bruk av plast og store skruehoder som stikker på utsiden av motordeksler ol.
• Kabler og ledningsnett skal være pent buntet sammen og skjult
• Instrumentet kan være svært enkelt, men det skal være ryddig, tiltalende og lett å lese
• Førerstøtten kan være enkel og minimalistisk, men jeg digger kvikkskiftersystemer
• Sykkelen må gjerne ha et stort bruksområde som passer til det jeg liker å gjøre for tiden (kan endre seg)
• Lastesystemer skal ikke bestå av kjøleskaplignende aluminiumsbokser i flere etasjer som endrer sykkelens kjøreegenskaper, det er no-go. Jeg foretrekker fleksible og smale systemer som ikke virker som flyvinger.
• Vindskjermer skal være små og nette, ikke ha form som husmorvinduer fra 1970 tallet
• Sist men ikke minst skal sykkelen være lett å stelle med nok plass for tilkomst for smøring og rengjøring.
• Sykkelen skal skape opplevelser som bidrar til at jeg ønsker å kjøre mere og oftere

Den relativt storvokste kåpeseksjonen blir helt borte når du kjører.

Så jeg vet ikke helt jeg, enkel og enkelt fru Blom, du skal nå tross alt tilfredsstille disse 20 punktene for å komme inn i kategorien for «keepers» og dette er vel egentlig det jeg vil omtale som en «tall order»! Det er ikke fult av sykler i denne kategorien for å si det sånn!

Definitivt en «keeper»

NT1100 storkoser seg i sweepere med høy hastighet.

Men, NT 1100 tilfredstiller uten avvik alle disse 20 punktene og tar derfor lett plass i min egendefinerte eliteserie for såkalte «keepers». NT 1100 virker umiddelbart stor men jeg er ingen lang fører med mine 173 cm over havet. Jeg «flat-footer» lett og har en sykt god sittestilling under kjøring med ett av de bredeste styrene i klassen. Motoren leverer 101 hk og 104 Nm, ikke så imponerende tall med akkurat, men som vi opplevde motoren til Africa Twin da den kom i 2017 så virker det her som om du får veldig veldig mye mere. NT1100 har en brutal torque og akselerasjon og overrasker stort. Gassresponsen er helt fin og det er lett å finne en motormapping du liker. Når jeg blir kjent med NT1100 virker den slettes ikke så stor og den er like anvendelig i sentrum av Oslo som på de svingete landeveiene i Østfold. De justerbare Showa-demperne fungerer helt topp og bidrar vesentlig til de gode kjøreopplevelsene jeg hadde med NT 1100. Sykkelen er rett og slett vane-dannende den.

NT 1100 er like sjarmerende og lettstyrt på små og kronglete bakveier.

Jeg må bare takke daglig leder Kim H. Jøranli ved MC Oslo for at han ikke ga meg en NT 1100 med kvikkskifter for da hadde jeg nok gått på en smell!!!

For dette er rett og slett noe av det beste jeg har kjørt noen gang.

Annonse
Annonse