Annonse
Annonse
Annonse
MC-avisa

Norton på Mortensrud

Ulf Sandberg på sin BSA DBD 34, 1963, Gold Star. Et strålende eksempel på engelsk motorsykkelkunst av ypperste klasse.

Mortensrud er en drabantby sørøst for Oslo. Den har vært i medias søkelys ved flere anledninger, stort sett i negativ forstand. Media er drevet av kriser og spektakulære hendelser. Virkeligheten er ofte annerledes og langt mer positiv. Jeg fikk oppleve Mortensrud fra en helt annen side enn den mediaskapte da min gode venn Arne Paulsen invitert meg med for å treffe en vaskeekte motorsykkelentusiast bosatt på Mortensrud. Ulf Sandberg er navnet. Ulf har et stort hjerte for engelske motorsykler og det bærer underetasjen på huset hans sterkt preg av.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Tekst og foto: Jarl Hole

Her finner vi Norton, Ariel, BSA og Velocette, men også Ducati, Yamaha og BMW. Det er nok allikevel Norton som står Ulf’s hjerte nærmest. Vi lister opp følgende modeller i hans eie: Manx, 1952, 500cc/ES2, 1939, trial, 500cc/Model 18, 1959/Model 7, 1949, 500cc/ES2, 1961 (siste produksjonsår). Alle syklene Ulf viser oss har han kjøpt i Norge og restaurert selv og alle sammen er i driftsklar stand og er registrerte og blir kjørt. Bilder fra underetasjen forteller mer enn ord:

I inngangspartiet til underetasjen blir vi møtt av en Norton Manx, 1952, 500cc. Fabrikksracer bygget i 1.100 eksemplarer i tidsrommet 1947 – 1962. Modellen revolusjonerte motorsykkelracing spesielt for privatførere som ikke hadde en bunnløs lommebok å øse av. Så sent som i 1969 vant Godfrey Nash 500cc klassen i Jugoslavias Grand Prix med en Norton Manx. Det var siste gang en sykkel med 1-sylindret motor vant 500cc klassen i et Grand Prix løp. Eksemplaret Ulf eier ble importert til Norge av Werner Lorentsen bedre kjent som «Gnomen» og brukt i hans racing karriere. Sykkelen har i ettertid fått montert elektrisk anlegg og er registrert og Ulf lufter den jevnlig. Det må være en av de meget få originale Norton Manx i verden som fungere som Cafe Racer. Er du heldig kan du se både den og Ulf på Tyrigrava i sommerhalvåret. Sykkelen vil også være å se på årets utgave av Oslo Motor Show på Nova Spektrum (tidligere kjent som Norges Varemesse) i perioden 28 – 30. oktober.

Den originale testrapporten fra Norton fabrikken som fulgte sykkelen til Ulf. Alle Manx syklene som Norton leverte ble kjørt i benk og utstyrt med en slik rapport. Iflg, rapporten yter motoren 38,57 BHP. (Brake Horse Power). Betegnelsen BHP brukes når effekten er målt på bakhjulet.

Arne Paulsen møtte Håkon Nilsen, en gammel bekjent under besøket hos Ulf. Arne til høyre og Håkon til venstre.

Ulf er godt igang med å restaurere en Ariel Red Hunter, 1935. Den har ingen tradisjonell smøring av toppen, men benytter seg av nipler som må fylles opp før du starter opp og kjører. Iflg. Ulf fungerer det helt greit.

Fra venstre mot høyre ser vi Norton Model 7, 1949. Velocette Thruxton 500cc fra første produksjonsåret som var 1965. Den ble kun produsert i 1.108 eksemplar. Videre ser vi den meget spesielle Ducati 450 RT. Alle de 450 eksemplarene som ble produsert gikk til USA. Til slutt ser vi en Norton ES2, 1961, som var siste produksjonsåret.

Det er greit å ha en vaskeekte speedway-sykkel på veggen spesielt når den er utstyrt med den legendariske JAP-motoren.

En av de nyere syklene i underetasjen er denne patinerte, men ellers strøkne BMW R90S, 1974. Ren luksus til en meget høy pris da den kom på markedet. En flott og velfungerende motorsykkel den dag i dag. Den som har godt syn skimter en GS i bakgrunnen til venstre. Det er hverdagssykkelen til Ulf.

Annonse
Annonse