ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

Kubben reiser Norge rundt, del 9

Tåka ligger tjukk på Vestakapp.

Dagens strekning: Helset – Sjøholt. Ankomststed: Sjøholt camping. Reisetid: 7 timer. Reisestrekning: 260 km. Upp att att: Fordelen med å legge seg edru, er at man våkner både utsovet og i fin form. Dagens første mål var Vestkapp. Dette er jo et forblåst sted, der man aldri vet om utsikten er uendelig eller ned mot null meter. Brynje-Birgitte var nå blitt great again, og etter en solid frokost forlot vi hytta og glemte så godt det gikk gårsdagens feilkjøring på hele åtte mil. Vel framme på Vestka

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Sist oppdatert: 28.06.2021 kl 09:41

[Video mangler etter import...]

[Video mangler etter import...]

Dagens strekning: Helset – Sjøholt.

Ankomststed: Sjøholt camping.

Reisetid: 7 timer.

Reisestrekning: 260 km.

Upp att att:

Fordelen med å legge seg edru, er at man våkner både utsovet og i fin form. Dagens første mål var Vestkapp. Dette er jo et forblåst sted, der man aldri vet om utsikten er uendelig eller ned mot null meter. Brynje-Birgitte var nå blitt great again, og etter en solid frokost forlot vi hytta og glemte så godt det gikk gårsdagens feilkjøring på hele åtte mil. Vel framme på Vestkapp skjedde det som så ofte skjer: Det er klarvær overalt, unntatt oppe på toppen av Vestkapp. Der så vi ikke en meter inn i tåka! Men vi klarte å maule fiskesuppe, og Kubben la til en vaffel med brunost-is, bare sånn for å være sikker på at han ikke blir slankere i ferien.

Da vi fòr videre begynte det å regne, og det holdt aldri opp resten av dagen.

Litt lenger ned er det sikt.

Motorsyklene våre:

Begge syklene er nye av året. Og de er små. Kubbens lille «Grålle», en Royal Enfield Himalayan på 411 cc har nå rundet 7000 km siden mars. På vår ferd i Norges land må det sies at denne lille motorsykkelen på 24,5 hk har i praksis hatt nok krefter på alle de veiene vi har kjørt 99 % av tida. Motoren har et bra dreiemoment, noe som trengs når Kubben og bagasjen hans vipper rundt 190 kilo. Akselerasjonen er beskjeden, men den er seig og klatrer opp og ned de snodigste steder uten protester.

Brynje-Birgitte sin Honda CRF300 Rally på 286 cc er langt mer snasen å se til. Den har litt flere krefter også, men ikke samme høye dreiemomentet, og må derfor gires flittigere. Med hele seks gir er det ikke vanskelig å finne et gir som passer… Og Brynje-Birgitte har rukket å kjøre hele 4500 kilometer med den siden hun hentet den den 19. april!

Vi spiser fiskesuppe.

Det er bare to ting vi ikke kan gjøre med disse småsyklene: Vi kan ikke kjøre forbi biler som kjører i hundre og noe, og vi må finne oss i at de bratteste bakkene tar noen sekunder ekstra.

Men det er faktisk de eneste ulempene vi kan komme på. Videre hjelper det godt at Himalayan går tre mil på literen, og Hondaen hele tre og en halv! Forskjellen her er nok enkel å forklare: Det går to BB på en Kubbe, vekt og volummessig!

Begge syklene våre – til sammen – koster dessuten langt mindre enn en stor adventuresykkel. Ja, selv om vi har kjøpt splitter nye sykler begge to, ville det enda vært 100.000 kroner til overs!

Vi krysset fylkesgrensene mange ganger!

Dagens rute:

Fra Vestkapp la vi veien om Leikanger og videre via Vestkappvei 620 i retning av landsbyen Larsnes og industristedet Ulsteinvik. Mange av disse veiene er fantastiske, og Kubben måtte faktisk klemme inn tærne, fordi skotuppene stadig subbet asfalten i de mange lange og perfekt doserte svingene.

Både Kubben og Grålle har værbeskyttelse...

Berømmelse!

Om bord i ferga mellom Hareid og Sulesund traff vi to lokale motorsyklister som hadde deltatt på PokerRun, som er en slags quiz for MC-folk. Vi var plutselig litt berømte, for den ene av dem hadde lest om oss i MC-avisa!

Været var nå så vått at vi satte kursen mot Sjøholt Camping, der vi tok inn på hytte for natta. Hvile er nødvendig, også for landeveiens helter.

Norge er et land der været kan sette en stopper for det meste. Men det skal ikke stoppe oss! Før du veit ordet av det, er vi konfrontert med trøndere og det som verre er!

Følg med!

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse