Annonse
Annonse
MC-avisa

MV Agusta går i samarbeid med franske Alpine og lager super eksklusiv Superveloce serie

Som om ikke MV-emblemet allerede oser ekslusivitet i seg selv, har produsenten fra bredden av Lago di Varese nå paret opp med noen av sine likesinnede, nemlig den franske bilprodusenten Alpine.

Publisert:

Sist oppdatert: 15.12.2020 kl 15:59

Foto: Alpine Cars / MV Agusta.

Med inspirasjon hentet fra legendariske Alpine A 110, vinneren av Rally Monte Carlo i 1971 og 1973, har de designet spesialutgaven Superveloce Alpine. Kun 110 eksemplarer vil trilles ut fra fabrikken i den pittoreske nord-italienske byen. Med andre ord må du være kjapp på labben om du skal få hentet et eksemplar til Norden. Prislappen i Italia ligger på €36,300, men da har du til gjengjeld skaffet deg noe som allerede nå er et samlerobjekt. Og det til en brøkdel av det du må ut med for tilsvarende ekslusivitet innen bilverden.

Spørsmålet er om Giovanni Castiglioni og Timur Sardarov reelt sett bommet på statusen MV Agusta har i markedet da de tidligere i år solgte ut de 75 enhetene av jubileumsutgaven av Superveloce. For disse var revet bort omtrent like fort som billettene til en Billie Eilish intimkonsert i koronatid avholdt i et lokale uten fastmonterte seter.

Eller muligens var dette et markedsmessig genitrekk av de sjeldne. For fikk du hånden på et av disse eksemplarene, så for all del finn fram glassmonteren og sett den midt i stua slik at barnebarna dine allerede nå kan nyte synet av beste italiensk design og sin verdifulle arv. Så kan du heller kjøpe en Superleggera eller Rush til hverdagsbruk. På forhånd her en unnskyldning for at det her indikeres en viss form for «melking» av MV Agusta sitt 75-års jubileum med Alpine utgaven (journ.anm.).

For du kjøper ikke en MV Agusta kun basert på vurdering av spesifikasjoner. Superveloce sin tresylinder spytter ut pluss-minus 150 hester, avhengig av om du bestiller med race-kit eller ei. Denne skal få fart på farkosten sine 165 eller 173 kilo (tørrvekt), igjen som en funksjon av hvor mye du vil bruke på lettvektsløsninger. Og selvfølgelig må du legge til vekta av den som sitter oppå rasedyret. Ett sett tights / joggesko, eller litt mindre ribbe i jula, er selvfølgelig mer kostnadseffektivt, men så er de fleste av oss tohjulsfantaster heldigvis ikke skrudd sammen slik.

Fargevalget er nok det som faktisk mest skiller denne utgaven fra sine medsøstre. For Alpine sin blå signaturfarge er sjelden kost på MV Agusta kunstmalernes pensel. Samme fargespillet går også igjen i TFT-displayet som viser deg all informasjon du trenger, og mer til. Slikt er vi blitt så altfor godt vant til fra dagens sykler. Forhåpentligvis er det kun et tidsspørsmål før de lager et display valg med kun turtall «analogt» synlig, omtrent slik Saab hadde med sitt natt-panel på noen av sine modeller før de la inn årene.

Marzocchi og Sachs dempere, Brembo firestemplede bremsekalippere, Mikuni ride-by-wire eller Continental MK 100 ABS skremmer heller ingen av konkurrentene. Sant og si er de nok glade for hva MV Agusta bringer til bordet – en slags manifestasjon av motorsyklistenes individualisme.

Annonse
Annonse