ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

«Fire uker og en bruker»

MT-10 og menneske-maskin grensesnittet

Jeg kjøpte selv første generasjon MT-10 da den kom i 2017 og syntes da at modellen den gang var litt uferdig og grov. Den virket nesten litt uferdig i tillegg til at den selvfølgelig var en rå maskin. Jeg var derfor veldig veldig spent på å se hva Yamaha hadde fått til på de fem åra det har gått siden jeg selv hadde en!

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

ANNONSE
Annonse

MT-10 har i denne perioden ikke vært vesentlig endret så dette er første gang det kommer en endring som kan sies å være signifikant. Og her har nettopp det jeg er ute etter vært gjenstand for vesentlige forbedringer. Design, ergonomi og motorstyring er områdene som har fått de vesentligste endringene og øvrige tekniske data er stort sett som før bortsett fra at hovedkomponentene selvfølgelig har blitt bedre. Akselavstanden er endret med knappe 5 mm, styrevinkel og vekt er neste den samme. Setehøyden har økt med en cm, men sykkelen har blitt slankere. Men motorstyring og førerstøttesystemene er vesentlig endret og dette utgjør en stor forskjell på dagens modell.

Motorstyringen på den nye CP-4 motoren er mye bedre og gassresponsen er jevn og fin i absolutt alle kjøremodus. Til og med i A (sportsmodus) er maskinen så snill og fin at du enkelt kan operere i byen med denne. Sykkelen går også fint på levere turtall, jeg klaret faktisk å passere 40 km/t i tredje gir før det begynte å riste og hakke. Derifra dro den seg kjapt og fint opp igjen uten nevneverdig fuss! Det er mere enn hva man kan si om mange av konkurrentene i dette segmentet som gjerne må kjøres i andre gir i 50 sonen! At motoren går fint synes jeg er viktig for opplevelse av kvalitet i hverdagen. Det må være mulig å bruke sykkelen uten ubehag!

MT-10 har en livlig og presis styregeometri, topp ergonomi med et fast sete som smalner inn imot tanken og gir godt feste til forankring under aktiv kjøring. Med gode justerbare dempere er det bare å svinge seg i lianene, hadde du satt inn en 400 motor på MT-10 ville det fremdeles fortont seg som en dag på tivoli, så mye har en god styregeometri å si. Nye MT-10 er nå så velbalansert og tunet at det kun er nervene og ferdighetene dine som begrenser hva du kan finne på, ja og Politiet da kanskje! Men det hjelper å ha litt pulver og de 166 hk og 113 Nm sørger selvfølgelig for at du ikke mangeler noen som helst!!! Kreftene er der og de er der når du trenger de. «Dont you worry».

Motorstyring og førerstøtte til begjær

Med kontrollpanelene og navigasjonshjulet på venstre og høyre styreholk kan du enkelt justere foretrukket power-mode, traction og slide-control og det fine er at Yamaha har forhåndsdefinert og tilpasset traction og slide control til de fire kjøremodusene du kan velge. Logikken er at mindre kraftuttak gir mere kontroll fra førerstøttefunksjonene. Men du kan også gå inn og justere hver enkelt funksjon selv, det er veldig enkelt.

Nye MT-10 har med andre ord nådd et nivå som innfrir kravene til eliteserien. Den er urban og den hører hjemme i gata. Jeg synes dette er en symfoni av en motorsykkel som du kan danse tett, lett og grasiøst med lenge. Sykkelens konstruksjon og kjøreegenskapet er nå tatt til et nytt perfeksjonsnivå med en moderne kraftpakke, ergonomi og elektronisk førerstøtte som virkelig fungerer godt. Dette er en sykkel som kan brukes av alle og alle kan vokse, her er det definitivt føreren som kommer til kort!

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse