ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
MC-avisa

«Fire uker og en bruker»

MT-10 – Mystisk og kapabel image-bombe

Nye MT-10 er mye mere enn et blikk-fang, den er kul, den er trendy og ikke minst brutal og kapabel. MT-10 er først og fremst en kjøremaskin for de som ønsker å utnytte de vanvittige kjøreegenskapene og tøyle de heftige kreftene fra CP-4 motor som yter 166 hk og 113 Nm.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Sist oppdatert: 22.07.2022 kl 23:25

Takket være de velfungerende førerstøttesystemene kan alle som vil faktisk kjøre denne maskinen og ta del i de vanvittige kjøreopplevelsene MT-10 skaper hver eneste dag. Har du et kjedelig og for mye alvor i hverdagen så unn deg en MT-10, den vil garantert vekke ungdomskilden i deg!


Yamaha markedsfører hypernaked segmentet sitt som «dark side of Japan» og MT-10 lever uten noen som helst tvil opp til dette imaget.

Kjøreegenskapene er av det vanvittige slaget og jeg synes sykkelen fungerer best når føreren tar kontroll og klarer å håndtere den vanvitttig morsomme styregeometrien med riktig posjonering av kreftene som det er i overkant mye av! Styregeometrien er som et kirurgisk instrument og leverer tivoli-fakter i alle hastigheter og miljøer. MT-10 er en såkalt hypernaked og trives definitivt best i urbane rammer hvor absolutt alt blir morsomt. Her kan du kjøre mens du synger «hode, armer, kne og tå» som et symbol på at dette slettes ikke er en sykkel hvor du sitter rett opp og ned og bare kjører. Neida, MT-vil danse, hver eneste dag og over alt. Du har sjukt mye krefter tilgjengelig men du trenger ikke å bruke alle for å ha det morsomt. Det klarer du forresten heller ikke, ingen klarer å tømme denne maskinen på noe annet sted enn en bane i full-effekt modus (A), det vil være uforsvarlig for både deg selv og omgivelsene.

Men klarer du å utnytte kjøreegenskapene og posjonere kreftene er dette noe av det aller aller morsomste og kuleste du kan kjøre. Lyden fra CP-4 motoren er himmelsk, effekten er utenomjordisk og svingegenskapene er intet mindre enn auforiske, i alle hastigheter faktisk.

Kvikkskiftersystemet er så sømløst og velfungerende at jeg bare bruker clutchen når jeg starter og stopper, resten av giringen ivaretas med kvikkskifter og blipper og det er superartig. Det går fort, så du må holde godt i førerkortet og førerretten når førstegiret lett treffer 90 kilometersmerket dersom du får ånden over deg!!!

Med så vannvittige kapasiteter trenger alle egnede former for førerstøtte og i neste artikkel skal vi se nærmere på hvordan Yamaha har gjort det mulig for absolutt alle å styre disse kreftene og samtidig nyte den festlige styregeometrien.

ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse