ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
MC-avisa

Nett-test:

Moto Guzzi V100 Mandello

Vi har vært i Italia, og tatt Mandello V100 S ut på svingete spagettiveier. Akkurat her startet Moto Guzzi sin produksjon av motorsykler for over 100 år siden, og her produseres de fremdeles. Det har tatt tre år å utvikle Mandello V100, og i sykkelen sitter den første serieproduserte vannkjølte motoren fra produsenten. Presselanseringen skjer på Moto Guzzi fabrikken i Mandello. Mellom de gamle ærverdige fabrikkbygningene lanseres deres nyeste stolthet. Omgivelsene er magiske, med lange industri-tradisjoner i veggene.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Sist oppdatert: 01.11.2022 kl 12:00

Tekst: Kyrre Hagen
Foto: Moto Guzzi

Motoren er en 90 graders V-twin, på 1042 cc. Den er mere kompakt en noen gang. Motoren er for eksempel 103 mm kortere enn V85 TT small block og lettere enn 1200 8V. Den er også mer stillegående enn tidligere. Avgassrøret er flyttet 90 grader, i forhold til tidligere modeller, og kommer nå ut på siden av sylindrene. Sykkelen har ny hydrauliske flerplate våtkløtsj; mere robust, pålitelig, kompakt og lettere enn den gamle tørrclutchen. Kardangen sitter integrert i en enkelsving av aluminium på venstre side.

Mandello V100 er proppet med teknologi, i tillegg innovative løsninger vi ikke finner på noen andre motorsykler. Det 5" store TFT-fargedisplayet gir det du ønsker deg av informasjon. I LED frontlykten finner du både omrisset av ørnen, kurvelys. Baklysene er inspirert av etterbrennerne til flymotorer. Sykkelen har sving-ABS, traction kontroll, cruise kontroll, fire kjøremoduser og elektrisk vindskjerm.

Som første merke i verden lanserer Moto Guzzi «Adaptiv Aerodynamikk». Dette gjøres ved at to vinger (deflektorer) løfter seg opp fra tanken, og reduserer lufttrykket mot føreren med 22 %. Dette og gir V100 Mandello tilsvarende vindbeskyttelse som større touringmodeller. For hvert kjøreprogram kan du velge når disse slår ut.

Standardvariantene finnes i Bianco Polare, en elegant matt hvit nyanse og Rosso Magma (rød). På standard modellen benyttes en Kayaba 41 mm gaffel med justerbar retur og fjærforspenning. Demperen bak er av samme produsent og kan manuelt justere retur og fjærforspenning. Det lanseres også en spesial utgave: V100 Mandello Aviazione Navale. 1913 stk. nummererte sykler til ære for den italienske marinen, som også er opphavet til ørnen i emblemet til Moto Guzzi. Premium-versjonen heter V100 Mandello S og har det høyeste utstyrsnivået. Her sitter det avanserte semi aktive demperne fra Öhlins. To av programmene er forhåndsdefinert og styres via sykkelens seksakslede ECU. Et program for sportslig kjøring, og et for komfort. I tillegg tilbys to manuelle programmer som er forhåndsdefinert uten semi-aktiv assistanse.

Testkjøringen starter fra fabrikken i Mandello. Utenfor museet, mellom de ærverdige gamle fabrikkbygningene, står 12 stk. V100 S oppstilt. Alle i Verde 2121, den mest ikoniske fargekombinasjonen. Etter et lynkurs i funksjoner og oppsett, er det klart for italienske spagettiveier, i de naturskjønne områdene rundt Comosjøen. Det er en ganske herlig følelse å kjøre ut mellom de gamle fabrikkbygningene, her på skapelsesstedet til alle Moto Guzzier. Vi kjører ut av Mandello, og ikke lenge etter er vi ute på mere åpne veier. Jeg lar sykkelen strekke ut på girene. En dyp buldring oppstår inne under de gullfargede sylindertoppene. Jeg kjenner med en gang at sykkelen er sterk, helt fra lave turtall. Å kjøre en Moto Guzzi er alltid spesielt, og identiteten til denne nye Guzzién er umiddelbart klar og umiskjennelig. Dette er en motorsykkel med sjel, som er til å bli glad i.

Har Moto Guzzi klart å sette følelsene til føreren i senter på den nye modellen? Dette og mye mer får kan du lese i testen som publiseres i MC-avisa nr. 1-2023/Norsk MC-Katalog 2023.

Spesifikasjoner

MOTOR

Type Væskekjølt 90° tverrgående V-twin. Fire ventiler per sylinder
Motorkapasitet 1042 cc
Boring og slag 96 x 72 mm
Kompresjonsforhold 12,6 : 1
Maksimal effekt 115 HK ved 8700 o/min
Dreiemoment 105 Nm ved 6750 o/min
Drivstoff system; Injeksjon;
6-trinns girkasse
Drivlinje: Kardang

CHASSIS
Stålrørramme med motor som bærende element
Frontfjæring Kayaba 41 mm USD gaffel, justerbar. [Öhlins Smart EC 2.0 semi-aktiv gaffel, 43 mm]
Forhjulsvandring 130 mm
Bakfjæring Kayaba justerbar [Öhlins Smart EC 2.0 semi-aktiv enkelt støtdemper]
Hjulvandring bak 130 mm
Bremser foran: 320 mm dobbel flytende, Brembo radial kaliper med fire stempler
Bak bremser: 280 mm skive, Brembo to-stemplet flytende kaliper
Continental ABS med svingfunksjon
Forhjul: Felg 3,5" x 17", dekk 120/70 - R17"
Bakhjul: 6" x 17", dekk 190/55 - R17"

DIMENSJONER
Lengde 2125 mm
Bredde 835 mm
Akselavstand 1475 mm
Setehøyde 815 mm (tilbehør: lavt sete 800 mm; høyt sete 835 mm)
Toppvinkel 24,7°
Tørrvekt 212 kg
Egenvekt 233 kg (med alle driftsvæsker og 90 % drivstoff)

Sjekk ut Kyrre Hagen sin video fra testen her:

https://youtu.be/XHodY92sxZ4

ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse