ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

Moto Guzzi 100 år

I dag, 15. mars 2021, er det nøyaktig 100 år siden selskapet Società Anonima Moto Guzzi ble etablert. Moto Guzzi er en av verdens eldste gjenlevende MC-produsenter, og den eldste i Italia.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Tekst: Victor Øvregaard.

Den første offisielle Guzzi-modellen kom i 1921, med ørnen på tanken og navnet Moto Guzzi. Under teknisk ledelse av Carlo Guzzi fikk selskapet vind i seilene, og det ble produsert mange vellykkede modeller i årene framover. Den første motorkonstruksjonen var svært avansert og ble benyttet i de neste 45 årene!

Moto Guzzi har vært i det teknologiske tetsjiktet på mange områder. Før 1927 hadde motorsyklene stivramme, og sjåføren måtte derfor nøye seg med fjærsete. Moto Guzzi utviklet en ramme med triangelformet baksvinge og horisontal demping. For å teste ut systemet tok Giuseppe Guzzi turen til Nordkapp sommeren 1928 på luksustoureren 500 GT Norge. Turen var litt av en bragd på datidens dårlige veier, og for å ære den 6000 km og fire uker lange turen til Nordkapp, fikk vi en ny Norge-modell (både 850 og 1200 kubikk) i 2006. Samme år ble det arrangert et rally fra Mandello til Nordkapp, og denne gangen ble det kjørt 5000 km på seks dager.

1924-modell Moto Guzzi.

På 30-tallet utviklet Guzzi et system der det var mulig å justere friksjonsdempingen bak mens man kjørte. Guzzi var også den første produsent av totaktsmotorer til å bruke roterende innløpsventil, som ga en mer presis fylling. Guzzi var også innovative når det gjaldt design, i 1950 sto hybriden Galetto klar, som var en mellomting av motorsykkel og scooter. Samme år overrasket Guzzi med opp-ned-gaffel på den flotte Falcon 500. Fem år seinere sjokkerte Guzzi MC-verden med en V8 racing som satte fantastiske fartsrekorder. På 70-tallet ble Guzziene utstyrt med effektive integralbremser, noe som alle andre produsenter hadde glemt. På dette tiåret utviklet Guzzi modellen Convert med halvautomatisk gir. Systemet slo inn når man ga gass, man trengte ikke bruke kløtsjen. Før kjøring måtte man derimot velge gir ved hjelp av kløtsj.

Sjarmbomben V85 TT er en av modellene på dagens Guzzi-program.

Det mest karakteristiske med en Moto Guzzi er selvfølgelig V2-motoren med skråstilt sylinder stikkende ut på hver side, noe ingen annen MC-produsent har. Denne konstruksjonen har vært varemerket til Guzzi i et halvt århundre, sammen med kardang. Arbeidet med modellen V7 700 startet i 1964, prototypen sto klar to klar i 1966 og politiet var fornøyd. Året etter startet produksjonen for fullt. Så gikk det slag i slag med sivile modeller. Først V7 Special på 757 kubikk som ga 45 hester. Deretter fulgte Sport på 750 kubikk, nå med 5 gir og ny ramme. Denne rammen var svært stabil og ble brukt på alle nye modeller. 750 Sport var noe av det aller ypperste av gatesykler midt på 70-tallet.

Hele historien leser du i MC-avisas marsutgave som er i salg nå.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse