Annonse
Annonse
MC-avisa

«Mjøsa Rundt» 50 år – en MC-begivenhet

1. MAI PÅ HAMAR: Hamar torg like før klokka 11. Et utall skuelystne bivåner blankpolerte motorsykler og forventningsfulle motorsyklister som gjør seg klare for en runde rundt Mjøsa. Det er 1. mai på Hamar! (Foto: Trond Svendsen fra boka «Konge på MC»)

1. MAI PÅ HAMAR: Hamar torg like før klokka 11. Et utall skuelystne bivåner blankpolerte motorsykler og forventningsfulle motorsyklister som gjør seg klare for en runde rundt Mjøsa. Det er 1. mai på Hamar! (Foto: Trond Svendsen fra boka «Konge på MC»)

Det begynte 1. mai for 50 år siden. Da var det en liten gjeng som bestemte seg for å kjøre rundt Mjøsa. I dag samler «Mjøsrunden» tusenvis motorsyklister fra hele Østlandet. Det er en begivenhet som markerer starten på sesongen.

Publisert:

Tekst: Jon Asgeir Lystad.

Foto: Trond Svendsen fra boka «Konge på MC»/Lystad Media.

Først publisert i MC-avisa nr. 4-22.

Det er i første rekke Per Almestrand, innehaver av MC-Huset, som må tilskrives æren for å ha dratt det hele i gang. Gjennom sitt virke i bedriften har han bred kontaktflate og lidenskap for alt med to hjul og motor.

– Egentlig var det et innfall, forteller han. – Vi var en liten gjeng som kjørte en del motorsykkel sammen. Hvis været var brukbart og vi hadde tid, tok vi oss gjerne en tur. I 1972, under 1. mai-markeringen, bestemte vi oss for å møtes på brygga i Hamar. Så fikk vi se hvor veien bar. Da vi møttes skinte vårsola fra skyfri himmel. Vintergørra var i ferd med å forlate oss og kjøresuget var stort. Jeg husker ikke hvem som hadde idéen, mulig det var meg, men i hvert fall bestemte vi oss for å kjøre rundt Mjøsa. Fra Hamar og til Minnesund, for så og sette kursen nordover langs vestbredden til Lillehammer.

– Utpå ettermiddagen var vi tilbake i Hamar. Ettermiddagssola skinte, humøret var på topp og syklene knitret fornøyd i den varme vårbrisen. Det å starte sesongen med en runde rundt Mjøsa var absolutt noe som fristet til gjentagelse. Vi ble enige om å gjøre det samme neste år, men likevel skulle det gå noen sesonger før evenement ble slik vi kjenner det i dag.

DRO DET HELE I GANG: Det var Per Almestrand (bildet) og noen motorsykkelvenner som begynte. I 1972 visste de neppe hva de var i ferd med å dra i gang. I dag er «Mjøsa rundt» en institusjon! (Foto: Trond Svendsen fra boka «Konge på MC»)

DRO DET HELE I GANG: Det var Per Almestrand (bildet) og noen motorsykkelvenner som begynte. I 1972 visste de neppe hva de var i ferd med å dra i gang. I dag er «Mjøsa rundt» en institusjon! (Foto: Trond Svendsen fra boka «Konge på MC»)

Politiet er med

I årene som fulgte kjørte ikke Per Almestrand runden, men det var mange andre som gjorde. De kjørte hele eller deler av ruta. Området rundt Mjøsa begynte å bli viden kjent for hopen av motorsykler på veiene 1. mai. Etter hvert begynte Per å sysle med tanken om en uformell vårmønstring der motorsyklistene møttes på Hamar for så å kjøre rundt Mjøsa i samlet flokk. Som tenkt, så gjort: Han nevnte det for folk som stakk innom butikken og oppfordret dem til å stille opp i Hamar sentrum. Mange tok oppfordringen. Tidlig på 1980-tallet, knapt ti år etter at vennegjengen debuterte, var det hundrevis av forventningsfulle motorsyklister som møtte opp i Hamar sentrum for å kjøre rundt Mjøsa.

Siden da har det bare ballet på seg. Stadig flere er kommet til, og opplegget har antatt gigantiske former. For mange av Østlandets motorsyklister er «Mjøsa rundt» synonymt med sesongstart. En, mildt sagt, folksom begivenhet som setter sitt preg på hele mjøsdistriktet.

Det starter i Hamar sentrum. På formiddagen er torget tettpakket med motorsyklister og skuelystne. Klokka 11 starter kortesjen med politiet i front. De leder deltakerne ut av byen, slik at starten skjer i sømmelige former. Med så mange deltagere, er det antageligvis en nødvendighet. Eller for å sitere Per Almestrand: – Det er flott at politiet er med og markerer starten. For noen år siden, da de ikke var der, var det noen av de ivrigste deltakerne som kjørte litt på grensa. Kjøringa var så stygg at politiet ba meg kutte ut hele greia. Men jeg svarte, som sant var, at dette ikke er offisielt arrangement som kan stoppes. Folk stiller opp fordi de har lyst, og det kan ingen nekte dem. Derfor tok politiet skjeen i en annen hånd og bestemte seg i stedet for å geleide oss ut av byen. Politiets deltakelse setter en spiss på det hele.

UENDELIG KØ: Langs ruta er motorsykkel-køa tilsynelatende uendelig. Her står de ved innkjøringen til Skreia. I Skreia sentrum skjer det så mye at deltagerne må vente tålmodig for å komme inn dit. Er de heldige, kan de kanskje finne et sted å parkere.

UENDELIG KØ: Langs ruta er motorsykkel-køa tilsynelatende uendelig. Her står de ved innkjøringen til Skreia. I Skreia sentrum skjer det så mye at deltagerne må vente tålmodig for å komme inn dit. Er de heldige, kan de kanskje finne et sted å parkere.

5000 motorsyklister

Men det er ikke bare på Hamar at ting skjer: Mange starter med en felles 1. mai-frokost på Scandic Olrud. Den er åpen for alle. Det er gjerne et hundretalls sultne motorsyklister som flokker seg rundt frokostbuffeen på hotellet. Når maten er fortært, kjører de mette motorsyklistene pent og pyntelig ned til sentrum der de menger ser med resten av deltakerne.

Starten skjer altså fra Hamar klokka 11 og kursen settes mot Minnesund. Når det er på sitt mest voldsomme, strekker den sammenhengende motorsykkel-køa seg fra Hamar og helt til Minnesund. I og med at mange slutter seg til underveis, er det anslått at bortimot5 000 motorsykler kan være med. Noen stopper underveis, slår av en prat og inntar forfriskninger. Før 1. mai fyller serveringssteder og bensinstasjoner opp lagrene slik at de kan møte deltakernes behov for vått og tørt.

Enkelte steder har de mobilisert for å markere begivenheten. På Skreia, et lite tettsted 4-5 mil nord for Minnesund, er hele sentrum snudd på hodet. Lokale ildsjeler har dratt igang veteranbil-utstilling, konserter og grill-steder. Gatene er fylt av nysgjerrige som vil oppleve «galskapen». For mange av deltagerne er Skreia et naturlig sted og stanse. Under eimen av nygrillede pølser og saftige hamburgere, gjaller bluesen mellom veggene. På Skreia er 1. mai blitt en festdag – takket være motorsyklistene.

BOMPENGE-AKSJONEN: I 1989 markerte deltakerne sin motstand mot bompengeavgift på Mjøsbrua. De stilte opp ved bomstasjonen og ville betale med tusenlapper. Andre hadde lommene fulle av ti-øringer som de aktet å betale med. Det resulterte at det ble kork i den øvrige trafikken. Det hjalp. Etter hvert ble motorsyklister fritatt for bomavgift.

BOMPENGE-AKSJONEN: I 1989 markerte deltakerne sin motstand mot bompengeavgift på Mjøsbrua. De stilte opp ved bomstasjonen og ville betale med tusenlapper. Andre hadde lommene fulle av ti-øringer som de aktet å betale med. Det resulterte at det ble kork i den øvrige trafikken. Det hjalp. Etter hvert ble motorsyklister fritatt for bomavgift.

Ny runde

Nå er det snart duket for en ny 1. mai-runde. Som en følge pandemien har deltagelsen vært mindre de siste årene, men nå er våren her – bokstavelig talt! Motorsykkelinteressen er større enn på lenge og folk er sulteforet på alt som har sneven av sosialt samkvem. Nå ser alt bedre ut. Hvis våren fortsetter som den har begynt og smitten holder seg i ro, er det duket for en god gammeldags 1. mai med drøssevis av motorsykler. I år blir det Mjøsa rundt!

Annonse
Annonse