ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

Med HONDA på hjertet!

Begynnelsen på en ny æra og verdens første supersykkel, Honda CB750, var en torpedo mot engelsk motorsykkelindustri da den ble lansert i 1968. Den hadde fått plass foran kassa som skjulte siste bidrag til MC Collections samling.

Artikkelforfatteren har eid og kjørt flere motorsykler fra Honda opp gjennom årene. Jeg tok førerkortet for lett motorsykkel i 1971 på en lånt CB125, så ble det en CBX1000 i 1979, en CB1100R i 1983 før jeg landet på en VF1000R i 1988. Siden har det blitt en lang rekke motorsykler fra andre produsenter, men Honda har hele tiden ligget mitt hjerte nær. Velfungerende og gode motorer, flott detaljarbeid og strålende lakkering har vært et kjennetegn for Honda så lenge jeg har interessert meg for motorsykler.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Tekst og foto: Jarl Hole

Da MC Collection Tidö Slott skulle ha et Honda og Suzuki treff lørdag 27. august var det selvsagt bare å stå tidlig opp og hive seg på sykkelen og kjøre de 45 milene til Tidö Slott. Et ekstra trekkplaster var det selvsagt at Christer R. Christensson skulle stille opp og avduke sitt siste innkjøp til samlingen. Det skulle være en Honda, men ingen bortsett fra noen få innvidde, visste hva slags modell vi etterhvert ville få se.

Folk fra den svenske Honda importøren KGK avslører hva som befinner seg under emballasjen.

Christer R. Christensson tar sin nye og svært eksklusive Honda CB1000RR-R Fireblade SP i øyesyn for første gang. Honda har produsert sykkelen i begrenset antall for å markere 30-års jubileet for Fireblade modellen og den er lakkert i samme farger og mønster som den første Fireblade hadde. Iflg, Christer representerer Honda CB1000RR-R Fireblade SP det ypperste av teknologi og begynnelsen til svanesangen for Otto-motoren selv om den vil være med oss i mange år fortsatt.

Honda CB1000RR-R Fireblade SP 2022 i all sin teknologiske prakt. 201kg, 218hk, 113 Nm ved 12.500 omdreininger, toppfart over 300km/t, quickshift, Øhlins dempere, elektronisk kontrollert fjæring foran og bak, Brembo bremser, Honda Selctable Torque Controll (HSTC), Honda Smart Key System, Launch Control, Acrapovic eksosanlegg. Her mangler med andre ord ingenting!

Dette er personene bak MC Collection Tidö Slott. Fra venstre mot høyre David von Schinkel som eier og bor på Tidö Slott, Christer R. Christensson som eier motorsyklene og Caroline Romare som har kuratert utstillingen.

Hva er vel mer passende enn å bli møtt av klassiske Honda CB1100R fra 1983 når man kjører inn på plassen foran MC Collection.

Skal du besøke MC Collection Tidö Slott er du på rett vei når du ser dette skiltet.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse