ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

MC-salget januar–mai 2021: Oppgang på 22,3 % på tung MC

Det ble solgt 1.307 nye tunge MC i mai. Måneden hadde da en oppgang på 14,2 % i forhold til mai i fjor. Ser en på årets fem første måneder er totalsalget 4.010 enheter, og det er en oppgang på 22,3 %.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Sist oppdatert: 12.06.2021 kl 12:24

ANNONSE
Annonse

Tekst: Ole Martin P. Eidevik

Det er stor pågang på nye sykler, og importørene klarer ikke å levere nok sykler til sine forhandlere. Som vi har nevnt før så skyldes dette både containertrøbbel og leveranseproblemer. Flere produsenter sliter visstnok med å få tak i komponenter til bl.a. bremser, noe som gjør at mange modeller blir stående på fabrikk. Det ser ut som om hele Europa har MC-feber og at salget nedover kontinentet vil øke også i år. Dette betyr at de norske importørene heller ikke klarer å få tak i sykler fra andre europeiske importører.

BMW holder seg ennå i toppen og har en solid ledelse, selv om Yamaha solgte mest tunge MC i mai. KTM ligger på en solid 2.-plass, mens Honda og Yamaha nå kjemper om 3.-plassen. De fire overnevnte merkene har en markedsandel på til sammen 66,2 %. Dette betyr at to av tre nye sykler har enten en BMW, KTM, Honda eller Yamaha-logo på tanken.

Triumph innehar 5.-plassen, foran Kawasaki, Ducati, Husqvarna og Suzuki. På 10.-plass finner vi Indian, mens H-D nå ligger på 11.-plass. Den største oppgangen på topp 13-listen er det KTM som har med hele 63 %. Deretter følger Royal Enfield med 42,3 % og Indian med 42 %.

Fra januar til mai 2021 (unntatt firehjulinger).

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken AS. Forbehold om feil.

Selv om det ikke leveres nok Yamaha MT-07 til det norske marked, så er den likevel den desidert mest solgte motorsykkelen til nå i år.

Indian ligger på 10. plass. Scout Bobber er deres storselger i Norge.

Kawasaki Versys 650 S selger bra og er Kawa sin bestselger i år.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse