Annonse
Annonse
Annonse
MC-avisa

Yamaha lanserer to nye elektriske Urban Mobilitymodeller

BOOSTER Easy eBike og BOOSTER S-pedelec

BOOSTER S-pedelec til venstre og BOOSTER Easy eBike til høyre

BOOSTER S-pedelec til venstre og BOOSTER Easy eBike til høyre

Yamahas store utvalg av klasseledende Urban Mobility-modeller utvides ytterligere medlanseringen av to nye elektriske modeller, BOOSTER Easy eBike og BOOSTER S-pedelecelektrisk (elektrisk moped). MC-avisa skal ned til Amsterdam og teste dem i begynnelsen av juni.

Publisert:

Sist oppdatert: 19.05.2023 kl 16:10

Pressemelding fra Yamaha Motor:

Etter selskapets nylige lansering av den nye NEOs elektriske scooteren, samt introduksjonen avMoro 07, Wabash og Crosscore eBikes, understreker lanseringen av disse innovative og stiligenye BOOSTER-modellene Yamahas pågående satsing for å etablere seg som et av de storemerkene i det europeiske markedet for el-tohjulinger.

Yamahas Switch ON-strategi ble initiert i begynnelsen av 2022 og markerer starten på enspennende ny epoke innen design og produksjon av neste generasjon elektriske kjøretøy. Mange pendlere søker nå aktivt miljøvennlige alternativer for individtransport, og det voksendeutvalget av elektriske Yamaha-modeller tilbyr en ren, pålitelig og effektiv løsning for pendling,fritid og sportslige bruksområder.

Laget med Yamahas 30 års erfaring med el-kjøretøy
Yamaha introduserte verdens første eBike for serieproduksjon allerede i 1993. Nå, 30 år senere, er det japanske premiummerket i forkant av utviklingen, designen og produksjonen av tohjuls elektriske scootere, eBikes og pedelecs. Yamaha er også en stor leverandør av el-motorer til mange eBikes-modeller fra andre produsenter. Samtidig som Yamaha er en stor produsent av nullutslippskjøretøy som bidrar til et renere miljø, har selskapet også akselerert programmet forå bli en karbonnøytral produsent innen 2035.

Nye BOOSTER Easy og BOOSTER

Yamahas nye BOOSTER Easy eBike og BOOSTER S-pedelec elektrisk er utviklet i Europa for å møte den raskt økende etterspørselen etter ren, stillegående og tilgjengelig urban transport. For noen tiår siden fanget Yamahas legendariske BWs-scooter – sammen med den bestselgende MBK Booster – interessen til en generasjon yngre førere som lette etter moro og frihet på tohjul. De nye elektriske BOOSTER-modellene er drevet av en klasseledende Yamaha-drivenhet og har en robust og tidløs chassis-design. De er laget for å tilby folk i urbane strøk en enkel, hyggelig, rimelig og miljøvennlig måte å bevege seg rundt i byene på.

BOOSTER S-pedelecelektrisk

BOOSTER S-pedelecelektrisk



BOOSTER Easy og BOOSTER: Hva er forskjellen?

Yamahas nye BOOSTER Easy og BOOSTER ser nesten identiske ut, er teknisk sett veldig like, og deler den samme lette chassis-designen. Forskjellen er i el-motorens ytelser: BOOSTER Easy er en eBike med en maksimal pedalassistert hastighet på 25 km/t, mens BOOSTER er en S-pedeleceller elektrisk moped som krever førerkort klasse AM, og som har en maksimal pedalassisterthastighet på 45 km/t.

BOOSTER Easy eBike

BOOSTER Easy eBike



Moderne og minimalistisk design

BOOSTER-modellene er morsomme å kjøre, enkle å vedlikeholde og attraktive for et ekstremt bredt og mangfoldig utvalg av kunder av alle typer og i alle aldre, og er de åndelige etterfølgerne til de originale «fat tyre» 50cc Yamaha- og MBK-scooterne som spilte en stor rolle ilivene til tusenvis av europeiske tenåringer på 1980- og -90-tallet.

Den moderne og minimalistiske designen har en eksponert helstøpt aluminiumsramme, eikedehjul med tykke 20" x 4"-dekk, og en klassisk U-ramme som gjør det enkelt å gå av og på. De nye BOOSTER-modellene er drevet av en ultrakompakt og lett Yamaha PW-S2-drivenhet som leverer sømløs kraft og er klare til å gjøre alle deler av storbyen lett tilgjengelig for den nye generasjonen førere som bor, jobber og leker i byen.

Eksklusive Yamaha karosserikomponenter

BOOSTER-modellene drar nytte av en rekke eksklusive chassiskomponenter som ikke bar ser bra ut, men som også gir ekstra underholdning og funksjonalitet til disse nye nullutslippskjøretøyene. Fronten på motorsykkelen har Yamaha-eksklusive gaff eldeksler, et frontplatedeksel og forskjerm, samt en Supernova-frontlykt som sammen gir et elegant og koordinert utseende.

Ledninger er gjemt i kanaler for renere linjer, og et kjededeksel og motordeksler understreker BOOSTERS' høye finish. Bagasjestativet bak gir god lasteevne, og begge modellene har et justerbart Royal Orbis-sete og integrert Koso LED-baklys.

Komfortabel og smidig - perfekt for urban mobilitet

BOOSTER-modellene representerer neste generasjon innen urban mobilitet og er blant de mest lettkjørte el-assisterte tohjulsmodellene tilgjengelige i dag. Kjørekomforten er sikret på ujevne overflater takket være de tykke 20 "x 4"-dekkene som gir utmerket grep på forskjellig underlag. Den justerbare setehøyden gjør at førere med forkjellige høyder kan finne en ideell kjørestilling– og sammen med de støtdempende høye dekkene absorberer støtdemperen foran ujevnheter i underlaget. I tillegg til å tilby enkel påstigning, sikrer den sterke og enkle U-rammedesignen med sin unike helstøpte frontseksjon i alumium et lavt tyngdepunkt. Dette gjør sykkelen smidig og lettkjørt, og gjør denne nullutslipps-tohjulingen til den smarte måten å forflytte seg på.

Jevn og pålitelig Yamaha-kraft

Yamaha har 30 års erfaring innen design og produksjon av høyteknologiske eBike-drivenheter, og BOOSTER-modellene er utstyrt med den aller nyeste PWseries S2-motoren som er en av de mest sofistikerte designene i klassen. Den stillegående PWseries S2-drivenheten er utviklet med filosofi en «less is more», og er ekstremt lett og kompakt, med sine beskjedne 2,85 kg.

PWseries S2 produserer 75 Nm, og har et av de høyeste dreiemoment-til-vekt-forholdene i sin klasse, noe som gir BOOSTER jevn og naturlig akselerasjon. I tillegg til den sømløse strømforsyningen, drar denne pålitelige høyteknologiske designen også nytte av en rekke klasseledende elektroniske kontrollteknologier som gir en hyggelig og raffinert kjøreopplevelse. Yamahas Zero Cadence-teknologi gir øyeblikkelig assistanse så snart pedalene tas i bruk, og dens Automatic Support Mode gir ekstra kraftassistanse når det er nødvendig – for eksempel i bakker eller i motvind – for å sikre en enkel og hyggelig kjøreopplevelse.

Førere kan også velge null-modus som kobler ut drivenheten når du ønsker å bare brukepedalkraft, og Walk Assist-modus gjør det enkelt å dytte kjøretøyet i situasjoner som foreksempel i fotgjengersoner der kjøring ikke er tillatt.

630 Wh 36V-Yamaha batteri

Både BOOSTER Easy og BOOSTER er utstyrt med et 630 Wh 36V-batteri som gir PWseries S2-drivenheten en umiddelbar og pålitelig strømforsyning. Den enkelt avtakbare batteripakken er plassert sentralt for lettvint tilgang, men også for å sentralisere masse for bedre kjøreegenskaper. Lading kan utføres både med batteriet montert og demontert.

Ytelse og rekkevidde
BOOSTER Easy har en assistert topphastighet på 25 km/t for å overholde europeisk eBike-lovgivning – og førere kan velge Zero-modus for raskere pedalsykling i nedoverbakker. Fem moduser er tilgjengelige – +ECO, ECO, STD, HIGH og AUTO, slik at føreren kan velge riktiginnstilling etter terreng og deres individuelle rekkeviddekrav.

Dreiemomentforholdet som leveres av Yamaha-drivenheten er satt til 50 % for +ECO-modus oggår opp til 280 % i HIGH-modus. Typisk rekkevidde med en 75 kg fører er opptil 120 km i +ECO-modus og opptil 60 km i HIGH-modus.

BOOSTER blir klassifisert som en elektrisk moped (L1e), krever førerkort AM, og riktigforsikring. +ECO-, ECO-, STD-, HIGH- og AUTO-modusene kan velges av føreren etter forholdene,og en fører på 75 kg kan oppnå en rekkevidde på 110 km i +ECO-modus, og opptil 50 km i HIGH-modus.

Dreiemomentet som leveres av Yamaha-drivenheten starter ved 60 % i +ECO-modus og øker til 400 % i HIGH-modus, noe som gir denne elektriske mopeden en drivenhetsassistanse som reduseres ved 40 km/t og stopper før 45 km/t.

Intuitive brukergrensesnitt
BOOSTER er utstyrt med det nyeste sentralt plasserte Yamaha Display C-brukergrensesnittetmed en stor 2,8-tommers TFT-fargeskjerm og en separat kontrollbryter. Informasjonen som vises inkluderer batterikapasitet, kjørehastighet, assistansemodus, rekkevidde, klokke, tripteller, tråkkefrekvens, kaloriforbruk og tid. En rekke trenings- og navigasjonsapper kan brukes ved åkoble til en smarttelefon via Bluetooth® og forbedrer den generelle kjøreopplevelsen.

BOOSTER Easy har Yamahas lettleste Display A-grensesnitt som er utstyrt med en 1,7 tommersLCD-skjerm. Den har integrerte knapper, og «alltid på» -informasjon inkluderer speedometer, batterikapasitetsindikator og assistansemodus, samt valgbar trippteller, kilometerteller og rekkevidde.

Modelloversikt

BOOSTER Easy:
eBike-kategori, begrenset hastighet 25 km/t
Rekkevidde 60 km–120 km avhengig av assistansemodus, med fulladet batteri
Komfortabel, smidig og lett urban transport
Moderne og minimalistisk design
Helstøpt frontramme i aluminium
Justerbar setehøyde
Fete 20 tommer x 4 tommer høyprofi lerte dekk for utmerket grep og støtdemping
Lavt tyngdepunkt for stabilitet, smidighet og trygge kjøreegenskaper
Designet for å håndtere ujevnt underlag
Promax 180 mm skivebremser foran og bak
Premium Yamaha PW-S2-drivenhet
Yamaha 630 Wh 36 volt-batteri
Skjerm A, fl erfunksjons LCD-grensesnitt
Yamaha-lader
Bagasjebrett
Yamaha eksklusivt chassis
Royal Orbis-sete
Supernova M99 Mini Pure-frontlykt/Koso LED-baklykt
Originale tilbehørskurver, sidevesker, innervesker, sidedeksler, premium-pedaler, styrefeste.

Eksklusive BOOSTER S-pedelec-funksjoner:
BOOSTER S-pedelec elektrisk moped, AM-førerkort, begrenset hastighet 45 km/t
Rekkevidde 50 km–110 km avhengig av assistansemodus, med fulladet batteri
Premium Yamaha PW-S2 45-drivenhet
Yamaha WVTA (L1e-B) 630 Wh 36 volt-batteri
Skjerm C-multifunksjon, fullfarget TFT-grensesnitt
Skiltholder
Venstre speil
Horn på venstre håndtak, og kontrollbryter for instrumentering

Pris og tilgjengelighet:
Pris er ikke klar. Leveransene starter fra april 2023 for BOOSTER Easy, og juni 2023 for BOOSTER.

Farger:
Cyan Solid Aqua
Dark Gray Metallic

Du kan lese testen i mcavisa.no og våre sosiale medier etter at vi har testet de to nyhetene i juni. Testen kommer på trykk i vårt SOMMER-NUMMER (#7) som kommer i løssalg 20. juli.

Annonse
Annonse