Annonse
Annonse
Annonse
MC-avisa

MC-butikker og importører som har jubileum i 2022!

120 års historie! Triumph har en stolt historie, og de produserte sine første motorsykler i 1902 i Coventry i England. Her bilde fra feiringen av 1 milllion produserte motorsykler i perioden 1990–2021. Bildet ble tatt utenfor fabrikken i Hinckley som ligger mellom Coventry og Leicester.

MC-bransjen begynner å bli voksen. Det er Leeres Motorsport AS i Fredrikstad som er den eldste MC-forhandleren i Norge. Den ble startet av faren til Ronny og Kurt Leere i 1960. Ti år før startet Kjell Hox Honda-importøren AS Kellox, men det er Erling Sande AS som etter våre opplysninger er eldst i MC-bransjen. De kan i år vise til 90-årig motorhistorie fra 1932, og de startet som importør av Suzuki i 1964.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Sist oppdatert: 19.05.2022 kl 08:02

Tekst: Ole Martin P. Eidevik.
Denne artikkelen var en del av artikkelserien «Vi tar pulsen på MC-bransjen» i MC-avisa nr. 3-22.

Erling Sande AS startet i 1932 og feirer i år 90-årsjubileum. De ble Suzuki-importør i 1964.

90 år, startet 1932:

Erling Sande AS, erling-sande.no

50 år, startet 1972:

Motor-Teknikk AS, motor-teknikk.no

NMCU, nmcu.org

40 år, startet 1982:

Alf Graarud Motor AS, agmshop.no

Classic Motorcycles, classicmotorcycles.no

Motor Centeret AS, motorcenteret.no

Spare Parts Service AS, sps.no

MC Lillehammer, mclillehammer.no

35 år, startet 1987:

Harley-Davidson Vestfold, hd-vestfold.no

Motorsyklisten Kr.sand, motorsyklisten-krs.no

30 år, startet 1992:

AMS Motorsykkelsenteret AS, amsmc.no

25 år, startet 1997:

CBP AS, cbp.no

Yamaha Vinterbro AS, yamahamc.com

20 år, startet 2002:

X-Rider, x-rider.no

10 år, startet 2012:

Joyrides, joyrides.no

5 år, startet 2017:

Triumph Bergen, team-bergen.no

Tekst under fra redigert NMCU-pressemelding:

Det er ikke bare MC-bransjen som har jubileum. Norsk Motorcykkel Union (NMCU) ble startet i 1972 av unge motorsyklister med mål om å oppnå en relasjon til og påvirkningskraft overfor byråkratiet og myndigheten. Disse ungdommene, med Ole Martin «Bulle» Håkonsen som første formann og ildsjeler som Harald Hegle (formann 75–77) og Olav Dalåsen (i styret 74–82), møtte MC-fientlige politiske forslag med en åpenhet og en grad av selvinnsikt som nok gjorde at en fikk til en del fornuftige løsninger. Det ble mange nye regler, men det viktigste var at en til slutt greide å opprettholdt retten til å kjøre akkurat den sykkelen en selv ville, uten noen form for kubikkbegrensninger. Forslag som kjørelys på dagtid, hjelmpåbud og normalplan for opplæring ble i stor grad støttet av motorsyklistene, ble oppsummeringen...

Annonse
Annonse