Marsh MR4 – hjemmelaget racer
Vi kom over denne maskinen da vi besøkte National Motorcycle Museum i høst og ble dypt imponert. Ikke fordi den er så ekstremt avansert eller noe slikt, men fordi en herre ved navn Fred Marsh har bygget konstruert og laget den selv. På 50-tallet begynte italienske firesylindrede sykler å dominere Grand Prix racing, og de engelske ensylindrede Norton og Matchless ble spurver i tranedans. Som den gode patrioten han var, bestemte Fred Marsh seg for at noe måtte gjøres. Han hadde sitt daglige virke
Publisert: 01.01.2018 kl 10:35
Vi kom over denne maskinen da vi besøkte National Motorcycle Museum i høst og ble dypt imponert. Ikke fordi den er så ekstremt avansert eller noe slikt, men fordi en herre ved navn Fred Marsh har bygget konstruert og laget den selv.
På 50-tallet begynte italienske firesylindrede sykler å dominere Grand Prix racing, og de engelske ensylindrede Norton og Matchless ble spurver i tranedans. Som den gode patrioten han var, bestemte Fred Marsh seg for at noe måtte gjøres. Han hadde sitt daglige virke som maskinarbeider ved skipsverftet Harland & Wolff i Southampton, og ettersom den engelske MC-industrien ikke tok opp konkurransen med de italienske syklene, langt mindre laget en 500 firer som privatracere kunne kjøpe, bestemte Marsh seg for å ta saken i egne hender.
Mesteparten av motoren ble laget på en dreiebenk som sto i et skur i Freds bakgård, men sylindertoppene var modifiserte Triumph Terrier. Kamakslene drives av kjede. Girkassen var en tettsteget Nortonkasse, rammen kom fra en Douglas Dragonfly og gaffelen var en Norton Raoadholder.
Da The Motor Cycle testet sykkelen i 1963, virket motoren litt motvillig, men under en ny test i 1966 var den livligere og hadde ingen problemer med å nå 9000 omdreininger. TT-stjernen Tony Godfrey kjørte sykkelen i løp, men den ble aldri fullt utviklet fordi Marsh konsentrerte innsatsen sin på et nytt V8-prosjekt.