Liion-E Electric Superbike Twente
Et studentteam fra Twente i Nederland har tatt frem en sykkel til det kommende MotoE-mesterskapet. Sykkelen er et råskinn med 150 (200 hk) motor, og den er dels bygget med spesialdeler, dels med kommersielle biter. Beskrivelse bør ikke være nødvendig – ord som elektron-sprutende eller litium-sprekt bør kanskje unngås... Ytelsen taler imidlertid for seg selv. Med 200 hester og maks moment fra første omdreining, er det nødt til å gå fort! Sykkelen er oppkalt etter universitetet hvor teamet studer
Publisert: 04.06.2018 kl 06:10
Et studentteam fra Twente i Nederland har tatt frem en sykkel til det kommende MotoE-mesterskapet. Sykkelen er et råskinn med 150 (200 hk) motor, og den er dels bygget med spesialdeler, dels med kommersielle biter.
Beskrivelse bør ikke være nødvendig – ord som elektron-sprutende eller litium-sprekt bør kanskje unngås...
Ytelsen taler imidlertid for seg selv. Med 200 hester og maks moment fra første omdreining, er det nødt til å gå fort! Sykkelen er oppkalt etter universitetet hvor teamet studerer, og målsettingen er som sagt MotoE som begynner sin fjerde sesong i juli.
Motoren kommer fra AE Group, kontrolleren er en Bamocar D3 150 kW og batteripakken er på 16 kWh og er bygget opp av 18650 Litium-ion celler. Ten Kate Racing har levert Brembo M4 bremser, Öhlins fjæring og PVM magnesium hjul. Resten av sykkelen er spesialbygget, fra ramme i krom-molybden stål til batteripakken.
Det anslås akselerasjon fra 1–100 på under tre sekunder, og det ligger på superbikenivå. Men, det er liten fare for at den kommer til å true rundetiden til vanlige motorsykler. Batteriene sørger for at vekten blir 220 kg, så sykkelen kommer nok til å føles mer som en sportstourer enn en ren racer. Teamet sier at målsettingen er å konkurrere med rundetidene far Supersport 600. Akselerasjonen blir overlegen, men den kommer til å slite i svingene og ved kjappe kursskifter.
Uansett: Spenstig prosjekt med uvanlig opphav. Vi er imponert!
Bildegalleri:
[Bildegalleri mangler etter import...]