Annonse
Annonse
Annonse
MC-avisa

Kubben reiser Norge rundt, del 13

Det er vakkert i Nord, her over Saltfjellet.

Reisestrekning: 444 km.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Slike poser kan det skje ting med når en sover, og om det skjer, er natta ødelagt. Alt må vaskes, og det bør skje fort. Heldigvis bodde vi på motell og har tilrettelagte forhold for slike kriser. Men nattesøvnen ble nok ødelagt for oss begge. Brynje-Birgitte er et godt menneske, det er sikkert. Hun sier at dette ikke gjør noe, men Kubben er skamfull likevel

Kaffe som holder!

Kaffe må til:
Kubben, som er tilvent svenske matvaner, vil gjerne ha varm lunsj hver dag og god kaffe på morran. Men god kaffe finnes ikke i Norge, annet enn på bensinstasjoner der en liten kopp koster en formue fordi Kubben må blande en kopp americano med en dobbel espresso for å bli fornøyd.

I team HH, som Kubben utgjør en halvdel av, lærte han av sin gode venn Kyrre Hagen at skikkelig kaffe finnes. På boks. Den heter Nescafe Azera, og er ikke et pulver, men et kaffepudder. Å få det oppi en kopp utendørs i vind kan du bare glemme.

[Video mangler etter import...]

Polarsirkelen:

Brynje-Birgittes kryssing av polarsirkelen på fastlandet må gjennomføres, så vi suser over Saltfjellet med våre små, men klatreseige motorsykler. Hendelsen dokumenteres på film, slik at det ikke skal være noen tvil. Så får det heller være at den fordømrade sirkelen visstnok flytter seg, det er visst bare noen få eksperter som til enhver tid kan si nøyaktig hvor den er. I virkeligheten vandrer den kontinuerlig mellom Moskenes i nord og Brønnøysund i sør. Men å flytte polarsirkelsenteret etter blir for mye mas, så vi nøyer oss med å si at den er på 66 grader, 33 minutt og 38 sekunder nord. Ferdig snakka!

To slitne arbeidere. Den en er pensjonert, den andre er plastifisert.

Sulitjelma:

Øst for Fauske ligger et sted som heter Sulitjelma, også kalt Sulis, et tidligere gruvesamfunn som før gruvedrifta kom i gang, var hjemmet til de samene som opprinnelig bodde der. I 1907 ble det utkjempet en drabelig arbeiderkamp mot grådige gruveeiere, og dette kan du snart se i en film som Nils Gaup jobber med å lage.

[Video mangler etter import...]

Kubben var der for 38 år siden, og vil gjerne se stedet igjen. Det er i feil retning, men vi har tida både til lange omveier og tilbake igjen. Og gjensynet var rart. Sulis var blitt grønn i stedet for grå.

Sulitjelma i dag.

Gjengroing og industrikollapsen har samarbeidet på gunstigste måte her. Et artig poeng er at da arbeiderne fikk råd til bil, var det ingen vei til Sulis, kun jernbane. Bilene ble derfor frakta inn og ut – med toget. Men i 1972 kom veien, og arbeiderne som var på bilferie den sommeren, kunne for aller første gang kjøre helt hjem.

Er det egentlig trygt å kjøre inn i en tunnel med det svære fjellet oppå?

Veien videre mot nord:
Vi måtte vestover og nordover. Valget ble å kjøre via Fauske til Bognes, der vi valgte hurtigferge til Lødingen. Veiene inn til Bognes er perfekte, og vi fikk slitt nesten hele dekkbredden!

BB sliter nesten hele dekkbredden i de nordnorske svingene!

Snop og sånn:
Is-spisingen vi var så nøye med i begynnelsen har roet seg veldig. Muligens fordi vi de siste par dagene stort sett har hatt temperaturer på mellom fem og ti grader. Så nå spiser vi bare sjokolade og seigemenn og ditto damer.

Og nå da? Ja, følg med – nå er vi jo i Lofotens indrefilet for motorsyklister!

Annonse
Annonse